Jump to content
Annons

Skillnad på keyboard, Synth, Midiklaviatur, Digitalpiano, Elpiano?


Bäckwinner

Recommended Posts

Hej,

Jag vill lära mig spela elpiano, tror jag, eller keyboard? Eller så vet jag inte ens vad skillnaden är, ja så var det ja, så vad är skillnaden på keyboard, Synth, midiklaviatur, digitalpiano, elpiano egentligen? (finns säkert fler alt?) Vad är det egentligen jag ska ha om jag ska kunna spela Coldplay låtar men även lite Avicii?

Tack på förhand.

Redigerat av Bäckwinner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Keyboard betyder egentligen bara ett klaviatur eller tangentbord.

Sen kan man köpa nån form av "keyboard", i betydelsen "klaviatur med färdiginställda ljud".

På en synt gör du dina egna ljud. De flesta har ett gäng färdiginställda patchar, med det är egentligen bara färdiga inställningar som du kan ändra precis som du vill, enligt syntens begränsningar.

Det finns lite olika typer av syntes, dvs sätt som synten alstrar och modulerar ljud på. Addidativ syntes (t ex frekvensmodulering) som innebär att du skulpterar ljud genom att lägga ett ljud på ett annat (typ), subtraktiv syntes (vanligast) som innebär att ljudet alstras i en oscillator och sen filtrerar du bort olika frekvenser eller modulerar dem en lågfrekvent oscillator (LFO) etc.

Sen finns det en massa olika sorters elpianon, en del analoga (t ex Fender Rhodes), andra digitala (t ex samplade pianoljud). Det finns säkert ett gäng modulerade pianon också. Men här handlar det om färdiga ljud, möjligtvis går det att ändra vissa klanger eller effekter.

Ett midiklaviatur funkar ungefär på samma sätt som tangentbordet till datorn. När du trycker på en tangent så skickas det ett värde till datorn. Vad som händer där beror på vilket program du för tillfället använder. Midiklaviaturet skickar midi-data till en dator eller en synt.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla instrument som har tangenter=keys på Engelska är en keyboard!

Vad du skall satsa på att vilja lära dig kan ingen annan än du själv bestämma...

Tack för ditt svar! På så vis! 🙂 Då är en gigantisk orgel en keyboard också alltså?

Jo men jag vet inte vad det är jag vill lära mig spela för att kunna spela den typ av musik. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboard betyder egentligen bara ett klaviatur eller tangentbord.

Sen kan man köpa nån form av "keyboard", i betydelsen "klaviatur med färdiginställda ljud".

På en synt gör du dina egna ljud. De flesta har ett gäng färdiginställda patchar, med det är egentligen bara färdiga inställningar som du kan ändra precis som du vill, enligt syntens begränsningar.

Det finns lite olika typer av syntes, dvs sätt som synten alstrar och modulerar ljud på. Addidativ syntes (t ex frekvensmodulering) som innebär att du skulpterar ljud genom att lägga ett ljud på ett annat (typ), subtraktiv syntes (vanligast) som innebär att ljudet alstras i en oscillator och sen filtrerar du bort olika frekvenser eller modulerar dem en lågfrekvent oscillator (LFO) etc.

Sen finns det en massa olika sorters elpianon, en del analoga (t ex Fender Rhodes), andra digitala (t ex samplade pianoljud). Det finns säkert ett gäng modulerade pianon också. Men här handlar det om färdiga ljud, möjligtvis går det att ändra vissa klanger eller effekter.

Ett midiklaviatur funkar ungefär på samma sätt som tangentbordet till datorn. När du trycker på en tangent så skickas det ett värde till datorn. Vad som händer där beror på vilket program du för tillfället använder. Midiklaviaturet skickar midi-data till en dator eller en synt.

Stort tack för ditt svar! 🙂 Ska läsa det om och om igen tills jag förstår allt. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

bra tråd-jag funderar själv på att skaffa ett midi-keyboard för att styra mina vst.har något orkesterprogram jag aldrig använder nu bl.a..

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar definiera detta som >Workstation, även om de finns från 500-40.000:-

Tror att de flesta tänker på dyrare syntar när de hör det ordet. Hade en Korg M1 en gång i världen. Undrar om det inte var där ordet workstation dök upp först i syntsammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...