Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

tja,

har nÄgra problem som jag skulle vilja ha lite hjÀlp och tips om. det handlar om house.

1. har problem med att göra bra melodier till mina house lÄtar. vill göra typ avicii och sÄn typ av house, mainroom eller vad man ska kalla det. hur fÄr man till en bra melodi egentligen? Àr det bara att sitta och nöta och nöta eller? sitter och nöter nu och det gÄr inte framÄt, allt blir bara dÄligt och lÄter likadant hela tiden. hur fÄr man kreativiteten att flöda egentligen? och finns det ackord som lÄter bÀttre Àn andra i house?

2. piano ljuden som anvÀnds lyckas jag inte heller med. det lÄter helt okej, men absolut inte lika fylligt som proffsen. Àr detta nÄgot som man lÀr sig med tiden eller hur Àr det? hur gör ni? synthar och sÄ har jag gott om, det behövs inte. vill mer veta hur man gör liksom, hoppas ni fattar.

3. nÀr man vÀl har kommit in i refrÀngen eller vid te.x droppet och allt noise har fadeat ut, hur gör man för att inte hela lÄten ska dö liksom. nu blir det bara sÄ att nÀr allt noise försvunnit sÄ lÄter det bara platt och trÄkigt, Àven med percussion och hats osv. nÄgra tips?

behöver verkligen hjĂ€lp med detta, sĂ„ snĂ€lla ös pĂ„ med tips och tricks 🙂

det var allt jag kunde komma pĂ„ nu! 🙂 ledsen för dĂ„ligt formulerade frĂ„gor, jag hade lite brĂ„ttom.

tack pĂ„ förhand! 🙂

Redigerat av la1997
Annons
Postat

1. Ett tips kan ju vara att planka melodierna frÄn Avicii's lÄtar och göra en analys pÄ vad för intervaller han oftast anvÀnder. Annars kÀnns det som att det ofta kommer inifrÄn en sjÀlv. Jag har ett visst meloditÀnk som jag inte har trÀnat fram utan kÀnns helt naturligt för mig. Vissa musikers meloditÀnk Àr vÀldigt kommersiellt tilltalande, medans andra kanske har fallenhet för mer progressiva melodier osv. Det gÄr ju sjÀlvklart att trÀna sig till bÄda delarna.

2. Enligt Avicii sjÀlv sÄ anvÀnder han massor av lager av olika syntar och pianoljud för att fÄ sitt sound. (KÀlla: NÀst senaste studio-tidningen, köp den om du inte redan har gjort det.)

3. Om man har en riktigt stark lÄt med monster-melodier sÄ brukar lÄten bÀra sig sjÀlv. Men brukar ha liknande problem sjÀlv. KÀnns som att det Àr viktigt att drivet sitter dÀr det ska, dvs trummor och bas.

Postat

1. Ett tips kan ju vara att planka melodierna frÄn Avicii's lÄtar och göra en analys pÄ vad för intervaller han oftast anvÀnder. Annars kÀnns det som att det ofta kommer inifrÄn en sjÀlv. Jag har ett visst meloditÀnk som jag inte har trÀnat fram utan kÀnns helt naturligt för mig. Vissa musikers meloditÀnk Àr vÀldigt kommersiellt tilltalande, medans andra kanske har fallenhet för mer progressiva melodier osv. Det gÄr ju sjÀlvklart att trÀna sig till bÄda delarna.

2. Enligt Avicii sjÀlv sÄ anvÀnder han massor av lager av olika syntar och pianoljud för att fÄ sitt sound. (KÀlla: NÀst senaste studio-tidningen, köp den om du inte redan har gjort det.)

3. Om man har en riktigt stark lÄt med monster-melodier sÄ brukar lÄten bÀra sig sjÀlv. Men brukar ha liknande problem sjÀlv. KÀnns som att det Àr viktigt att drivet sitter dÀr det ska, dvs trummor och bas.

1. visst du har sÀkert rÀtt, men det kÀnns som att alla andra kommer pÄ sÄ bra melodier medans mina Àr helkassa :/

2. har sett videon med future music och dÀr sÀger han det som du sÀger. men alltsÄ jag fÄr inte mina att lÄnta cleant och bra, svÄrt att förklara. har studio tidningen ocksÄ, men Àrligt talat sÄ tyckte jag den lilla tutorialen var helkass, fattade ingenting.

3. aaa stÀmmer nog!

Tar gĂ€rna emot fler tips 🙂

Postat

Nya ljud kan ocksÄ hjÀlpa kreativiteten. Köpa nÄgon ny synt brukar alltid generera ett par lÄtar för mig.

