Jump to content
Annons

Byta upp mig från midi klaviatur till stage/kompakt el-piano?

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Just nu sitter jag på en radium 61a. Är i huvudsak gitarrist men saknar att inte ha möjlighet att spela piano då klaviaturet inte är det roligaste att spela på. Var lite inne på att hämta hem ett analogt klassiskt piano men hoppar nog den idén. Så vad ska man titta efter? Vill att det ska va vägda tangenter såklart, men utöver det? Kommer använda pianot som midi piano när jag spelar in, men vill även kunna spela utan att ha igång datorn, så ljudmodul och förstärkare behövs antar jag? har riktigt dålig koll så alla tips är välkomna. Finns det någonting hyfsat vettigt i 3000 kronors klassen?

Annons
Postat

Jag har ett Casio Privia px-130, som dock ligger över din budget. Men det är ett ganska trevligt digitalpiano som det självklart går att spela på utan att ha det inkopplat i datorn och det har ett par utgångar om man vill koppla in hörlurar eller ett par fetare högtalare än de inbyggda. Det har även inbyggd midikontroller i sig så det är bara att koppla in via USB till datorn och spela in med vilka ljudbibliotek du nu har(jag har Ivory II som jag är nöjd med).

Det finns alldeles säkert billigare varianter men tipset är inte att gå för lågt i pris. Testa att spela olika varianter och känn på tangenterna.

Postat (redigerat)

Om du kör med Synthogy Ivory II Virtual Piano i datorn och med en MIDI-keyboard från Fatar så borde du komma nära i alla fall.. 🙂

Kolla in

och sen keyboard på http://www.thomann.d...vmk188_plus.htm

Tyvärr lär du nog inte komma över något under 3000:- med dom krav du har om du inte fyndar begagnat!

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.