Jump to content
Annons

LA Scoring Strings


SirThoms

Recommended Posts

Hej,

har skrivit detta under logic pro, men vill veta hur era erfarenheter är med Cubase och LA Scoring Strings. Så kopierar bara in det jag skrev under logic forumet här om det är OK...

----------------

jag har köpt en Mac Pro cuad core med 8 Gb minne. Men jag är inte nöjd, långt ifrån. När jag använder LA Scoring Strings, laddar in t.ex Violins A, B och C, och Cellos A, B och C, dvs 6 st instrument för att använda auto arranger så peakar CPU direkt nästan helt upp i taket (och ljudet hackar till och från). Det gör den även när jag bara använder tre instrument, t.ex Basses A, B och C. Och det går inte att frysa multi instrument, har testat lägga upp 12 st kontakt Stereo instrument (ej multi alltså) med varsin LASS. Men när jag fryser, så hackar det efteråt, även om jag bara fryser tre st åt gången. Som att piss CPU:n inte ens klarar av att frysa knappt ett instrument åt gången.

Är extremt besviken och undrar om någon har ett svar på vad som kan orsaka detta. Är det bara att LASS är extremt sugen på CPU eller går det att lösa på något sätt. Har inte hittat ett enda vettigt sätt att jobba eftersom det alltid finns någon nackdel, tillräckligt stor för att det överhuvud taget inte ska funka.

Jag har testat både med 24 och 16 bit samplingarna, testat att köra logic i både 32 och 64 bit. Men CPU skiten pikar ändå alldeles för tidigt. Även testat att dela upp LASS biblioteket i tre delar på tre separata 7200 RPM hårddiskar.

Inget fel på datorn i övrigt, har kört hårdvarutest (det långa) och inga fel hittas.

Någon annan som jobbar med LASS med Mac Pro där det faktiskt fungerar?

Jag önskar kunna använda fyra midispår där varje av de är kopplade till tre st LASS instrument var. Dvs MIDI 1 till Violins A, B, C. MIDI 2 till Violas A, B, C, MIDI 3 till Cellos A, B, C, MIDI 4 till Basses A, B, C. Och alla grupper med auto arranger förstås. Just nu går det absolut inte, inte ens om jag använder purge funktionen i kontakt.

Har ingen aning om hur jag ska kunna skapa stora projekt om jag inte ens kan använda stråkarna utan att CPU peakar. Vet att det kanske låter krävande att ladda in 12 st LASS instrument, men om jag använder purge (och tömmer alla instrument på minnet till 0) så varje instrument inte tar mer än ca 30Mb st efter inspelning, så borde det väl inte vara så krävande för en Mac Pro av senaste modell att klara av att hantera??

Väldigt tacksam för svar!

Bittra hälsningar

Thomas

Slänger in två bilder på skärm ett och två, så ner ser hur jag vill ha det. Detta plus andra instrument förstås, som percussion, brass, woodwinds.. önskedrömmar?

Ni ser också hur CPU:n peakar, när jag spelar några toner på pianot.

post-12788-0-48830200-1313535069_thumb.png

post-12788-0-14159500-1313535077_thumb.png

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mac alltså...

Låter iofs väldigt märkligt. Själv kör jag en Dell XPS8100 med 8GB RAM och i7 på 2.93 GHZ och kan ledigt slänga upp en massa instanser av LASS

utan konstigheter. Men förstod jag dig rätt... Tryckte du in 12 st Kontaktspelare med varsin LASS, eller hade du en instans av kontakt uppe

med 12 st olika instrument i denna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat både ock. Går ganska OK med tre LASS instrument, men från sex och uppåt börjar CPU:n jobba och peakar nästan hela tiden. Går alltså inte att använda LASS alls om jag ska ha fler instrument än stråkar. Enda "lösningen" jag kommer på är att starta ett projekt med ca tre instrument i varje, bounca och slänga in wave filerna i ett nytt projekt, men hur smidigt låter det?

Förbannat irriterande. Slänger ut skiten från balkongen och köper en billig PC, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer minne och en SSD skulle nog inte skada. Är förresten alla dina diskar interna?

Ja. två st Samsung 1TB F3 diskar och en WD Black caviar 1Tb.. Ser liksom inte vart problemet ligger. Borde kunna köra mer än vad jag kunde med min gamla pentium 4 3.2Ghz, 2gb minne PC och XP... Inte någon större skillnad..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du stänga av Hyperthreading på datorn? Jag läste för kanske något år sedan på Gearslutz i en diskussion om i5 vs i7, att Mac OS var sämre på att hantera de virtuella kärnorna tillräckligt bra för att DAW-programmen skulle flyta på ordentligt och att det därför kunde strula mer på Mac än på PC med HT aktiverat. Kanske har det förbättrats sedan dess, men det skadar ju inte att testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. två st Samsung 1TB F3 diskar och en WD Black caviar 1Tb.. Ser liksom inte vart problemet ligger. Borde kunna köra mer än vad jag kunde med min gamla pentium 4 3.2Ghz, 2gb minne PC och XP... Inte någon större skillnad..

Antar att du inte körde tunga Lexicon pluggar på den PC:n? Som sagt en SSD och mer minne skulle säkert hjälpa en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om man kan stänga av hyperthreading. Har tittat hur CPU jobbar nu, ser inte klokt ut. Endast en av fyra kärnor jobbar som ni ser på bilder. Och inte verkar det gå att fördela skiten på fler kärnor heller. Men jag hoppas att jag har fel. Att stänga av hyperthreading borde ju lösa problemet, men har inte hittat hur man gör det när jag googlat.

Skickar bilder på skärm ett och två så ni ser min setup med LASS så som jag önskar ha den. Saknas tre LASS instrument (violas) men går ju inte att ladda in fler så som det är nu.

post-12788-0-02369900-1313575995_thumb.png

post-12788-0-85013600-1313576000_thumb.png

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har en inställning där man kan välja fler CPUer eller inte i de fall du har multicore-processor.

Är det nåt med det i Logic kanske? EN kärna ska väl inte jobba om du har en Mac Pro och Apples egna DAW...det känns skitskumt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har en inställning där man kan välja fler CPUer eller inte i de fall du har multicore-processor.

Är det nåt med det i Logic kanske? EN kärna ska väl inte jobba om du har en Mac Pro och Apples egna DAW...det känns skitskumt...

Ja, minst sagt totalt värdelöst.

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske playern som inte funkar perfekt på Mac... Har du kollat om det finns någon uppdatering av Kontakt? Det var någon i forumet som letade efter trumplugg nyligen, som nämnde att NI hade problem med nyare OS...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...