Ett annat tips Àr att skriva i C dur om du skriver pÄ piano, dÄ har du bara vita tangenter att leka med för att fÄ din melodi att funka. Kan vara enklare för vissa.

Postat

Det skulle kanske underlÀtta om man fick höra nÄgot kort ljudklipp pÄ hur du brukar skriva dina melodier. Skulle vara lÀttare att lokalisera varför det inte nÄr Ànda fram.

Drog ihop en liten melodi pÄ nÄgon minut nu för att visa hur jag brukar skriva mina melodier om jag ska göra House-musik. LÀnk hittar du

.

Postat

1. visst du har sÀkert rÀtt, men det kÀnns som att alla andra kommer pÄ sÄ bra melodier medans mina Àr helkassa :/

Det kÀnner jag igen.

Ett rent helvete. Jag tror man mÄste lÀra sig "undra hur det blir om jag gör sÄ hÀr". Vilket sÄ klart Àr lÀttare sagt Àn gjort.

Postat

Jag brukar spendera 1-10 timmar pÄ mina partier/melodier. Varenda cell i kroppen ska skrika att det Àr bra.

Postat (redigerat)

Jag brukar spendera 1-10 timmar pÄ mina partier/melodier. Varenda cell i kroppen ska skrika att det Àr bra.

UngefĂ€r det dĂ€r jag ocksĂ„ vill kĂ€nna 😉 DessvĂ€rre kĂ€nner jag inte att en enda cell tycker att det Ă€r bra haha! Har en annan undran ocksĂ„, hur gör ni för att fĂ„ en bra atmosfĂ€r i lĂ„tarna sĂ„ att det inte lĂ„ter instĂ€ngt och trĂ„kigt? Lite percussion med reverb? NĂ„gon form av pad?

HĂ€r Ă€r en melodi jag slĂ€ngde ihop igĂ„rkvĂ€ll, mycket bĂ€ttre Ă€n var melodierna brukar bli 😉

http://www45.zippysh...71233/file.html

Fler tips motagges tacksamt! 🙂

EDIT: Unicron skulle jag kunna fĂ„ midi filen du gjorde bara för att kolla hur slingan Ă€r uppbyggd? 🙂

Redigerat av la1997
Postat

Vill du ha hjĂ€lp me house sĂ„ kolla Cirez D:s "skola" pĂ„ youtube.. Ă€r kanske totalt 3 timmar material men sjukt givande. Börja med att titta igenom allt skitnoga...Det kommer att göra under för dina proddar om du snappar upp allt han har att sĂ€ga 🙂 Kör hĂ„rt!

Postat

Vill du ha hjĂ€lp me house sĂ„ kolla Cirez D:s "skola" pĂ„ youtube.. Ă€r kanske totalt 3 timmar material men sjukt givande. Börja med att titta igenom allt skitnoga...Det kommer att göra under för dina proddar om du snappar upp allt han har att sĂ€ga 🙂 Kör hĂ„rt!

LĂ€nk? 🙂 Hittade inget nĂ€r jag sökte 😉

Postat

Oj förlĂ„t, inte undra pĂ„ att du inte hitta, de var D Ramirez inte cirez...haha 🙂 Har varit vaken alldeles för lĂ€nge mĂ€rker jag 😉

Postat

UngefĂ€r det dĂ€r jag ocksĂ„ vill kĂ€nna 😉 DessvĂ€rre kĂ€nner jag inte att en enda cell tycker att det Ă€r bra haha! Har en annan undran ocksĂ„, hur gör ni för att fĂ„ en bra atmosfĂ€r i lĂ„tarna sĂ„ att det inte lĂ„ter instĂ€ngt och trĂ„kigt? Lite percussion med reverb? NĂ„gon form av pad?

HĂ€r Ă€r en melodi jag slĂ€ngde ihop igĂ„rkvĂ€ll, mycket bĂ€ttre Ă€n var melodierna brukar bli 😉

http://www45.zippysh...71233/file.html

Fler tips motagges tacksamt! 🙂

EDIT: Unicron skulle jag kunna fĂ„ midi filen du gjorde bara för att kolla hur slingan Ă€r uppbyggd? 🙂

Sparade tyvÀrr inte projektet. Men om jag kommer ihÄg rÀtt sÄ anvÀnde jag inverterade terser. SÄ det Àr bara tvÄ toner i varje ackord. SÄ grundtonen Àr ett C och sen Àr nÀsta ton E en oktav upp. Och sen fortsÀtter det sÄ hela tiden. AckordgÄngen Àr C-G-Am-F, rÀtt standard. Prova att leka lite melodier, hoppa över F och A i C dur-skalan och variera lite olika melodier.

