Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag la nyligen en massa tid pÄ att försöka optimera Windows 7 i min XPS M-1730 för att fÄ en stabil latency, men utbudet av drivrutiner till den Àr sÄ undermÄligt till W7 (uselt Dell!) att jag nu har givit upp. Det blir ett nytt datorbygge istÀllet och det Àr vÀl lika bra att blÄsa pÄ ordentligt tÀnkte jag. SÄ jag har införskaffat en schysst Intel Core i7 990X Extreme Edition, ett grymt moderkort med smidiga överklockningsfunktioner (Asus Rampage III Extreme ROG), fett med snabbt minne, toksnabba diskar samt en fÀrdig vattenkylningssats frÄn Corsair (H80) och ett 19" rackchassi förstÄs, 4HE (Antec studio series take 4)

Följande dilemma uppstod direkt:

Chassit har inte plats för vattenkylningen (dubbla 120mm flÀktar med ett stort kylelement mellan), eftersom 120mm-grillen sitter för nÀra moderkortet och/alternativt för nÀra bakpanelen. Moderkortet har dessutom ganska höga integrerade kylflÀnsar över diverse kretsar just dÀr.

Dock visade det sig att 990X kom boxad med en gigantisk kyllösning: Intel DBX-B. En stor flÀkt med heatpipes och stor kylflÀns.

Nu Àr frÄgan: för att kunna anvÀnda H80-systemet skulle jag behöva sÄga upp ett nytt hÄl i chassit, och dessutom mÄste det bli i locket, vilket i sÄ fall krÀver att jag lÀmnar lite plats i racket ovanpÄ burken sen för att luftflödet ska fungera.

Alternativt sĂ„ kör helt enkelt jag pĂ„ den medföljande flĂ€kten. Jag vill ju eventuellt överklocka en del, vore synd att inte utnyttja den hĂ€r proppen till max. Överklockning innebĂ€r dock större vĂ€rmeutveckling.

H80-systemet Ă€r tvĂ„ st 120mm flĂ€ktar plus en gissningsvis ganska tystgĂ„ende pump. Den kan sĂ€ttas i tre effektlĂ€gen för ljudnivĂ„ kontra prestanda. DBX-B har tvĂ„ lĂ€gen; power / quiet och bestĂ„r av endast en flĂ€kt. Å andra sidan ersĂ€tter H80 chassits 120mm-flĂ€kt, sĂ„ det blir samma antal flĂ€ktar som lĂ„ter.

Eftersom jag har ett kombinerat kontrollrum/inspelningsrum i min lÄtskrivarstudio Àr lÄg ljudnivÄ viktigt. Jag har ett flÀktlöst grafikkort, men PSU-flÀkten Àr rÀtt liten och det sitter en 92mm flÀkt i chassit förutom 120mm-flÀkten.

* Är vattenkylningen effektivare Ă€n den medföljande lösningen, och dĂ€rmed hĂ„ller lĂ€gre ljudnivĂ„ vid samma prestanda?! Eller gĂ„r det pĂ„ ett ut, sĂ„ att jag lika gĂ€rna kan köra med DBX-B och slippa modifiera chassit och lĂ€mna extra plats i racket?

Jag har tacksamt emot era synpunkter pÄ detta innan jag skriver till verket.

/ Martin

Annons
Postat

Tack, jag har redan lÀst den artikeln. Det var det testet som fick mig att köpa H80. Synd att det itne passar bara.. =(

Funderar pÄ att trots allt testa originalkylaren i första hand (om ens den fÄr plats, den Àr stor som ett hus)

Postat

Har byggt ihop ett antal datorer till bekantskapen nu baserat pĂ„ H80 och I7-2600k. Är riktigt impad av denna lilla pjĂ€s!

KnÀpptyst pÄ low lÀget, och överklockar man inte, sÄ blir CPU'n knappt ljummen!

Har dock kört andra chassin, bl.a. ett par Cooler Master Silencio 550!

Klockrent chassi!

FörstÄr inte varför rackchassina skall vara sÄ konservativa idag!

Efter att ha provat runt litegrann, sÄ hÄller jag inte med Corsair dock ang. flÀktarnas blÄsriktning.

Corsair hÀvdar att man skall blÄsa inÄt chassit. Visst, jag kan köpa detta argument om man har ett chassi med performerat tak/flÀktar i taket, men i Silencions fall blir resultaten bÀttre om bÀgge flÀktar blÄser utÄt. Visst nÄgon grad varmare CPU, men mycket kallare övriga komponenter!

Vad som jag ocksÄ lade mÀrke till var att hela burken upplevs som tystare med, vilket jag heller inte verkar vara ensam om om man söker runt pÄ div. forum.

Hoppas du hittar nÄgot sÀtt att fÀsta radiatorn pÄ, rekommenderar verkligen H80'n!

Postat

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Jag tÀnkte koppla in de olika flÀktarna och bilda mig en uppfattning om ljudnivÄerna och om Intels kylarflÀkt hÄller samma motsvarande ljudnivÄ sÄ tÀnker jag testa att bygga ihop och köra lite prestandatester sÄ fÄr vi se. Jag Äterkommer.

/ Martin

Postat

Varför vill man överklocka en musikdator?

För att kunna blÄsa pÄ med fler plugins sÄklart! Jag har en SSL DSP Duende, men i övrigt fÄr jag förlita mig pÄ processorkraft. För övrigt sÄ har ju Duende blivit native numera..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.