Jump to content
Annons

Broomstick bass


joppzor

Recommended Posts

Tjo!

Broomstick bass e gud asså. Men jag undrar en grej... Finns det någon speciell metod för att t.ex göra "brakes", "fills" i låtens basgång. Brakes är kan man ju göra genom att pa bort slingan just där, och fills kann man skriva för hand antara jag men, som sagt inga speciella tekniker?

Och så undrar jag hur man kan ändrar basgång under låtens gång. Ska man göra detta på ett spår försig då?

Hoppas ni förstår....//Nybörjaren 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjo!

Broomstick bass e gud asså. Men jag undrar en grej... Finns det någon speciell metod för att t.ex göra "brakes", "fills" i låtens basgång. Brakes är kan man ju göra genom att pa bort slingan just där, och fills kann man skriva för hand antara jag men, som sagt inga speciella tekniker?

Och så undrar jag hur man kan ändrar basgång under låtens gång. Ska man göra detta på ett spår försig då?

Hoppas ni förstår....//Nybörjaren 🙂

Jag tycker att tidningen Studio är den bästa köpguide som finns. Inte ens när de ganska hårt kritiserade Cult Sampler kunde jag efter att ha testat den annat än hålla med dem, trots att jag inte trodde dem när jag läste testet. Den är ju trist. Med Broomstick Bass är det första gången jag känner mig som ett frågetecken inför deras testresultat. "Som att ha en duktig basist bredvid sig!", skriver de, men hur då?

Du tycker att Broomstick är Gud; men varför? Den är som en avancerad komp-grej på en klaviatur men den blir oerhört tjatig att lyssna på. Jag tycker att den är frustrerande och att det är bättre att bara koppla in gitarren och göra basgångarna via N.I. Guitar Rig eller motsvarande, eller bara använda en virtuell synt för basgångarna. Precis som du antyder är det svårt att få till fina fills och brakes i Broomstick. Manualen till Broomstick ger ju lite tips men så här gör jag:

1) alternera de olika variationerna i referensfönstret (Reference window) om du har AUTO inkopplad. Bäst resultat får du om du använder stopptangenten mycket och ofta startar med ny variation ("tonen A" i kontrolloktaven är stopptangenten. I grundläget är kontrolloktaven C5 men det kan du ändra på EDIT-panelen)

2) använda MANUAL-läget och lägga till speleffekter där enligt anvisningarna i Referensfönstret. Kan med fördel läggas på ett separat spår i inspelningsprogrammet. Håll bara noga koll på att du flyttar dem på rätt sätt om du skyfflar runt basgångarna i huvudspåret/-en! Det är bra om man först spelar in grund-basgångarna med fills och breaks och tar "manuella artikulationer" sist. Tänk lite framåt, alltså.

3) Automatisera mycket! Med frenetiskt dragande i Glide, Release, Noiseknapparna kan du få ett mer levande spel.

4) Använd synkopknappen på edit-panelen och framför allt omkopplaren CHANGE PATTERN. Om du ändrar den till AT ONCE får du rytmiskt mer intressanta "fills" som sticker av mer från grundmönstret.

5) Jobbig metod: gör inspelningar av korta sekvenser; spara dem som enskilda filer och lägg dem på separata spår (puh!). men nä, det är enklare att själv lira lite basgångar på en klaviatur.

SVARET på din ANDRA fråga är nej, du behöver inte lägga dem på olika spår; det går bra att byta mitt i ett enda spår. Troligen behöver du flytta partier lite i efterhand eftersom det är svårt att i realtid byta till rätta basgångar med bara mus och och kontrolloktavtangenttryckningar. Var allt¨å beredd på att du måste redigera en hel del i efterhand; lite bökigt men det går.

Säkert har någon annan på forumet bättre tips men jag har kört lite på ovanstående vis.

Min motfråga:

Eftersom jag inte insett att Broomstick är Gud, har du något tips på vad jag kan använda den till för att bli frälst? Det är mycket möjligt att jag missuppfattat mycket med Broomstick 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för det omfattande svaret!

Alltså det jag sa var bara "första intrycket" av programmet. En vitiuellt spelande bas, tänkte jag! Trodde att det bar något mer liknadet "band in a box"-slingorna, att basen mer tog med i räkninger vilket akord som skulle komma härnäst och spelade fina övergångar mm. Det är ju inte direkt Jack Bruce-känsla över det!

Nu när jag har insett brusterna måste ja verkligen ge med mig, byter parti...

Jag blev något mer klok efter det du sa, tack, hyvens.

Jag använder bara demo-versionen, har asså inte lagt ut massa deg ännu. Längtar till Viritual bassist kommer ut!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag har insett brusterna måste ja verkligen ge med mig, byter parti...

Jag använder bara demo-versionen, har asså inte lagt ut massa deg ännu. Längtar till Viritual bassist kommer ut!!!

