Jump to content
Annons

Synpunkter på datorkonfiguration


Masse

Recommended Posts

Tänkte bygga en ny musikdator:

- Moderkort: Intel Bonanza BOXD875PBZLK 875P S478 LAN/SATA/DDR 800MHz

- Processor: Intel Pentium 4 - 3,0 GHz 800MHz Prescott

- Minne: Samsung 2 x 512 MB - DIMM 184-pin - DDR

- Hårddisk: Seagate Barracuda 7200 - 200 GB - SATA-150

- Processorfläkt: Zalman CNPS7700-CU CPU Cooler 120 mm

- Chassifläkt: Papst 80x80mm 12dB Mycket tyst

- Nätaggregat: 400W Power Supply AO400-12APNF Silent Retail

Tänker använda en 120 GB Maxtor till systemdisk (partionerar och använder den till lagring oxå, ej ljudfiler). Behåller mitt grafikkort (Matrox G200 Millenium) och ljudkort (STAudio DSP24 value). Kommer att köra allt i den (studio, internet, bränning etc, men inga spel) och använda Windows XP Pro. Tror att grafikkortet jag har ska räcka för mina behov.

Vad tror ni om den här konfiguartionen?

Redigerat av Masse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
börnen (oregistrerad)
Säker på att du inte ska ha en AMD64 istället? Snabbare, kallare, renare.

Renare? 😛 Du menar att du har fått din processor rumsren? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha en Intel-processor så försök att hitta en med northwood-kärna. de är betydligt kallare. prescott blir ju löjligt varma.

Grafikkortet är ju kallt och bra. Räcker till och blir över för ljudskapande 😉

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden på hastigheten är nog marginell. Dömer du ut Prescotten helt? Finns det inte kylare som får ner värmen?

Min kollega/kompis har Prescott och som jag har skrivit tidigare tempen i hans dator överstiger väldigt sällan 40 grader.

Han använder Zalman Reserator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prescott är bra enligt mitt tycke så länge den inte överstiger runt 3.4-3.6 GHz sen blir de på tok för varma. En 3.0 är inget problem, kör med en Zalman 7700 CU s478 & s775 lr den billigare varianten.. funkar kanon.

Edit: bra att den inte finns som mer än 3.2 GHz.. 😄

Redigerat av PzYkBrYt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar rekommendera Corsair-minnen. Har byggt en del datorer och aldrig haft några problem med Corsair.

När det gäller moderkort är ASUS alltid förstavalet för mig. Har iofs aldrig testat Intels, och det tänker jag inte göra heller.

Som andra säger, så är A64 ett väldigt bra val, men ta du Pentium om du har problem med värmen hemma.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

baloo (oregistrerad)

i regel ska man väl ha en fysisk för os och en fysisk för filer o en fysisk för program med så högt rpm antal på hårdisken med filer... yada yada.. det blir nog skit bra det där.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart ska du beställa ifrån? Det är ganska stor skillnad på olika butiker när det gäller frakttider och support.

Glöm nu inte att ta ett moderkort med AGP och inte PCI-E, för jag antar att ditt gamla grafikkort har AGP! 😉

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden på hastigheten är nog marginell. Dömer du ut Prescotten helt? Finns det inte kylare som får ner värmen?

Nejdå, jag dömer inte ut den helt. Men det är ju bara så att prescott blir betydligt varmare och behöver mer kylning, så det är svårare att bygga en tyst dator med prescott. Sen beror det ju på lite vad man har för låda med. I en barebone är ju Northwood eller Celeron(prescott) nästan det enda som går att köra om man vill få en acceptabel kylning men i en miditower eller fulltower finns det ju lite mer möjlighet att driva ut luft med stora fläktar.

Det beror ju på hur viktigt det är för dig att datorn är tyst och har bra kylning. 😉 men svalare komponenter är ju alltid bra om man kan hitta. men om det innebär högre kostnader för dig så ska du kanske inte bry dig överdrivet mycket. iaf inte om du tänker hålla dig till större lådor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för synpunkterna! Lådan är normalstor så jag tror luftflödet kommer att bli bra.

Valet av komponenter gör att den nya datorn blir mer kraftfull och tystare (och mer stabil) än den jag har idag. Då är jag mycket nöjd.

Redigerat av Masse
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...