Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Första posten pÄ forumet.

HÄller pÄ att akustikbehandla ett rum som Àr ganska litet och har snedtak. Det Àr ett ganska tydligt flutter eko. VÀggen framför högtalarna behandlas med stenull 10 cm ut frÄn vÀggen. I tak och pÄ sidorna skall det monteras absorbenter.

Min frÄga Àr hur jag skall behandla den bakre vÀggen? Sweet spot Àr ca 2 meter frÄn bakre vÀggen.

Vanligast verkar vara att behandla den bakre vÀggen med diffusor. Men sen lÀste jag att det inte Àr effektivt med sÄ kort avstÄnd. Bör det sitta en bredbandsabsorbent dÀr istÀllet?

Eller en kombination av absorbent med diffuserande "remsor" framför?

Tacksam för svar // tobias

Annons
Postat

SmĂ„ brukar rum framför allt behöva absorption, men samtidigt Ă€r det viktigt att inte överdriva... 😉

Man brukar rÀkna med att om man befinner sig inom den s.k. "Haas-zonen" (reflexerna kommer tillbaks inom ca 20ms - alltsÄ omkring 3.5m eftersom ljudet ska gÄ till reflektionspunkten och tillbaks), sÄ Àr absorption lÀmpligast. Har du nÄgon vÀgg utanför Haas-zonen sÄ Àr det lÀmpligt att diffusera istÀllet.

Sedan finns det kanske olika Äsikter om det, men jag tror att det Àr ett ganska bra riktmÀrke.

Postat

Är vingdiffusor t ex en AD10?

http://www.diffusor.com/Diffusorpaneler.htm

Har en tanke om en yta pÄ 120x120 cm.

VĂ€gg

luftspalt ca 5-10cm

stenull 7cm

diffusor typ AD10 men utan bottenplatta i varierande 90 vinklar. varje modul 30x30cm.

TÀnker att man kan komma ner lÀngre i frekvens dÄ?

Dessutom Àr det ganska lÀtt att konstruera sjÀlv med kvartsstavar. Kanske i olika höjd för att fÄ tidsskillnad?

Vad tror ni?

Postat

nja, det bÀsta Àr att behandla rummet med spaltpanel(slot resonator) och preforerade basfÀllor(helmholtz) och dÄ stÀmmer man dessa till de frekvenser/omrÄden som som Àr problem i rummet.

Ànen vanliga porösa absorbenter för vissa freflektions ytor, bara man berÀknar hur mycket som man kan anvÀnda och Àr nogrann med var dessa placerars.

diffusorer Àr ju bra men dom löster inga problem i basregistret(altsÄ att anvÀnda enbart diffusorer), vill man undvika flutter eko sÄ designar man spaltpanelen sÄ det tar hand om flutter, byggda i vinklar eller "polly slot absorber".

men man kan ju bygga basfÀllor med svanÄs diffusorer, altsÄ att man anvÀnder AD panelerna som spaltpanel. eller nÄgom diffusor framför hangertraps, tex goldenhorn.

i smÄ rum(eller igeneligen alla rum) Àr det viktigast att prioritera basabsorbering, som sagt att ha enbart diffusorer tar bara upp plats för basfÀllor.

det viktiga Àr dock att man behandlar bort allt som akustik förvÀnger monitor Ätergivningen och man vill hÀller i ha nÄtt som gör att det lÄter bÀttre Àn det Àr.

mÀt rummet och se vad som behövs görs.

hÀr kan de se ett exempel pÄ hur man kan behandla rummet:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

Postat

Om du inte redan har mycket grejer i rummet sĂ„ hade jag kört in lite mer grejer i rummet till en början för att fĂ„ bort flutter och liknande 🙂. Diffusorer hade jag kört med pĂ„ bakvĂ€ggen inte absorbenter men det Ă€r en bra idĂ© att ha absorbenter pĂ„ framvĂ€ggen bakom monitorerna sĂ„ som du har det. förresten vart sitter du i rummet? Hur Ă€r rummet format? RektangulĂ€rt?

Postat

Nej! Wingdiffusorn Àr inte AD-Panel.

Mina Àr ca 120höga och 60cm breda.

SÄ har du 120x120 sÄ fÄr du plats med tvÄ.

Men du kan nog fÄ dem i valfri höjd.

Kolla med SvanÄ Matts för info.

LÄter ju intressanta. Hittade dock inte sÄ mycket info nÀr jag sökte förutom att dom skall gÄ lÄngt ner i basen och Àven funka pÄ korta avstÄnd. Hur uppfattar du dom? I vilket prislÀge ligger dom? Hur djupa?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.