Jump to content
Annons

Dator för PT 8, vad rekommenderas?


Wlffer

Recommended Posts

Har en bärbar PC med AMD-processor som fungerar rätt kasst med pro tools 8 LE och Mbox 2 vilket jag börjar tröttna på rätt rejält och är därför på jakt efter en ny dator.

Har alldtid ägt PC pga möjligheten till att spela mm men nu börjar jag avväga att faktiskt köpa en Mac då de verkar vara bättre kompatibla med Pro tools.

Är det någon som kör PT på PC där det fungerar bra är PC-modeller också av intresse. Men det känns dumt att chansa då jag tänkt köpa datorn för att främst spela in på.

Så, har ni några modeller ni vet av erfarenhet som fungerar bra med Pro tools 8?

Funderar lite på en Mac Mini med Intel i5, 4GB RAM som denna

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_mini/select

men då landar man väl uppemot 10 000 inkl skärm mm.

Den billigaste iMac ligger på runt 10 000 på samma sida, kanske är den att föredra isf? Minin kan man iaf stoppa in en extra SSD-disk om man vill.

Den kommer visserligen med Lion som ej stöds av PT 8, men då får jag fixa Snow Leopard isf.

Klarar man sig kanske på en något äldre iMac, mac mini, macbook etc med Core 2 duo-processor??

Vill helst inte lägga uppemot 10 000 för en ny dator men ibland är det dumt att vara dumsnål.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör en Macbook Pro tillsammans med Pro Tools 9. Hade Pro Tools 8 innan. Och det funkade suveränt. Kör SL 10.6.8 för stunden. Det är lite lättare att ge konkreta råd beroende på vad du spelar in för typ av musik. T.e.x. så pallar inte riktigt min MBP med alla mjukvaruinstrument som jag använder i mina projekt. Spelar inte in så mycket audio i mina produktioner längre. Däremot så är den sylvass när det gäller rena audio-inspelningar. Så det beror lite på vad man spelar in för typ av musik. Har iofs late-2010 versionen av min MBP, dvs bara med Dual Core istället för Quad-Core.

Har även SSD i min dator. Den snabbar upp boot-tider och programstarter som fan. Men gör inte så mycket för själva Pro Tools eftersom jag spelar in allt och laddar allt till en extern FW-disk, då AVID inte stödjer SSD-diskar än vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...