Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har köpt en midisynt med USB anslutning för att kunna lära mig "spela på riktigt" i stället för att använda mjukvarusynten (heter det va?) i Cubase. Det vill säga den man bara trycker på tangenter på tangentbordet i stället. Frågan är om jag har köpt rätt till det jag ska använda den till? Visste är det en midiklaviatur jag ska ha? Den skickar ju ändå bara signaler till programmet och ger ju inget ljud ifrån sig själv? Är USB anslutning sämre än midi? Det borde det ju inte vara i och med att den som sagt bara skickar signaler om jag fattat det rätt? Han på musikaffären sa att man inte behöver ljudkort om man inte ska spela in sång och gitarr, stämmer det?

Tack på förhand till den som orkar svara på mina rookie frågor. =)

Annons
Postat

Han på musikaffären sa att man inte behöver ljudkort om man inte ska spela in sång och gitarr, stämmer det?

Delvis. Det han menade var nog att du inte behöver något annat ljudkort än det som är inbyggt i datorn annat än om du ska spela in akustiska ljudkällor. Ljudkort måste man alltid ha för att kunna spela upp ljud, men när man gör musik med mjukvarusynthar är det inte ljudkortet som skapar ljuden, utan din DAW (alltså Cubase, i ditt fall).

Postat

Ja - det är CPU:n i datorn som skapar ljuden, men eftersom man ju mixar och justerar ljud enligt vad man hör, så kan det ändå vara en fördel att ha ett bättre ljudkort än det som är inbyggt. Problemet är att med det följer en hel kedja; Om man bara har datorhögtalare från början så behöver man skaffa monitorer för att få full nytta av ljudkortet - och för att sedan få full nytta av monitorerna så behöver man akustikbehandla etc... Det är en eeevighetsmaskin... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.