Jump to content
Annons

Line 6 POD till Ljudkort?


Hangar

Recommended Posts

Hej!

Undrar om man kan koppla min Line 6 POD 2.0 till mitt ljudkort, och varför detta i så fall är ett bättre alternativ än att bara koppla direkt från gitarren -> POD:en -> datorn?

Ska spela in elektrisk gitarr.

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pHISTERmILL (oregistrerad)

Det bör gå alldeles utmärkt att koppla.

Däremot förstår jag inte hur du menar med alt 2. Tänker du få in ljudet via usb menar du?

Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag köpte en begagnad POD 2.0 och jag har aldrig använt den, men jag ska göra det nu tänkte jag. Hur kopplar man den för att kunna spela in egentligen?

Det är inga konstigheter med mitt Saffire Pro 24-ljudkort då jag bara ansluter den till datorn via firewire och mickar upp med kondensatormikrofoner för att spela in akustisk. Nu tänkte jag spela in elektrisk och testa med en sån här POD. Frågan är bara hur jag ska koppla det? Blir inte klok på det här 🤪

Ska man koppla POD:en till ett ljudkort, eller? Har alltid trott man bara kopplar gitarren till den och sedan till datorn.

ins01.jpg

Nu fick jag svar på det ser jag från DigRules. Så man måste koppla den till ett ljudkort då. Vilka anslutningar? 🙂

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Left Output från POD till Line In på ljudkort ifall du kör mono.

Oh, tack!

Man kan även koppla den direkt till datorn via MIDI-kablar ser jag nu på en sida men det är inte att rekommendera eller?

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Oh, tack!

Man kan även koppla den direkt till datorn via MIDI-kablar ser jag nu på en sida men det är inte att rekommendera eller?

Det är för att editera ljudbankerna, ev synka programbyten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skriver här istället för att skapa en ny tråd

Jag har nu kopplat POD:en från "Left Output" till "Line Input" på baksidan av ljudkortet (se den understa delen, de två ingångarna markerat med vitt längst till höger) på ljudkortet. Gurran har jag kopplad in på POD:en och hörlurarna också så jag hör vad jag spelar.

focusritesaffirepro243.jpg

När jag ska ange inputs i mitt DAW så hittar den ingen signal. Har angett Saffire Audio som ljudenhet. Får dock signal när jag öppnar MixControl från "Anlg 3" så det är nog korrekt kopplat. Behöver väl inte ha fantommatning påtryckt när jag spelar in med elektrisk? Någon som vill hjälpa?

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att koppla hörlurarna till ditt ljudkort istället så kommer du att höra det du spelat in. 😉

Såvida jag inte missuppfattade din beskrivning förstås...

Någon fantommatning behövs inte, tror knappast att du har det på din Line In-ingång heller.

I ditt DAW så måste du även ange Inputs, typ Input 1 eller liknande, samt även Outputs.

Har du Cubase har jag för mig att man måste skapa Input Busses först t ex.

Vilket DAW har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kör Reaper. Men om jag har hörlurarna inkopplade i ljudkortet hör jag ju inte från POD:en och alla dess effekter?

EDIT Jag tror jag har löst det! Som du säger, man hör också om man har hörlurarna inkopplade till ljudkortet 🙂

Men jag har gjort så här och då verkar allt låta som det ska, och det blir även i stereo. Är det rätt?

sdsdsdsj.png

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde som du beskriver tills jag köpte Guitar Rig. Med förstärkarsimulator som en plugin istället för en POD så kan du ändra alla inställningar efter du har spelat in och hur många gånger som helst. Om du istället spelar in med effekter från POD:en så går det inte att ändra i efterhand.

Men ... nu har du ju en POD. Då kommer den intressanta frågan hur du ska ställa nivåerna. Jag bottnade nog aldrig den frågan. Fullt ställ på POD:en eller lågt på POD:en och nyttjande av ljudkortets (bättre) preamp? Någon som har åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...