Jump to content
Annons

Mixning av baskagge/bassynth


YertleTheTurtel

Recommended Posts

Tjena!

Har suttit senaste tiden och försökt kompenera lite house/electro för nöjes skull. När det kommer till mixning och mastring känns det som att det svåraste är att få till botten och relationen mellan kaggen och bassynth/sub. Är det några som har tips på tekniker att använda sig av? Tänker mig med Eq, compressor, sidechain och noisegate.

Vore schyst om ngn delade med sig av sina knep för att få en "fet" mix 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så här tänker nog jag generellt när det gäller bas och kagge ...

Bestäm dig för om kaggen eller basen ska jobba med de lägsta frekvenserna.

EQ:a därefter, försök minimera frekvenskrockarna (svårt i det här fallet). Om t ex basen ska har de lägsta frekvenserna, skär kaggen i botten.

Kompressor på båda, så att de får bra karaktär.

Om de ligger samtidigt kan du låta t ex basen ducka för kaggen. Det bästa är om du håller isär dem tidsmässigt så gott det går, lite beroende på hur arret ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Tjena!

Har suttit senaste tiden och försökt kompenera lite house/electro för nöjes skull. När det kommer till mixning och mastring känns det som att det svåraste är att få till botten och relationen mellan kaggen och bassynth/sub. Är det några som har tips på tekniker att använda sig av? Tänker mig med Eq, compressor, sidechain och noisegate.

Vore schyst om ngn delade med sig av sina knep för att få en "fet" mix 😛

OHOY!

Det finns ju fler sätt att lösa detta på. Om det är electro/house med tydlig skillnad i frekvensomfånget på kagge bas kanske man inte behöver sidechaina, utan endast separara basen och kagge genom att se till att de har varsina platser i mixen. T.ex dubstep/DnB där jag upplever att kaggen inte ligger i sub-registret och stör oftast.

Är det så att kagge och bas ligger och slaskar i samma område skulle jag nog sidechaina kagge/bas. Då inte "Call on me"-mycket vilket brukar vara misstaget de flesta gör. Man skall ju inte må illa av yrsel när man lyssnar på skiten. Då kan man lika gärna slänga på tremolo på masterbussen.

Knepet sen för att få en fet mix är när du busskomprimerar/mastrar eller vad man nu vill kalla det. Ge fan i att trycka till basregistret allt för mycket. Behandla allt under 100hz (t.ex) för sig självt. Smäll på mer kompression på allt över detta. Så triggar inte basfrekvenser kompressorn där man inte vill.

Så. Nu kan alla skälla på mig hur mycket som helst. Dessa principer funkar för mig när jag proddar.

Märker själv när jag läser mitt svar nu hur flummigt allt låter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Det är en bra ide. För att inte krångla tilldet för mycket, kör två band. Ett på allt under t.ex 80hz, och ett övre som tar resten. Testa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...