Jump to content
Annons

Vilket ljudkort?


saverman

Recommended Posts

Står inför valet av ljudkort. Vad tycker ni jag borde välja? Läst en del och tycker att Hammerfall-korten verkar lockande. Stod något om att dom tar hand om ljudet på 52 kanaler istället för processorn. Stämmer det? 0% processorkraft på 52 kanaler? 😄 Självklart exklusive effekter men ändå. Lät helt otroligt. Är det alltid så?

Aldrig byggt egen studio från grunden, bra jobbat i många. Kan man koppla så att man får varje kanal på ljudkortet på var sin separat kanal på mixerbordet så att man kan använda externa effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror väl på hur mycket pengar du har.

Om jag skulle haft 17 miljoner så skulle jag ha köpt något bättre ljudkort än det som jag har nu (m-audio delta audiophile 2496). 😲 Trots att det ljudkortet är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står inför valet av ljudkort. Vad tycker ni jag borde välja? Läst en del och tycker att Hammerfall-korten verkar lockande. Stod något om att dom tar hand om ljudet på 52 kanaler istället för processorn. Stämmer det? 0% processorkraft på 52 kanaler? 😲 Självklart exklusive effekter men ändå. Lät helt otroligt. Är det alltid så?

Aldrig byggt egen studio från grunden, bra jobbat i många. Kan man koppla så att man får varje kanal på ljudkortet på var sin separat kanal på mixerbordet så att man kan använda externa effekter?

Hammerfallkorten är väldigt bra.

Jag har kört med Hammerfall från första dagen när jag började använda PC till musik - och redan på min dåvarande P3 450, körde jag utan några som helst problem 52 audiospår samtidigt, med verklig sample-exakt synk.

På denna, med dagens mått mätt, sega burk lade jag till diverse effekter för att stressa den. Jag hade den inbyggda kompressorn på samtliga spår och valde sedan lite slumpmässigt ut en Inserteffekt per kanal. När jag hade Insert-effekter på ungefär hälften av audiospåren, slog det i taket...

Summa summarium, har jag väldigt höga tankar om Hammerfall - och har faktiskt fortfarande kvar samma kort. Jag har inte känt något behov av att byta ut det, eftersom det fungerar så bra som det gör. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att sälja mitt RME Hammerfall Multiface med PCMICA-kort om du är intresserad.

RME Multiface är en halvracks breakoutbox med totalt 18 kanaler i/o, ned till 1,5

ms latency för PC/Mac. Midi i/o. 8 analoga i/o, 2 SPDIF i/o, 8 ADAT i/o. Det

låter väldigt bra.

Denna kopplas till det medföljande PCMCIA-kortet, smidig lösning för

bärbara. Dessutom finns det med en mjukvarumixer, arbetar man i Max/

MSP går den att kontrollera inifrån det.

Allting är i bästa skick, köpt i maj-03.

Får jag ett vettigt bud så säljer jag, annars har jag kvar det, smidigare bärbar lösning än RME är svår att hitta. Nypris är ca 12 000:- så någonstans under det.

Länk: http://www.rme-audio.com/english/hdsp/multifa.htm

Mvh

David.

david.lennartsson@ljudstugan.se

070-3284931

Redigerat av Ropher
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan köpa PCI-kortet till Multiface separat om du vill - så har du en bra lösning till både stationär och bärbar om du köper hans begagnade... 😆

En annan mycket bra lösning, är Echo Layla, som motsvarar RME Multiface både funktionsmässigt och kvalitetsmässigt - och som köps med antingen PCI- eller PCMCIA-kort och kan kompletteras med det andra kortet senare om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ropher: Tyvärr, men tackar för erbjudandet! 😉

Jag som har noll koll på hur man kopplar: Kan man få var kanal på datorn som en separat kanal på mixerbordet? Så att man kan använda externa effetker och så...

Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)

😉 Hej Om du lirar gura och har eller funderar på att köpa en PODxt kan du använda den som ljudkort via USB funkar fin fint.

Guran låter hur bra som helst inspelad via USBn.

Även sång genom mic. funkar. Kör via en Art preamp.

Ställ PODen i manuellt läge och bypassa amp models.

Använder Cubase Studio Case.

paulsky

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag sitter här och funderar på att köpa ett nytt ljudkort,såg denna tråden och tänkte att det är smidigare att fråga här...

Brukar spela in Gitarr,Sång,Trummor och Bas. Gitarren kopplar jag direkt in i mic porten på ljudkortet. Samma sak med basen. Sången sjunger jag in på samma vis. Trummorna programmeras.

Använder Cubase SX.

Det jag funderar på är vad som behövs för ljudkort??Eftersom jag inte använder mer än en ingång åtgången.

Har haft ögen på att köpa en POD,men det är ganska så mycket pengar att spara till. Kollade på ett gammalt E-mu Audio Production Studio,ganska så mycket pengar för ett gammalt ljudkort?Så det får bli ett billigare ljudkort,sålänge.

Är det någon som har några bra förslag på ljudkort för mina ändamål??

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har beställt ett sånt här...

http://www.emu.com/products/product.asp?ma...54&product=2210

emu 1820

Har allt jag vill ha och lite till verkar det som :rolleyes:

Prisvärt för 4195:-

finns även en billigare version 1212M och en dyrare 1820M.

Emulator X mjukvaran verkar intressant, den finns även i paket med 1212M och 1820M, dock inte till 1820 ännu men det ska komma som uppgradering enligt Musikbörsen i GBG.

Hade ett Creamware Luna II förut, tyckte det strulade en del & segade ner datorn rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...