Jump to content
Annons

Isolering/dämpning i min studio


Linkanson

Recommended Posts

Hejsan.

Jag har nyligen börjat fixa i ordning ett av rummen nere i källaren i vårt hus. Tanken är att göra det till en lite mer seriös studio (än vad jag har haft innan).

Dock är jag helt nybörjare när det gäller behandling av rummet. Just nu låter det rent ut sagt för jävligt. Ekar som bara den. Kicken försvinner nästan direkt i detta rummet vilket är väldigt frustrerande.

Hur ska man lägga upp isoleringen/dämpningen i rummet?

Bifogar lite bilder här hur det ser ut:

Sett från dörren in till rummet:

IMG_1200.JPG

IMG_1202.JPG

IMG_1203.JPG

IMG_1206.JPG

Rummet är ca 3x4 meter stort. Väggarna är ren betong med träpanel över det (vilket jag har hört att det är inget att hurra över.

Är tacksam för alla tips man kan få.

MVH / Linkanson

Redigerat av Linkanson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Du kan givetvis plöja ner hur mycket pengar och tid som helst på det här projektet men en snabb budgetvariant skulle kunna vara att:

Köpa ett tjock tyg (typ sammet el dylikt) och sy gardiner som du kan täcka för fönstren med när du sitter och jobbar.

Köp en bal eller två med mineralull, varje bal innehåller fem (tror jag) stycken "flak" (kan vi kalla det) som är typ 9-10 cm tjocka. Skruva ihop ett gäng ramar som flaken passar i. Ohyvlad 20x70 virke borde duga, och är dessutom billigt. Klä in det i tunn bomullsväv. Nu har du ett gäng enkla basabsorbenter som du placerar i hörnen i rummet. Sätt också upp en sådan bakom varje monitor. I mötet mellan väggar och tak är det också bra om du kan hänga några såna.

Detta borde förbättra situationen en hel del. Det är nog bra att få upp lite diffusorer också. Särskilt bakom dig och i taket. En välfylld bokhylla kan ju också hjälpa.

Nu vill jag inte utge mig för att vara akustiker på nåt sätt men det här är några enkla trix.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio>Generellt> studiobygge>isolering/dämpning i min studio

Lånar tråden lite. Ska spela in trummor. har ett ljudkort 8 mic preamp, Logic Pro 9. En macbook Pro 2011.

Okej, Jag har INTE gjort några seriösa inspelningsförsök, det är tänkt att bli det nu. Inte värst seröst men bättre än innan (porta i replokalen)

Så, ovanstående utrustning gäller nu diverse micar.

Rummet

är hyfsat stort, ca 6m långt, ca 4m kortsida & 2.30m i takhöjd

Det är betongväggar, två stora fönster. ligger på 2a våningen utan grannar. (Ljudnivå ut bryr jag mig inte om i detta fall).

Det ska bara spelas in trummor (lite gitar ibland).

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio>Generellt> studiobygge>isolering/dämpning i min studio

Lånar tråden lite. Ska spela in trummor. har ett ljudkort 8 mic preamp, Logic Pro 9. En macbook Pro 2011.

Okej, Jag har INTE gjort några seriösa inspelningsförsök, det är tänkt att bli det nu. Inte värst seröst men bättre än innan (porta i replokalen)

Så, ovanstående utrustning gäller nu diverse micar.

Rummet

är hyfsat stort, ca 6m långt, ca 4m kortsida & 2.30m i takhöjd

Det är betongväggar, två stora fönster. ligger på 2a våningen utan grannar. (Ljudnivå ut bryr jag mig inte om i detta fall).

Det ska bara spelas in trummor (lite gitar ibland).

Tips?

What?

Du hamnade nog i lite fel tråd med detta.

Trådskaparen avser att få tips om akustikbehandling.

Du pratar om inspelning!

Be en moderator flytta ditt inlägg.

Innan det så gör du en sökning på truminspelning.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du kan givetvis plöja ner hur mycket pengar och tid som helst på det här projektet men en snabb budgetvariant skulle kunna vara att:

Köpa ett tjock tyg (typ sammet el dylikt) och sy gardiner som du kan täcka för fönstren med när du sitter och jobbar.

Köp en bal eller två med mineralull, varje bal innehåller fem (tror jag) stycken "flak" (kan vi kalla det) som är typ 9-10 cm tjocka. Skruva ihop ett gäng ramar som flaken passar i. Ohyvlad 20x70 virke borde duga, och är dessutom billigt. Klä in det i tunn bomullsväv. Nu har du ett gäng enkla basabsorbenter som du placerar i hörnen i rummet. Sätt också upp en sådan bakom varje monitor. I mötet mellan väggar och tak är det också bra om du kan hänga några såna.

Detta borde förbättra situationen en hel del. Det är nog bra att få upp lite diffusorer också. Särskilt bakom dig och i taket. En välfylld bokhylla kan ju också hjälpa.

Nu vill jag inte utge mig för att vara akustiker på nåt sätt men det här är några enkla trix.

Lycka till!

Tack så mycket för tipsen! Det är nog något sådant här jag vill göra, då jag inte vill lägga ut för mycket pengar (är nämligen student).

Det är alltså främst i hörnen man ska sätta upp absorbenterna? Men det gör inget om man täcker de flesta väggar?

Diffusorer ska jag kika lite på med. Just nu är det ett ganska stort element precis bakom mig. Den kan inte göra nån nytta i form av diffusor eller?

Hur som helst, tack för tipsen. De uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Kolla lite i den här tråden //forum.studio.se/index.php/topic/83698-en-studio-blir-till/ i inlägg #27 bygger han fina diiffusorer av spillvirke. Mycket kreativt. Kanske kan ge lite idéer.

Det är i hörnen dom gör mest nytta för det är där det mesta problemen i basfrekvenserna uppstår (pga fysikens lagar, någon kunnig kan gärna få berätta mer om detta). Du ska nog inte täcka in väggarna för mycket för då kommer rummet att låta dött.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...