Jump to content
Annons

Hjälp mig flytta runt min studio.


Que

Recommended Posts

Hej hade behövt lite hjälp var jag bäst hade kunnat placera min studio i mitt rum

Så här ser det ut nu (Där det är snett är dörren)

Kolla bifogad före

Blir det bättre akustik såhär?

kolla bifogad efter

Tack än så länge

post-24016-0-10440900-1321018561_thumb.jpg

post-24016-0-78078400-1321018570_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan nog vara svårt att säga om det blir bättre eller inte. Normalfall verkar vara att en placering i mitten av en kortsida ger bästa resultatet, men med tanke på snett tak osv......ingen aning.

Många saker som skall falla på plats för att få en bra akustik.......knepigt ämne det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din översta skiss, med lyssning på kortsidan ger ju garanterat obalans i stereobilden, eftersom de respektive sidorna är fundamentalt olika.

Den nedre skissen, med lyssning på långsidan, ger ju en betydligt mer symmetisk placering. Nackdelen med denna variant är istället att avståndet till motsatta väggen (långsidan med möbler) blir väldigt kort. Det innebär att reflekterat ljud därifrån återvänder till sweetspot snabbare än om avståndet varit längre.

Som din fråga är ställd så gissar jag att du inte kan/vill bygga om rummet till dedikerad studio. Annars hade man kanske kunnat bygga ytterligare ett snedtak mittemot det befintliga och skapat symmetri.

Jag skulle nog placerat lyssningen mot långsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också rekommendera långsidan enligt den nedre skissen. Eftersom det är snedtak längs den långsidan, så kommer det aldrig att bli riktig balans om du placerar dig mot en kortsida. Se till att placera absorbenter enligt spegelmetoden på väggen bakom ryggen också, för att reducera reflektioner därifrån - annars är risken att du får trassel på grund av närheten till bakväggen, som Martin också är inne på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarna sitter lite långt isär på bägge alternativen?

I verkligheten är högtalarna ca en m från mig

Annan fråga hur mycket på högtalarna brukar ni skruva upp volymen?

Brukar ni maxa den eller typ kl 1 eller 3?

Tack för alla svar ni är duktiga?

Ni är inne på absorbenter, vet inte vad det är någon kan förklara? Och i så fall hur skall jag placera dem?

Redigerat av Que
Link to comment
Dela på andra sajter

I verkligheten är högtalarna ca en m från mig

Annan fråga hur mycket på högtalarna brukar ni skruva upp volymen?

Brukar ni maxa den eller typ kl 1 eller 3?

0dB - så att de varken förstärker eller sänker linesignalen som kommer in.

Det kan vara olika på olika monitorer. Vissa har ett mittläge som är 0dB och vissa har max som 0dB, så det är inte så enkelt att svara... 😉

Från ljudkortet har jag alltid max ut och reglerar volymen med en attenuator (SM Pro Audio M-Patch, NanoPatch eller liknande), eftersom det är smidigare att kunna reglera båda samtidigt - och att ha en mute-knapp tillgänglig om något skulle hänga sig så att det körs ut något ljud extremt högt, typ...

Ni är inne på absorbenter, vet inte vad det är någon kan förklara? Och i så fall hur skall jag placera dem?

Läs lite i min Wiki-artikel som jag länkade till i förra inlägget, angående spegelmetoden, så får du förklaringar om det mest grundläggande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

0dB - så att de varken förstärker eller sänker linesignalen som kommer in.

Det kan vara olika på olika monitorer. Vissa har ett mittläge som är 0dB och vissa har max som 0dB, så det är inte så enkelt att svara... 😉

Från ljudkortet har jag alltid max ut och reglerar volymen med en attenuator (SM Pro Audio M-Patch, NanoPatch eller liknande), eftersom det är smidigare att kunna reglera båda samtidigt - och att ha en mute-knapp tillgänglig om något skulle hänga sig så att det körs ut något ljud extremt högt, typ...

Läs lite i min Wiki-artikel som jag länkade till i förra inlägget, angående spegelmetoden, så får du förklaringar om det mest grundläggande. 🙂

Sry missa den helt ska helt klart ta och läsa där tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...