Jump to content
Annons

high pass, low pass


staxxon

Recommended Posts

Annons

High pass och low cut är samma sak, det kanske är lite förvirrande. Tänk såhär:

High pass = höga frekvenser passerar, låga skärs bort.

Low cut = låga frekvenser skärs bort (alltså exakt samma sak som ovan).

Low pass = låga frekvenser passerar, höga skärs bort.

High cut = höga frekvenser skärs bort.

Så det är det där med cut och pass som förvirrar. Egentligen rätt dumt att det finns två ord för det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent spontant måste jag verkligen rekommendera nedan länkade bok. Läs den, så lär de flesta av dina mixrelaterade frågor bli besvarade:

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B004H1TB3K/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_3?pf_rd_p=103612307&pf_rd_s=lpo-top-stripe&pf_rd_t=201&pf_rd_i=0240522222&pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_r=0C9J2F6EYGA3M1X76HJ7

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga jag länge ställt mig är som följer.

Om man lägger highpass på ett ljud på exempelvis 200Hz, skärs allting under 200Hz av helt exakt vid 200Hz eller blir det en dalande kurva så t.ex. 180Hz blir lite svagare och typ runt 100Hz är det helt tyst? Kanske det till och med skiljer sig mellan olika EQ's?

Hoppas någon förstår min fråga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ofta en så kallad "slope"-inställning som bestämmer hur brant filtret skär. 12dB/oktav, 18dB/oktav etc.

Men även om det är ett filter så skär det ändå aldrig av precis allt som tänkt...men det mesta.

Tack för svaret! 🙂 Jag använder Propellerheads Record för tillfället och på mixern där finns ingen sådan inställning, är det någon som vet hur pass brant den skär? Jag tycker det låter lite fel ibland när jag lägger dubbla bas-gitarrer och skär dem mot varandra.. Kanske är dumt att göra så överhuvudtaget 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man ibland kan göra är att ta en bas och dela upp den i low/high (för att förenkla det hela) och försöka skulptera ljudet så gott det går.

Alltså ena kanalen gör du en high pass på vid 6-800 (eller något) och på den andra en low pass vid motsvarande område.

Experimentera tills du tycker du är nöjd. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en uppföljare till den som kommer ut i Oktober.

Den skall jag ha! 🙂

Tack för tipset! Jag behöver en bra bok i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...