Jump to content
Annons

Cubase 'snubblar' dom första takterna


staxxon

Recommended Posts

Är det någon vänlig själ som kan förklara detta fenomen. I 1:a eller 2:a takten så låter det precis som ex trummorna, snubblar, dvs kommer ut takt några fjärdedelar för att sedan rätta upp sig. Det bara händer liksom, finns ingen logic i det, dyker upp när det vill och på vilka låtar den vill. Nån som känner till detta?

Redigerat av staxxon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det händer hos mig också ibland, om jag startar från nolläget. Jag har inte lyckats utröna vad det beror på eller hur man får bort det.

När det händer är det bara att flytta fram hela projektet nån takt och starta därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men du menar att inte ha något där första takten, alltså inga beats/bars.? Jag brukar själv lägga en inräkning där, på 4 snäppp, så om jag plockar den så skulle det fungerar?. Får prova det. Eller bara flytta allt ett snäppp ytterligare. Ett tag fick jag för mig att det var datorn som inte riktigt hängde med(för lite ramminne), men jajaja....lite skit får man ta, men det är sjukt irriterande

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan eventuellt bero på att det skickas Program Change till alla instrument, så om musiken börjar spela för tidigt, så är det inte säkert att alla instrument har hunnit ladda in rätt ljud och att det är därför det snubblar till i början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där händer för mig med när jag har gjort annat på datorn. Varit inne i andra program, kanske surfat en del och har Cubase igång

i bakgrunden. Utan att ge det processor tid.

Jag har hela tiden utgått från att det är ram minnet och timeslicing i processorn som orsakar detta.

Kör PC så jag är helt OK med "problemet". Tror inte detta förekommer i en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Det kan eventuellt bero på att det skickas Program Change till alla instrument, så om musiken börjar spela för tidigt, så är det inte säkert att alla instrument har hunnit ladda in rätt ljud och att det är därför det snubblar till i början...

Detta haender mig ocksa ibland, speciellt naer projekten boerjar bli "stora" och det aer manga olika parametrar foer Cubase att halla reda pa. Fast om jag vaentar nagra sekunder innan jag trycker pa play sa hinner allting staella om sig och det blir raett.

Edit: Foertydligande

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På den svartvita tiden då jag synkade Cubase mot tape så startade jag låtarna på takt 5. Alla mina låtar startar på takt 5 än idag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där händer för mig med när jag har gjort annat på datorn. Varit inne i andra program, kanske surfat en del och har Cubase igång

i bakgrunden. Utan att ge det processor tid.

Jag har hela tiden utgått från att det är ram minnet och timeslicing i processorn som orsakar detta.

Kör PC så jag är helt OK med "problemet". Tror inte detta förekommer i en Mac.

Jag tror det har att göra med virtuella minnet. När man öppnar andra program anv Windows ramminnet till det program som anv för stunden, och andra prg läggs ut på virtuella minnet dvs hårddisken, när man då går tillbaka till Cubase tar det ngr sekunder för Windows att ladda in Cubase i ramminnet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...