Jump to content
Annons

compressor på bas, gtr, men sen då?


staxxon

Recommended Posts

Annons

Mer kompressor på mindre viktiga instrument, t ex en akustisk strummande gitarr som ligger någonstans i bakgrunden, medan t ex sången kanske mår bra av lite mindre kompressor. Sen kanske inte sången ska ta så mycket plats i låten, och då får du såklart ändra utifrån hur du vill att det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor när man tycker det behövs utifrån den idé man har om hur det ska låta - inte för att man "ska" eller inte. Men generellt är det i så fall mer vanligt att det är kagge och virvel som får det än bas och/eller gitarr. Då sistnämnda ofta är distade tjänar det redan som en slags kompression. Därmed inte sagt att man inte ska komprimera dem, givetvis. Basen lär man ändå göra klokt i att trycka ihop. Man vill inte ha tunga lågfrekventa ljud som far okontrollerat överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, verkar som att det mesta skall komprimeras med olika grader av comp.

Johnrick: har du några värden på det med basen? Nåt som du brukar köra

Även bastrumman, virveln

Jag tycker det är svårt att avgöra liksom graden av compression. Det är kanske en talang att höra sådan, inte bara tekniskt kunnande

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor är svårt. Beror som sagt helt och hållet på vad du vill uppnå med resultatet.

Vad gäller generella värden så kan det också kanske vara svårt, beroende på ljudet, hur basen är spelad osv.

Jag är fortfarande långt ifrån kunnig på området, så jag vågar inte ge mig på några "generella värden". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, verkar som att det mesta skall komprimeras med olika grader av comp.

Johnrick: har du några värden på det med basen? Nåt som du brukar köra

Även bastrumman, virveln

Jag tycker det är svårt att avgöra liksom graden av compression. Det är kanske en talang att höra sådan, inte bara tekniskt kunnande

Det gäller att ha lite förståelse för hur kompressorn fungerar, det finns många bra och pedagogiska svar om du söker lite i forumet... när du förstår vad alla spakar gör blir det nog lättare än du tror att det är 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...