Jump to content
Annons

Hjälp med val av monitorer


MaKebab

Recommended Posts

Har en budget på 3000-5000 och ska köpa monitorer. Har kikat lite på dessa och läst en del:

  • KRK RP8
  • Adam A7
  • Yamaha HS80M
  • Mackie MR8

(andrahandspriser alltså)

Adam A7 är ju en helt annan prisklass än de andra men jag har inkluderat det som ett alternativ eftersom jag kan tänka mig att lägga till de extra 2-3000 om det är värt det.

Jag gör rätt så minimal house&techno med mycket grejer på de lägre frekvenserna och basen är därför viktig. Vill dock inte få det att låta som att jag kan dra in på "kvaliten" de högre frekvenserna för det. Bara att basen är viktig men självklart att är det helheten som räknas. (tänker inte ha en extra sub)

De är de första monitorerna jag köper och har alltid kört med mina logitech z-2300 ( :rolleyes: ) och ett par bra hörlurar.

Kommer förutom att användas till att göra musik också användas mycket till att lyssna på musik eftersom jag har det i mitt rum (som f.ö inte är akustikbehandlat på något sätt)

Så vilka tycker ni jag ska satsa på? Är det värt att köpa adam a7 när mitt rum är som det är och jag säkert inte är jättekräsen? Kommer jag märka någon större skillnad?

HS80M har jag hört mest bäst om men också att de inte ska vara så härliga att lyssna på efter några timmar och att därför krk är bäst om man bara lyssnar.

Vill tillägga att jag inte är nån mästare på att mixa musik heller, även om jag kanske kommer bli lite mer seriös på den biten efter jag inskaffat mig ett par bra monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du är i samma scenario som jag var för några veckor sedan. Själv köpte jag ett par KRK RP8G2 och är nöjd. Det är mitt rum som jag inte är nöjd. Om du, som jag, bara hade datorhögtalare och ett par vettiga lurar innan så blir du nog nöjd med det någon av dem du skriver. Men skulle nog spara till ett par Adam A7X tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Adam A7x i ett rum på ca 14 m2 och jag gör mest house men även en del annat. Funkar skitbra för mig. Det är natt o dag när jag jämför med mina datorhögtalare som jag hade förut. Jag provlyssnade ett par KRK (vet ej exakt vilka) samt Genelecs 8030 och jag tyckte Adam var klart bäst.

Har också ett par lurar där jag kan kolla subbasen i och med Adam monitorer inte går riktigt djupt i basen. Det kan vara ett bra komplement.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får några hertz till i basen med HS80. Men om du bor i en lägenhet, eller inte har nån bra bas-akustisk i rummet, så kommer du kunna mixa senare och på högre volym utan att störa på ett par A7X. Att kombinera ett par lite mindre monitorer med ett par stora lurar, som spelar djup-bas kan vara en idé för dig. Då du kan byta emellan när du lägger basregistret, sen när du känner dig klar med basen, kan du sätta dig och luta dig tillbaka och fokusera på melodier, och liknande. Ett tips!

vill du kunna spela högt som fan, och inte har några grannar, köp ett par HS80. Dom har massvis med tyngd i sig. Men Adam A7X kan du finlira mer i och "Se IN" i mixen mer, tänk dig att du ser "längre" med HS80, men du ser "mer" med Adam A7x.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer B2031A Truth

Dessa är ett alternativ du måste kolla in. Förmodligen dom mest prisvärda monitorerna som finns på marknaden (2700 kr, PER PAR!) och ett grymt bra val som "första-monitor-köp". 8" element med ett jäkla skjuts i basen så nån sub behöver du INTE till detta systemet.

Oavsett vad du väljer att köpa så är ändå referenslyssning A och O för att göra en bra mix. Sitter du med ett par kanonmonitorer och aldrig lyssnar i nåt annat så finns stor risk att du missar att tex basen är på tok för energirik, briljansen i diskanten är inte så briljant egentligen osv. Så vad du än köper, behåll dina gamla grejer och fortsätta lyssna i dom oxå.

