Jump to content
Annons

Time Line/Play start marker


littlemess

Recommended Posts

Hej!

Från början när jag installerade ProTools, så tyckte jag att det var så jobbigt att Time Line Selection (eller vad det heter. Playback kanske?) och Play Start Marker var syncade. När jag tryckte på play, så åker time selection iväg, men direkt när jag trycker på stop, så går den tillbaka till där jag började (vid play start marker). Jättejobbigt, då jag vill att time line selection ska stanna där jag stoppar, och att play start marker är kvar där jag började.

Jag löste det, genom att gå in på Setup - Preferences (tror jag), och sen avmarkerade jag eller markerade någonting. Men jag får inte till det nu, så nu är jag tillbaka på ruta ett. Någon som vet vad man gör för att skilja dem åt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vet inte exakt om det är detta du söker men under "options" (tror jag iaf) hittar du nått som heter "link timeline and edit selection". Testa med och utan detta i-bockat.

en annan tanke är att du kanske är van att jobba med "dynamic transport" som du också hittar i "options"-menyn, testa med den i-bockad och utan så ser du skillnaden.

tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

"link timeline and edit selection". Testa med och utan detta i-bockat.

Det låter som det kan ha med detta att göra.

Eller så kan det ha med "Timeline Insertion Follows Playback" att göra. Snabbkommandot, för att bocka av/på detta, är "N". Med denna funktion kan man välja vad markören ska göra efter man tryckt på stopp. I ena läget stannar markören där man tryckt på stopp. I andra läget går den tillbaka till den position man startade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag har provat allt ni föreslagit, men det funkar helt enkelt inte.

vet inte exakt om det är detta du söker men under "options" (tror jag iaf) hittar du nått som heter "link timeline and edit selection". Testa med och utan detta i-bockat.

en annan tanke är att du kanske är van att jobba med "dynamic transport" som du också hittar i "options"-menyn, testa med den i-bockad och utan så ser du skillnaden.

tjo

Det blev ingen skillnad på att ha på och av link timeline and edit selection". Båda gångerna så går playbacklinjen tillbaka till den blåa startpilen. Enda skillnaden var att när den är avmarkerad, s blir det två små orangea prickar på var sida om den blåa pilen.

Dynamic transport har jag aldrig använt, så det är det inte heller. :/

Det låter som det kan ha med detta att göra.

Eller så kan det ha med "Timeline Insertion Follows Playback" att göra. Snabbkommandot, för att bocka av/på detta, är "N". Med denna funktion kan man välja vad markören ska göra efter man tryckt på stopp. I ena läget stannar markören där man tryckt på stopp. I andra läget går den tillbaka till den position man startade.

När N är intryckt, så stannar visserligen playbacklinjen där man stoppar, men den blåa startpilen följer med, och det vill jag inte.

Mitt mål är att få så att blåa startpilen alltid är där man startar uppspelning (eller där man markerar), och att den stannar där tills jag flyttar den manuellt.

Playbacklinjen vill jag ska starta när jag startar, och vid stopp, så stannar den där jag stoppade. Och den blåa pilen ska inte ha rört sig en millimeter.

Så frustrerande att det inte funkar med någonting, när det funkade annan gång! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar. Du skriver att "blåa startpilen alltid är där man startar uppspelning (eller där man markerar)" och då bör du se till att pre-roll är avstängt.

Vad menar du med att playbacklinjen ska starta där du startar och stanna där du stoppar? Det går inte ihop med din första mening.

När du skriver playbacklinje, menar du då typ tidslinjen, det vill säga själva det som syns i Edit-fönstret? I så fall är det sidbläddringen som vi ska in och ändra på. Tror du menar att du vill ställa in Options>Scrolling>After Playback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en blå pil, som är start marker typ. Playbacklinjen, då menar jag det vertikala strecket som rör sig framåt i och med att man spelar upp något. Den som rör sig.

Om jag klickar någonstans, t.ex i takt 4, då blinkar playbacklinjen där, och man ser att även den blåa pilen är vid samma position.

När jag trycker på play, står den blåa pilen kvar, och playbacklinjen börjar röra sig framåt.

- Såhär långt är det okej -

Vid stopp, så kan man förinställa antingen att 1) plackbacklinjen går tillbaka till dit man började trycka på uppspelning, och den hamnar återigen vid den blåa pilen som fortfarande är på samma ställe.

2) Playbacklinjen stannar kvar exakt där man tryckte på stopp, men den blåa pilen kommer fram och ställer sig på samma ställe (stopppositionen),

Det Jag vill ska hända vid stopp: Den blåa pilen står kvar precis där den stod vid uppspelningens början, och playbacklinjen stannar exakt där jag stoppade.

Alltså, jag vill skilja dessa åt vid stopp. Förstår ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Du vill liksom ha så att startpositionen och uppspelningen är avlänkade från varandra? Det låter, ursäkta mig, jättekonstigt och jag tror inte det går att göra. Startpositionen är ju alltid startpositionen för uppspelningen om du inte använder preroll eller dynamic transport.

Vad vill du ska hända när du trycker play igen?

Det kanske går att åstadkomma något åt dig med Dynamic Transport. Aktivera det under Options så får du "en till" startposition. Sen kan du göra en tidsmarkering för exempelvis en loop, och med Insertion follows playback intryckt kommer Dynamic Transport (spelhuvudet) att stanna, men din uppspelningsmarkering är intakt. Är det nåt sånt du vill kunna åstadkomma?

Det blir ju ändå inte riktigt som du beskrev, men kan du berätta lite om varför du vill kunna göra så så kanske jag förstår bättre... Kanske!

Redigerat av JonesH
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Vad jobbigt när jag ej vet hur jag ska formulera mig... Jag skall kunna trycka på ett random ställe och spela upp, och när jag stoppar, så ska ena markeringen vara kvar där jag tryckte på play från början, och den andra markeringen skall stanna precis där jag tryckte på stopp. När jag sedan klickar på play igen, då spelas det upp från och med det ställe jag står på precis innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...