Bäckwinner Postat 29 december 2011 Postat 29 december 2011 Hej, Jag har köpt en midisynt med USB anslutning för att kunna lära mig "spela på riktigt" i stället för att använda mjukvarusynten (heter det va?) i Cubase. Det vill säga den man bara trycker på tangenter på tangentbordet i stället. Frågan är om jag har köpt rätt till det jag ska använda den till? Visste är det en midiklaviatur jag ska ha? Den skickar ju ändå bara signaler till programmet och ger ju inget ljud ifrån sig själv? Är USB anslutning sämre än midi? Det borde det ju inte vara i och med att den som sagt bara skickar signaler om jag fattat det rätt? Han på musikaffären sa att man inte behöver ljudkort om man inte ska spela in sång och gitarr, stämmer det? Tack på förhand till den som orkar svara på mina rookie frågor. =)
Claes Holmerup Postat 29 december 2011 Postat 29 december 2011 USB är inte sämre än midi, utan det är snarare så, att klaviaturet har ett midiinterface inbyggt. De flesta midiinterface som man köper separat kopplas också in på USB, så det är ingen skillnad.
Jetblack Postat 29 december 2011 Postat 29 december 2011 Han på musikaffären sa att man inte behöver ljudkort om man inte ska spela in sång och gitarr, stämmer det? Delvis. Det han menade var nog att du inte behöver något annat ljudkort än det som är inbyggt i datorn annat än om du ska spela in akustiska ljudkällor. Ljudkort måste man alltid ha för att kunna spela upp ljud, men när man gör musik med mjukvarusynthar är det inte ljudkortet som skapar ljuden, utan din DAW (alltså Cubase, i ditt fall).
Claes Holmerup Postat 29 december 2011 Postat 29 december 2011 Ja - det är CPU:n i datorn som skapar ljuden, men eftersom man ju mixar och justerar ljud enligt vad man hör, så kan det ändå vara en fördel att ha ett bättre ljudkort än det som är inbyggt. Problemet är att med det följer en hel kedja; Om man bara har datorhögtalare från början så behöver man skaffa monitorer för att få full nytta av ljudkortet - och för att sedan få full nytta av monitorerna så behöver man akustikbehandla etc... Det är en eeevighetsmaskin... 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.