Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Just nu har jag "lånat" en obalanserad dubbelkabel från min keyboard, och använder den mellan V-amp och mixerbordet Eurorack UB802. Tänkte införskaffa en ny kabel och använda den mellan V-amp och mixerbordet. Vad är bäst för ändamålet?

Balanserad eller obalanserad?

Lång eller kort sladd? Skulle föredra kort eftersom V-AMPen står alldelles intil mixerbordet, men gör det något att den är 2 meter lång? För övrigt skulle det räcka med 50 cm.

Annons
Postat

Om det inte är balanserat i båda ändarna så är det meningslöst med balanserad kabel, så det beror alltså på vad det finns för utgångar på V-amp och ingångar på mixern...

Om du behöver köra obalanserat, så är det en fördel att ha korta kablar, men tänk också på att de bör ha en tät skärm. Närhet till yttre störkällor, som elkablar, nätdelar, lågenergilampor/lysrör och annat smått och gott, ökar risken för att det kommer in störningar i kabeln.

Du kan läsa lite mer här också: http://wiki.kontrollrummet.com/Obalanserad 🙂

Postat

Mixerbordet kan hantera både obalanserad eller balanserad kabel, men till V-APMen ska det tydligen vara balanserad så därför har jag nu köpt en balanserad kabel. Märker tydligt att insignalen blir svagare, går att justera förstås och kräma på mera volym på antingen V-AMP eller Mixerbord. Hur som helst, kan det vara så att balanserad kabel ger en svagare insignal?

Postat

Nej, det är nog ingen skillnad på kablarna. Det visade sig att jag stoppat in kablarna i ett par andra kanaler där LEVEL på mixerbordet var nedskruvat och det var därför som signalen blev lägre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.