Jump to content
Annons

Nybörjare på Pro Tools SE behöver lite hjälp


DanneSBass (oregistrerad)

Recommended Posts

DanneSBass (oregistrerad)

Hejsan!

Jag har precis köpt ett M-Audio Fast Track 2 och fick då med Pro Tools SE. Är precis nybörjare på att spela in.

Det jag skulle behöva hjälp med är hur man kan börja mitt i en låt t.ex. Jag menar, om jag mitt i låten gör en tabbe och vill börja spela in därifrån och slippa spela in hela låten från början igen. Hur gör jag då?

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH/Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nu har jag cubase men jag antar att det funkar lika i protools.

placera dig där du vill börja spela in genom att klicka på tidslinjen som finns längst upp, börja 10-15 sek innan felet så du kommer in i låten. när du spelat in så borde du kunna skjuta ihop eller klippa av det du inte vill ha kvar i början (tystnaden innan du kommer in, de första tonerna som kanske ligger lite fel). i cubase kan man även dra i övre hörnet av ljud spåret för att fade in eller ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

klicka på pilen bredvid namnet på spåret så ska där stå "new". Detta gör en playlist som ger dig möjligheten att ha flera tagningar på samma spår. sen om du väljer "playlists" där det står "waveform" får du upp alla tagningar du gjort. Här kan du sedan markera och dra upp delar du vill ha från olika tagningar. Bara klicka new varje gång du ska göra en ny tagning. (finns i HD och LE iaf. vet ingenting om SE)

Skulle det inte funka i SE kan du markera det som blev fel med F7 läget. (marker tool eller vad det nu heter) och trycka B på tangentbordet och sen spela in på nytt spår och flytta upp i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan markera på tidslinjen vart du vill börja. I transport fönstret, så finns det grönt ruta under play och stop knapparna. Tryck där det står Pre-roll, så att den blir markerad. Sedan kan du ändra hur många bars du vill den ska spela upp innan (hur länge pre-roll ska vara på). Om du t.ex väljer 2 bars, så spelar den upp två takter där du lyssnar på allt inspelat, men det spelas inte in något förrän när de 2 takterna har gått.

Om du vet exakt vart du vill börja och sluta den nya inspelningen, så kan du dra markeringen över det området du vill spela in på (så det blir markerad, men bara över det tracket du grejar med), för du spelar den in i början av markeringen, och slutar automatiskt när markeringen slutar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DanneSBass (oregistrerad)

Du kan markera på tidslinjen vart du vill börja. I transport fönstret, så finns det grönt ruta under play och stop knapparna. Tryck där det står Pre-roll, så att den blir markerad. Sedan kan du ändra hur många bars du vill den ska spela upp innan (hur länge pre-roll ska vara på). Om du t.ex väljer 2 bars, så spelar den upp två takter där du lyssnar på allt inspelat, men det spelas inte in något förrän när de 2 takterna har gått.

Om du vet exakt vart du vill börja och sluta den nya inspelningen, så kan du dra markeringen över det området du vill spela in på (så det blir markerad, men bara över det tracket du grejar med), för du spelar den in i början av markeringen, och slutar automatiskt när markeringen slutar. 🙂

Tackar och bockar för det tipset. Hoppas få tid att sätta mig ner och testa lite snart och ska då testa detta. Annars återkommer jag med mer frågor 😉

Ha det gott.

MVH/Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...