Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare alla monsterdiggare!

Nu är det så att mitt m audio fasttrack ultra 8r har börjat ge sig, nu har en preamp uppenbarligen kukat ur.brusar och sprakar utan att ens något är ikopplat. skit.

Men men, nu är det så att jag har tankarna att uppgradera studion med ett ny ljudkort och vill ha så många ingångar som jag kan få för en 6000.

Mitt val är då, ska jag välja focusrite saffire pro40 eller MOTU 8pre. båda verkar bra men läst fler sämre ord om focusrite kortet.

http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_pro_40.htm

http://www.thomann.de/se/motu_8pre.htm

Vilket kort ska man välja?

jag har tänkt köpa till mig en behringer http://www.thomann.de/se/behringer_ultragain_pro8_digital_ada8000.htm för att få tillgång till addat ingångarna.

Jag kör cubase 6 via en HP pcburk med 6 gig rammine. den har firewire ingång men jag vet inte om det är 400 eller 800, vad är skildnaden mellan dessa?

tacksam för svar

/Hannes

Annons
Postat

Hej,

kul att du ska uppgradera.

Det går ju inte att komma ifrån att båda dessa kort är väldigt bra. Själv har jag ett Pro 40 (sedan >5 år) och brukar rekommendera det.

Dels tack vare sin stabilitet (har aldrig haft några problem vare sig med kortet i sig eller mot mitt DAW), att preampsen är tystare än bomull samt jag upplevde att mjukvaran var lite enklare än MOTU's (men det är väl antagligen en smaksak). Sedan fanns det även en kostnadsaspekt när jag valde mellan interface.

För ganska länge sedan körde jag Pro 40:n ihop med en OctroPre MkII (extern mikpre) och tyckte inte att det var några problem whatsoever. Smooth sailing hela tiden men jag har svårt att tro att ADA8000 skulle vara sämre vad det gäller ADAT-kopplingen.

Behringers ADA-burk kan jag inte uttala mig om men jag har för mig att sign. BluesBoy här på forumet nyligen (?) införskaffade en Behringer och kör den mot sitt interface (Saffire 56) men det finns säkert flera andra som kan berätta mera om sina upplevelser med Behringen 🙂

OT: varför välja tüsken när du kan handla svenskt? Det är lite drygt 200 pengar som skiljer när det gäller just Pro 40:n. I'm just saying men "hey" det är ju dina pengar... 😉

Angående din fråga om FW 400 kontra FW 800 är det (som jag förstått saken) olika överföringshastigheter.

Vänligen,

CHAE

Postat

Tack CHAE 🙂 det lutar då mest mot focusrite kortet .

Ska blir jävligt spännande att börja pilla med addat hihi

Tysken blire denna gången, nästa gång ska jag testa Ordermusic 😉

Skål på er!

Hannes

Postat (redigerat)

Bara för att göra det svårt för dig. Steinberg MR816 korten skulle jag titta på. Kör ett MR816X själv och har inte ett enda strul med den. Allt bara fungerar. Det är ju dessutom väldigt Cubase anpassat. Jag kör mitt till Logic och Reason utan problem. Låter dessutom äckligt bra 😉

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=366203

Har sett en del beggade där ute för rena rånpriserna. Lovordat kort på Gearslutz dessutom.

Redigerat av Pesek
Postat

När jag uppgraderade valde jag mellan Motu/Focusrite och som CHAE skrev blev det ett Saffire 56. Fungerar än så länge klockrent och jag ångrar inte en sekund. För övrigt kör jag 2st Behringer ADA8000 till Safire 56:an och det går som en dans. 🙂

För de pengarna Behringern kostar är den nog oslagbar. Jag är kalasnöjd på alla plan.

Det är nästan så att jag börjar begripa mig på MC också. 😄

Postat

helvete, saffire 56 ser TUNG ut! vem vet, kanske blir nästa uppgradering om jag blir nöjd med pro 40.

hahah Fan Pesek! 😄 du var helt enkelt tvungen!! 😛

Tack allihopa för goda råd, godnatt 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.