Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På mitt skrivbord hemma står sen en tid tillbaka:

- Digidesign Eleven Rack

- 27" iMac

- 1 Par M-Audio AV-40 Monitorer

- Lexicon Alpha (används till monitorerna då jag inte gör musik för att slippa ha racket igång hela dagarna)

- M-Audio Oxygen 49 Midi-keyboard/Controller

Dessa grejer är ju inget man gärna slänger ner i en väska och springer hem till polaren med när man har lite idéer man vill testa o.s.v.

Så för några dagar sedan så införskaffade jag en 13" MacBook Pro som jag tänkt använda som surf/soff-dator och mobil studio för att kunna spela in idéer och enklare låtuppbyggnader på. Den är ju supersmidig att ta med hem till polare o.s.v.

Jag är nu ute efter ett lika bra och supersmidigt ljudkort att kunna ta med när man är ute på vift eller sitter hemma och slöar i soffan och får en idé som man bara måste föreviga direkt. Visst går det att packa ner Eleven Racket i rackväskan och dra iväg men det känns ju inte direkt smidigt och ultimat för några timmars låtbyggande och sedan ska det packas ner och hem igen.

Jag har tittat runt lite och fastnat för Apogee One då det verkar vara extremt smidig sett till storleken, kompatibel med alla dom vanligaste programmen (Pro Tools kommer ej att användas) och sedan att den har alla dom ingångar och utgångar man behöver. Den har ju även inbyggd mikrofon som jag har hört ska vara riktigt grym vilket ju är suveränt om jag ska lira in akustisk gitarr och sång. Sen är den ju Mac Only vilket borde innebära zero problems.

Ge gärna synpunkter angående detta ljudkort. För och nackdelar, andra alternativ m.m

Vad tycker ni som använder/använt detta kort.

Ha gärna i åtanke att:

Det ska vara litet, smidigt och bra. (till annat använder jag Eleven Rack)

Jag är bara en gitarrist som älskar musik och inte producent så detta är inte för professionellt bruk (add new track -> Record 😛 )

Bara instrument och sång ska spelas in, trummor tillagas i SD 2.0

Jag är inte i behov av att kunna spela in i stereo

Annons
Postat

Har haft mitt One i snart 1,5 år och kan inte säga än att jag är annat än supernöjd.

Stabila drivrutiner , bra ljudkvalitet , bra preamp , inbyggda micken fyller sitt syfte för skisser , dock går den ju inte att jämföra

med en riktig.

Hade dock köpt RME babyface om den funnits när jag shoppade för ett portabelt externt kort men det är mest för fler ingångar samt att jag gillar RME skarpt då jag haft dom i mina stationära datorer och aldrig haft problem.

Men för dina behov tror jag att du har svårt att hitta något bättre och mer prisvärt ån ONE.

KÖP.... :rolleyes:

Postat

Tack för info, det låter kanon.

Kollade lite på babyface också men jag kan inte se att jag kommer använda den till dess fulla potential så ONE känns mer rätt sett till mitt användningsområde.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.