Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ska bygga en liten studio i ett hus här i Kramfors, Västernorrland. Rummet jag ska använda mig av, ska rivas helt och byggas om efter behov. Det är inte tänkt att jag ska ha ett mikrofonbås - vilket iofs hade varit kul och praktiskt att bygga, då det i rummet tidigare fanns en vägg som dock revs men skulle kunnas återbyggas. Nu ska jag iaf fokusera på ett "kontrollrum" för mixning - sång tänker jag lägga i en komersiell studio tills vidare.

Rummet i sig är inte stort, och det har ett snedtak..

Hade tänkt börja med att riva tapeter och väggplattor, samt golv och tak. Lägga nya spånplattor på väggar och golv, samt sänka taket för att kunna använda insänkta LED-lampor och lägga nya plattor även där. Nytt ljust trägolv ska också läggas, sedan vet jag inte vilket färg jag ska ha på väggar och lister, men det lutar dock mot "sand"-färg (om ngn nu skulle bry sig, haha).

När allt detta är klart och det förhoppningsvis fått en "clean" design, tänker jag fokusera på akustiken. Har lagt upp "världens"(?) sämsta Google SketchUp-skisser, är för övrigt kass där men man ser iaf hur rummet ser ut.

Har även tänkt bygga någon sorts konstruktion i hörnen med 2 st 10-12 tums högtalare vardera sida (det kluriga är dock att det även är ett snedtak samtidigt) samt diskanter..

Här är några frågor jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Som man ser på skisserna - är det ett snedtak bakom monitorerna, vilken effekt får det på lyssningen?

2. Om jag ska göra en konstruktion i hörnen med 10-12 tums basar samt diskanter, där normalt sitter absorbenter.. hur mkt offrar jag då?

3. På bakre väggen, som på bilderna är transparent.. finns även en dörr - och om jag delar upp en diffusor i 4-6 delar, kan jag ha tex 2 av delarna på dörren så det får plats?

Hoppas ngn förstod vad jag har skrivit, jag är inte helt säker att jag själv skulle ha gjort det dock. 😉 hi hi

EDIT: En av de många detaljerna som inte framgår av bilderna, är en garderob inbyggd i väggen som jag ska bygga om lite och sätta en glasdörr på för att sedan bli ett rackskåp.

post-24396-0-51798600-1331657590_thumb.jpg

post-24396-0-85342200-1331657612_thumb.jpg

[attachment=10834:studiobild3.jpg]

post-24396-0-30472900-1331657630_thumb.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Annons
Postat

Takvinkeln behöver behandlas och det kommer byggas upp ett starkt ljudtryck där.

Spontant skulle jag lugna mig med diffusionsbygget innan layouten är igenomtänkt. Exempelvis skulle du kunna bygga bort vinkeltaket med en uppreglad vägg som du klär med tyg och sedan tjock isolering bakom. Du kan också vända på steken och låta denna vägg bli bakvägg med Helmholtzpanel. Med tanke på djupet du har till förfogande så kommer denna vägg kunna absorbera bredbandigt rätt lågt ner i frekvens. Lägg gärna upp en planskiss med mått inritade så är det enklare att se proportionerna.

Postat

Jag ska slänga upp en skiss med mått snart, men jag har en till fråga; Om jag bygger en vägg där det en gång varit (alltså där väggarna går ut en aning, på bilderna), och gör ett litet micbås. Skulle det fungera trots snedtaket?

Postat (redigerat)

; Om jag bygger en vägg där det en gång varit (alltså där väggarna går ut en aning, på bilderna), och gör ett litet micbås. Skulle det fungera trots snedtaket?

Som isobox till gitarrstärkare funkar det men inte till sång eftersom du inte kommer få full takhöjd (tak och väggar kommer för nära micken). Det är svårt att få rum med liten volym att låta bra.

Redigerat av wellness music
Postat

Tack för svaret "wellness music"!

Vet dock inte riktigt hur jag ska göra.. Skulle kunna använda väggen med snedtak som bakvägg, och "andra" väggen bakom monitorerna, som du skrev.. men det är ganska knappt om väggyta där, i och med en dörr.

Postat (redigerat)

BUMP! 😉

Jag skulle kunna göra en liten "specialare" kanske - Använda studiomöbeln framför (en bit ut) väggen och kanske(?) en bit av dörren, och sedan bygga ett slags bås - lika högt som studiomöbeln för att dölja kablar, rack och så vidare.. och göra det lite snyggare, så man inte får en "chock", direkt man kommer in genom dörren. Men då är frågran hur det blir med akustiken, med tanke på monitorernas placering. Absorbenter och allt sätter man ju upp som vanligt. Vad gör man inte när man har lite yta.. haha, och näe.. jag knaprar inte ADHD-mediciner. 😉 Försöker bara göra det bästa av denna heeelt hopplösa sits jag hamnat i. hi hi

Postat (redigerat)

Nu har jag gjort några snabba skisser i SketchUp på idén jag fick, men vet dock inte om det fungerar i praktiken, med akustik osv.. Vad tror Ni? Jag kommer att ha minst 2 monitorer (nähä), men möjligen ännu en i mitten av allt.

post-24396-0-58705800-1331771737_thumb.jpg

post-24396-0-81842300-1331771749_thumb.jpg

post-24396-0-16320000-1331771772_thumb.jpg

post-24396-0-28801400-1331771789_thumb.jpg

post-24396-0-61022300-1331771801_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.