Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har köpt ett Midiklaviatur EMU LONGboard och försöker få inte ljudet i Cubase Studio 4. Jag har kopplat in den via USB som både sänder signaler samt fungerar som ström-försörjning. På EMU LONGboard finns det en rad varianter att välja på som tex. Piano, E-Piano, Organ, Electronic etc., men hur jag än ändrar så blir det ingen förändring. Den enda gång jag lyckas ändra soundet är då jag i "Prologue" i Cubase och väljer bland olika presets där. Fast jag vill ju egentligen kunna ändra på Midiklaviaturen direkt och använde dom sounds som finns där.

Så här har jag riggat upp det hela på den kanal som jag använder:

1) På Stereo In har jag valt E-MU LONGBoard:

stereo-in.png

1) På Stereo Out har jag valt Prologue:

stereo-out.png

I nuläget tycks det endast vara mjukvaran Prologue som ger dom olika sounden, men meningen måste väl vara att man ska kunna ändra direkt på EMU LongBoard och få dom ljuden som finns där. När jag väljer "Microsoft GS Wavetable Synth" så blir det ett svagt ljud som försvinner ibland, så det verkar inte vara ett alternativ.

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Annons
Postat

Om du vill höra keyboardets egna ljud, vilket det verkar som att du vill, måste du dra kablar mellan keyboardets ljudutgång(ar) och ditt ljudkorts ljudingång(ar).

Postat (redigerat)

EDIT: Basshole han före 🙂

Nope! Via USB går det bara MIDI som är styrsignalder. Precis som du märkt kan du spela med och ändra presets i Prolog som är en MIDI synt i datorn. Ska du ha ut ljudet från din EMU longboard till datorn så måste du koppla med audiokabel till line in på ludkortet och spela in det som audio. 🙂

Redigerat av hegobald
Postat

OK! Tack för hjälpen så långt!

Jag använder mixerbordet Eurorack UB820 och har nu dragit kablar från utgångarna på EMU LONGBoard till ingångarna "Line in 3/4" på mixerbordet.

Jag använder ett Audio-spår i Cubase, men det fungerar inte? Vad gör jag för fel? Jag har avlägsnat USB-kabeln och kör istället med AC Adaptern som strömkälla. Bör jag lämna USB-Kabeln kvar? Har den någon funktion i det här läget då jag endast vill ha ljudet från keyboarden.

När jag kopplar in gitarren i samma ingångar på mixerbordet så får jag ljud, men varför inte med LONGBoard? När jag kollar i panelen för M-Audio Delta så ger det heller inget utslag, som är fallet med gitarren. Jag har kopplat mixerbordet till ljudkortet och från ljudkortet tillbaka till mixerbordet och därifrån till monitorerna. Eftersom det funkar så bra med gitarren så förstår jag inte vad som kan vara fel???

Kablarna jag använder heter Supreme Pro, ska tydligen ge bästa möjliga signal.

Gitarren är föresten kopplad till V-amp och därifrån till Mixerbordet.

Postat

Vill du spela in midisignalerna eller låta Cubase spela upp ljud i synten, så behöve du förstås ha USB-kabeln inkopplad också. Om du däremot bara vill kunna spela live på synten, så borde du få ljud i mixern, under förutsättning att du har ställt in synten rätt...

Postat

eh...problemet med att jag inte fick nåt ljud berodde på att LEVEL på mixern inte var vridet tillräckligt högt. Jag hade vridit på det skapligt, men tydligen så måste man vrida på det riktigt ordentligt för att insignalen till ljudkortet ska bli tillräckligt stark. Det underlättar att också vrida på keyboarden rätt så högt.

Hm...att jag inte tänkte på att vrida på tillräckligt från början, hade nåt liknande problem med gitarren för några år sedan. Märks att man inte är någon proffs. LEVEL måste tydligen vara vridet ända upp till 3/4 delar för att det ska kunna ge bra utslag i ljudkortets kontroll-panel, därmed får man också ljud ut i högtalarna. Trevligt !!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.