Ragge Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 Nu börjar min "Audio" mapp i cubase SX bli enormt stor.. Jag undrar bara om jag kan rensa den pÄ nÄt sÀtt utan att förstöra nÄgot.. Àr det inte sÄ att alla klippta och klara stycken ligger i "Edit" mappen? jag mÄste rensa pÄ nÄt sÀtt iaf, Àr upp i 20 gb i Audio mappen nu =) Tack!
woland Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 finns en cleanup - funktion som du kan anvÀnda under file/ cleanup..dÀr kan du vÀlja ur vilken mapp den ska rensa. den rensar bort audiofiler som inte Àr knutna till ett projekt. du fÄr oxo upp information om vilka filerna Àr..ifall du Àr osÀker, dock lÀr den listan bli gansla lÄng för din del om du har 20gb som den kollar igenom..
Ragge Postat 20 februari 2005 TrÄdstartare Postat 20 februari 2005 Men kan man vara sÀker pÄ att den inte tar fel pÄ filer? Ja menar vet cubase om var alla mina projekt finns osv?
Claes Holmerup Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 Det bĂ€sta Ă€r förstĂ„s om du skapar en ny audiomapp för varje lĂ„t. DĂ„ har du bĂ€ttre koll pĂ„ det och kan rensa. HAr du allt liggande huller om buller i samma mapp, sĂ„ mĂ„ste du nog kolla upp alla filnamn och ta bort manuellt. Annars riskerar du att tappa bort mĂ„nga filer som du inte vill tappa bort. Gör backup innan du börjar experimentera!!! đ Cubase vet bara vad som tillhör just den lĂ„t som du har laddat in och kan alltsĂ„ bara rensa i den lĂ„tens mapp.
hackeman Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 Det bÀsta Àr förstÄs om du skapar en ny audiomapp för varje lÄt. DÄ har du bÀttre koll pÄ det och kan rensa. Det dÀr har jag oxÄ insett, men för sent. Vet du om det finns nÄt trix för att enkelt organisera om sin audio-filer som ligger i en och samma mapp till att istÀllet ligga i mappar lÄt för lÄt?
Claes Holmerup Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 Det Ă€r inget jag har anvĂ€nt sjĂ€lv, eftersom jag har gjort rĂ€tt frĂ„n början... đ - men jag har för mig att "Prepare archive" ska kunna vara anvĂ€ndbart.
Majken Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 (redigerat) Det dĂ€r har jag oxĂ„ insett, men för sent. Vet du om det finns nĂ„t trix för att enkelt organisera om sin audio-filer som ligger i en och samma mapp till att istĂ€llet ligga i mappar lĂ„t för lĂ„t? Enkelt? Mjae Kopiera hela katalogen till en ny plats. Döp kopian efter namnet pĂ„ en av lĂ„tarna. Exempelvis heter den frĂ„n början: D:\Mina Cubase Projekt Döp dĂ„ om kopian frĂ„n D:\Kopia av Mina Cubase Projekt till: D:\Hacke - Jag Ălskar LĂ€sk Sedan öppnar du projektfilen för Jag Ălskar LĂ€sk varpĂ„ Cubase kommer att pĂ„peka att katalogen bytt namn. VĂ€lj dĂ„ att anvĂ€nda den nya katalogen. GĂ„ in i Audio Pool och försĂ€kra dig om att alla filerna pekar mot - D:\Hacke - Jag Ălskar LĂ€sk kör sedan upprensningsfunktionen. Vips sĂ„ har du en lĂ„t rensad och klar, gör om proceduren tills du har gjort individuella kataloger till samtliga lĂ„tar varpĂ„ du bör kunna ta bort den ursprungliga katalogen. Var dock tokigt noga med att kolla sĂ„ att alla lĂ„tarna spelas upp korrekt innan du plockar bort originalen. /Majken Redigerat 20 februari 2005 av Majken
hackeman Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 Uuhhh. Tack för tipset Majken, fÄr se om jag nÄgonsin orkar ge mig pÄ en sÄdan process.
Ragge Postat 22 februari 2005 TrÄdstartare Postat 22 februari 2005 hur bestÀmmer man att man ska lÀgga alla ljudfiler man spelar in i ett projekt i en speciell mapp? Och sen en till frÄga.. Om man tex ska spela in en gitarr loop i cubase, och spelar in genom att loppa en takt tex och sÄ gör man fel hela tiden tills man till slut gör rÀtt.. dÄ sparas ju alla mina misstag plus den rÀtta i en fil och dÄ blir ju filen jÀtte stor. Hur gör man för att undvika detta?
Majken Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 hur bestÀmmer man att man ska lÀgga alla ljudfiler man spelar in i ett projekt i en speciell mapp?Och sen en till frÄga.. Om man tex ska spela in en gitarr loop i cubase, och spelar in genom att loppa en takt tex och sÄ gör man fel hela tiden tills man till slut gör rÀtt.. dÄ sparas ju alla mina misstag plus den rÀtta i en fil och dÄ blir ju filen jÀtte stor. Hur gör man för att undvika detta? Skapa en ny katalog för varje nytt projekt. /Majken
Casperfren Postat 12 juni 2012 Postat 12 juni 2012 Om man empty trash pÄ alla audiofiler i ett progekt man vill ta bort, försvinner dem frÄn audiomappen dÄ ocksÄ? Mvh
mietek Postat 12 juni 2012 Postat 12 juni 2012 (redigerat) Det kan vara lurigt att rensa via thrash, om filer har samma namn osv. Ett klockrent sÀtt Àr att konsolidera allt i ditt projekt och se till att alla spÄr startar samtidigt och sedan köra save project to new folder. Sedan Àr det bara att slÀnga den gamla mappen. Redigerat 12 juni 2012 av mietek
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.