Dom monitorerna du tittat närmare på är helt klart dom man "ska" kolla på i den prisklassen (fast på min lista hade det stått med Genelec 8020). Sen är det väldigt individuellt från person till person vilka svagheter/styrkor man har och "åt vilket håll" man brukar mixa. Jag tex hade alltid grymt stora problem med att basinnehållet blev för stort i varenda mix, och trots svinbra detaljåtergivning i mid och diskant hjälpte inte det mej. Det va först när jag skaffade subbas till mitt system som jag började se helheten och lärde mej lyssna.

Mycket av lyssningen sitter inte i monitorerna, utan rummet spelar en stor roll. Obehandlat rum ger sämre lyssning, och tills den dagen kommer då du tänker ge dej på och akustikbehandla ditt rum, så är det helt rätt att inte lägga en förmögenhet på monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era mycket bra och varierade svar 🙂 Även fast det blev typ ännu svårare, får nog lov att dra in och provlyssna i butik (gillar dock inte det när man sen inte köper i butiken).

Martin: Du har poäng men jag tror samtidigt att det kan vara värt att köpa bättre som man sedan har längre. Samtidigt som en mindre akustikbehandling kan bli aktuellt i framtiden.

Ponderosa: Behringer truth var bland de första jag kollade på för några månader sen när jag blev sugen på att köpa monitorer, de ska tydligen vara väldigt prisvärda 🙂 Lägger nog till de på listan åtminstone

Tror det llutar mest åt hs80m nu, internet kryllar verkligen av positiv feedback på dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bli enklare att sätta basen på högtalare som spelar MINDRE bas, än ett par HS80, som kommer ge dig så mycket bas att hela rummet skakar... Ironiskt nog så är det så. Så tänk på det, att du kan få så mycket bas att du inte fattar ett skit, tills du skaffar bra akustik och basen lugnar ned sig... Adam har också 5 års garanti, Yamaha har ett år... Upplevde också att man var tvungen att sitta en bit ifrån HS80 för att dom skulle låta bra... Detta skiljer lite från monitor till monitor... hur det är på ADAM A7x vet jag inte, men jag tror det går bra att sitta när dom och arbeta. och rulla lite bakåt för att lyssna på basen om man vill. Detta beror på Tweetern, och dess konstruktion. Vill lära mig mer om just ADAM a7x modellen, ni som äger den, kan man sitta nära och lurka på den, eller gäller minst en meter och mer?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt ingen aning om hur mycket bas dom ger, trodde inte monitorer utan sub kunde ge så mycket, men tydligen. Ett av skälen till att jag faktiskt beslutat mig för att byta upp mig är bl a för att mina jag har nu spelar basen fruktansvärt högt, både dåligt och högt så du kan väl tänka dig hur det blir kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då behöver du, bass-absortion, ett par mindre lådor som spelar tajt bas, men inte djup bas, precis så långt ned dit du behöver pilla helt enkelt. Resten får du ta på känsla/hörlurar. Ju mindre bas, desto enklare att placera, och mindre krav på rummet får du. Det bästa är dom du kan prova att låna hem dom och se hur basen blir, men lägg hellre ned cash på bas-absorbtion, och köp ett par lite mindre lådor, tänk också på att du måste ha högtalarna mer än 0.8 / 1 meter ifrån dig, om basen ska kännas separerad och dimensionell, annars blir den platt, inget bra för att placera kickar/basar. Har du en vägg bakom skrivbordet, är det bättre att trycka in dom HELT i väggen, än att ställa dom en bit ifrån.

Tänk också på att under 50 hertz börjar basen bli svår för betongväggar att fånga upp. Då måste du planera dina pass, och sitta på dagtid, och ibland inte ens det, om du bor i lägenhet...

Ibland är störst inte alltid bäst... 😉 heheh

en rullstol så du kan åka fram och bakåt, hela tiden och checka mixen är en bra investment också 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...