Postat

Sparade tyvÀrr inte projektet. Men om jag kommer ihÄg rÀtt sÄ anvÀnde jag inverterade terser. SÄ det Àr bara tvÄ toner i varje ackord. SÄ grundtonen Àr ett C och sen Àr nÀsta ton E en oktav upp. Och sen fortsÀtter det sÄ hela tiden. AckordgÄngen Àr C-G-Am-F, rÀtt standard. Prova att leka lite melodier, hoppa över F och A i C dur-skalan och variera lite olika melodier.

Ledsen, men jag fattar ingenting 😉

Postat

Ouch, alright. Hur mycket musikteori kan du? För annars Ă€r det svĂ„rt att förklara. Kan iofs kanske göra om den om jag orkar. Återkommer om/nĂ€r jag fĂ„r tid.

Postat

Ouch, alright. Hur mycket musikteori kan du? För annars Ă€r det svĂ„rt att förklara. Kan iofs kanske göra om den om jag orkar. Återkommer om/nĂ€r jag fĂ„r tid.

Inte mycket alls. Visst lite har jag lĂ€rt mig i musiken i skolan, men inte mycket 😛

Postat

Lyssnade pĂ„ din melodi. Och utan att snöa in sig för mycket pĂ„ teori sĂ„ tyckte jag att det var för mycket "tomma" ackord. Dvs, det fanns ingen kĂ€nnbar melodi att relatera till. Det blev för mycket stampande pĂ„ samma stĂ€lle om man sĂ€ger. Kolla in melodin jag skickade nyss och analysera den sĂ„ kanske du fĂ„r ut nĂ„got av det. 🙂 Bara att sĂ€ga till annars sĂ„ fĂ„r jag försöka förklara mer ingĂ„ende.

Postat

FörstĂ„r vad du menar, kollade pĂ„ din melodi och ska kolla lite mer pĂ„ den 😉

En frÄga till: Har du nÄgot tips för att fÄ en bra "vibe" i lÄtarna sÄ de inte lÄter sÄ tomma och trÄkiga?

Postat

Prova att lÀgga dina ackord i klassiska ackordgÄngar, t.ex. C-G-Am-F som jag anvÀnde pÄ min melodi. Och sen variera melodin över den. Sysslar inte alls mycket med House-musik annars sÄ har ingen direkt koll pÄ hur det borde vara. Men av det jag lyssnade pÄ förut sÄ tycker jag att du borde lÀsa lite mer om ackorduppbyggnad.

Postat (redigerat)

Gjorde min version av Unicron's melodi, kind of. hann inte fÄ bort disten och massa annat Àckligt innan projektet falerade totalt men aja, blev vÀl halvt nöjd.

"LÄten" bestÄr av 4st olika synthar med 2 olika oktav (en vÄning upp eller ner pÄ pianot) varav 2st saw och 2st square och alla spelar samma melodi, ackorden sköter en saw synth. Effekterna Àr lite huller om buller men det Àr i alla fall ett försök till en uppbyggnad, dessa effekter anvÀndes; en white noise/sine synth med massa filter pÄ och automations, en cymbal + kick + reverb, en kick + reverb,

Allt Àr sidechainat, rÀtt dÄligt utfört dock. Effekterna pÄ syntharna Àr lite reverb + chorus.

Hoppas du har lÀrt dig nÄgot, jag Àr verkligen inget "proffs" som du kanske hör (du kan checka in min trÄd om du vill veta lita mer http://forum.studio....trad-lat-house/)

Lycka till hur som haver 🙂

Redigerat av fRaNzjAeGeR
Postat (redigerat)

Gjorde min version av Unicron's melodi, kind of. hann inte fÄ bort disten och massa annat Àckligt innan projektet falerade totalt men aja, blev vÀl halvt nöjd.

"LÄten" bestÄr av 4st olika synthar med 2 olika oktav (en vÄning upp eller ner pÄ pianot) varav 2st saw och 2st square och alla spelar samma melodi, ackorden sköter en saw synth. Effekterna Àr lite huller om buller men det Àr i alla fall ett försök till en uppbyggnad, dessa effekter anvÀndes; en white noise/sine synth med massa filter pÄ och automations, en cymbal + kick + reverb, en kick + reverb,

Allt Àr sidechainat, rÀtt dÄligt utfört dock. Effekterna pÄ syntharna Àr lite reverb + chorus.

Hoppas du har lÀrt dig nÄgot, jag Àr verkligen inget "proffs" som du kanske hör (du kan checka in min trÄd om du vill veta lita mer http://forum.studio....trad-lat-house/)

Lycka till hur som haver 🙂

Okej men var kan jag hitta den och lyssna pĂ„ den? 🙂

Edit: SÄg efterÄt att projektet hade försvunnit.

Redigerat av la1997

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.