Oh, hjälp; 🙂

det var verkligen inte meningen att förstöra din entusiasm för Broomstick. Säkert har du goda chanser att göra stordåd med den; det kan ju vara så att det bara är jag som inte riktigt kan styra den. Just nu håller jag på med en sorts acid jazz-grej där Broomstick har en stor roll att spela men det blir så mesigt och kass och trist basspel i min låt. Men jag hoppas som du också mycket på Virtual Bassist. Bör kunna bli riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

själv blev jag så trött på att försöka få det att låta riktigt med hjälp av ett virtuellt instrument som broomstick, så jag köpte mej en riktig bas istället. fast kontrabasarna i broomstick är ju lysande bra (i manual-läget då). moogbasarna är också feta och användbara, men saknar ju tyvärr filtersvep.. och det är lite tråkigt. enligt mitt tycke är nog ändå broomstick det bäst ljudande basinstrumentet på marknaden idag..

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast kontrabasarna i broomstick är ju lysande bra (i manual-läget då). .. enligt mitt tycke är nog ändå broomstick det bäst ljudande basinstrumentet på marknaden idag..

Ja, du har rätt i att kontrabasarna låter bra; kör man de manuellt så...Jag har i alla fall bestämt mig för att slänga ut alla automatspelande slingor och bara köra manuellt. Ska prova med manuell ståbas i Broomstick men misstänker att jag slutligen ändå landar i Larry Seyers samplade kontrabas för GigaStudion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Virtual Bass?

Är inte Broomstick bass av samma tillverkare som virtual guitarist? Eller är det några andra som håller på och utvecklar Virtual Bass?

Som fattig student så tyckte jag att det var mycket trevligt att polarens farsa (som är prylnörd o det grövsta) införskaffade BB, har inte använt det på en hel låt än men kan helt klart tänka mig det då det känns mer användbart med ett program för rytmiska sekvenser för bas än för trummor (tänker då mest på Groove Agent, har inte testat på pheting-versionerna av DKFH och inte heller BFD).

Link to comment
Dela på andra sajter

Broomstick Bass är utvecklat av Sven Bornemark (och släppt under hans eget varumärke), som är hjärnan bakom idé och genomförande av Virtual Guitarist och Groove Agent. BB är gjort i samarbete med en annan programmerare än VG och GA.

Virtual Bassist är Steinbergs kommande produkt, programmerat av programmeraren som Sven anlitade för VG. Denna programmerare jobbar numera hos Steinberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det trodde jag också, alltså att det var gjort at steinberg, men jag fann inte produkten på hemsidan. Fast ja kan ha fel, skulle inte bli förvånad... 🙂

jag har suttit här och pulat och pulat, men har inte fått grepp om en sak:

1) alternera de olika variationerna i referensfönstret (Reference window) om du har AUTO inkopplad. Bäst resultat får du om du använder stopptangenten mycket och ofta startar med ny variation ("tonen A" i kontrolloktaven är stopptangenten. I grundläget är kontrolloktaven C5 men det kan du ändra på EDIT-panelen)

det jag inte har hajat är, kan man alltså på något sätt spela inte i realtid? Alltså att man ändrar under spelets gång, och den "sparar" det...

Jag kör som sagt bara demoverisionen och har ingen bruks... Någon som har nån bra sida med FAQ sida på lager???

(stavning) 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
miren (oregistrerad)

Hej, ursäkta om jag låter helt puckad nu, men jag har en fråga om broomstick bass. Har demot och när jag spelar den manuellt med min gamla roland d-20 så släpper basen tonen direkt o glider upp en oktav om ni hajar vad jag menar? Jag är inte så haj på varken MIDIgrejer eller VSTi:er, men de andra instrumenten går att spela utmärkt, inte så att det verkar saknas nån information om nedhållen tangent om man säger...när man petar på det inbyggda klaviaturen med musen o håller inne knappen så låter det som det ska, och på den virtuella klaviaturen så syns det ju tydligt att jag håller in min tangent på MIDIkeyboarden liksom. Har pillat med alla grejer i inställningarna o det är inte ett dugg som jag kan göra åt saken. Antar att det är nåt basalt som jag inte fattat, va?

Edit: det var MIDIkanalerna som ställde till det, hittade ju svaret på bb:s hemsida...kunde ju kollat där först 😄

Redigerat av miren
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte Broomstick förra veckan och tycker det är väldigt lätt och flexibelt. Jag spelar in grundtonen och håller ut den till nästa akordbyte genom hela låten i autoläget samt kvantiserar. Därefter lägger jag ut midinoterna för de olika variationerna(8 att välja mellan). Sedan överför jag alltihop (tillvägagångssättet beskrivs i manualen) till ny midikanal så att alla toner broomstick spelat har blivit enskilda midinoter. Detta spår spelas upp i manuella läget. Här kan jag nu gå in och peta i varje midinot, ta bort, lägga till nya toner spela manuella fills osv, enklare kan det väl inte bli om man inte redan är basist och behärskar elbasen! Och Broomstick är väl inte tänkt för den målgruppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min motfråga:

Eftersom jag inte insett att Broomstick är Gud, har du något tips på vad jag kan använda den till för att bli frälst? Det är mycket möjligt att jag missuppfattat mycket med Broomstick 🙂

Håller i stort sett med dig om vad du säger. Självspelande instrument kan inte bli mer än halvintressanta.

Det som är bra med Groove agent är väl ljuden. Hagströmmen låter helt okej och jag tycker att Rickenbackern också är kompetent inspelad. Men att välja att använda discovariation 3 det går fetbort. Det är som att köra med band in a box. Kul att leka med en stund, men gör man seriös musik så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...