Jump to content
Annons

2TB för 599:- inkl moms & frakt!


DiMoose

Recommended Posts

Hej!

Tänkte bara tipsa om att Elgiganten säljer WD 2TB USB2 diskar nu för 599:- inkl. moms & frakt!

Länk till WD 2TB

Utmärkta som backuper! 😄

P.S. ...och nej, jag jobbar inte för Elgiganten på något sätt! Bara en bra deal helt enkelt! 😛

Redigerat av DiMoose
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med tanke på att det är en WD-disk, så sitter det också en WD-disk i den, så det är inget skräp. Förmodligen är det en "green"-disk, som inte har topp-prestanda, men det gör ju inget om man ska använda den till backup. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Med tanke på att det är en WD-disk, så sitter det också en WD-disk i den

Ja om det är en WD-disk så borde det vara att det sitter en WD-disk i den. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte precis tipsa om samma sak, gissningsvis är det en WD20EARS som sitter i - så då är den externa disken billigare än den är som intern disk. Funderar på att köpa och plocka ur den ur kabinettet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Tänkte precis tipsa om samma sak, gissningsvis är det en WD20EARS som sitter i - så då är den externa disken billigare än den är som intern disk. Funderar på att köpa och plocka ur den ur kabinettet. 😉

Det tänkte jag också, fast jag skulle nog helst stoppa in den i ett e-sata kabinett. nån som har tips på billigt sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om det är en WD-disk så borde det vara att det sitter en WD-disk i den. 😛

Jag nämnde det eftersom det förekommer många externa diskar (exempelvis LaCie, som många tror är jättebra...) som man aldrig vet om det sitter Hitachi, Seagate, Maxtor eller WD i - utan det är helt beroende på vilken som råkar vara billigast för stunden.

Externa diskar från hårddisktillverkarna själva, innehåller däremot förstås deras egna diskar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tänkte jag också, fast jag skulle nog helst stoppa in den i ett e-sata kabinett. nån som har tips på billigt sådant?

Kan nån vänlig själ förklara vad det innebär att "stoppa in den i ett e-sata kabinett"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nån vänlig själ förklara vad det innebär att "stoppa in den i ett e-sata kabinett"?

WD Elements har bara USB 2.0 (480Mbps), till skillnad från t ex MyBook Essential som även har USB 3.0 (upp till 5000Mbps) eller MyBook Studio som har Firewire 800 (800Mbps) och eSATA (1500Gbps).

Ett kabinett är ett skal med hårddiskkontroller i, eller enklare förklarat en extern hårddisk fast utan hårddisk. Plocka ut hårddisken ur WD Elements och sätt i ett annat kabinett så har du fått en eSATA-disk för billigare peng än du köper en "färdig" extern hårddisk med eSATA-kontakt.

(Personligen skulle jag strunta i kabinett, bara plocka ut hårddisken som sitter inuti och sätta den i min PC som en helt vanlig intern hårddisk).

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

WD Elements har bara USB 2.0 (480Mbps), till skillnad från t ex MyBook Essential som även har USB 3.0 (upp till 5000Mbps) eller MyBook Studio som har Firewire 800 (800Mbps) och eSATA (1500Gbps).

Ett kabinett är ett skal med hårddiskkontroller i, eller enklare förklarat en extern hårddisk fast utan hårddisk. Plocka ut hårddisken ur WD Elements och sätt i ett annat kabinett så har du fått en eSATA-disk för billigare peng än du köper en "färdig" extern hårddisk med eSATA-kontakt.

(Personligen skulle jag strunta i kabinett, bara plocka ut hårddisken som sitter inuti och sätta den i min PC som en helt vanlig intern hårddisk).

Ok, tack!

Är det svårt? Skulle jag som hyfsat händig okunnig kunna byta kabinett eller sätta in den i min dator (förutsatt att jag har ledig plats)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade imorse på den Elements-disk jag redan har i routern som NAS, och jag ser tyvärr inga skruvhål.

WD MyBook är hyffsat lätt att plocka ut hårddisken ur, men det verkar svårare att få ut disken ur en WD Elements. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag har redan en hårddisk som jag kör i ett e-sata kabinett och det är den snabbaste hårddisken i (utanför) min dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämtade den från posten idag.

Funkar bra hitills.

Kräver separat strömförsörjning.

Saknar on/off-knapp, så jag kommer nog sätta dit en strömbrytare på sladden.

Just nu håller jag på att ta initiala backupen, vilket tar lång tid över USB2.0. Men när den väl är gjord handlar det nog mest om regelbundna mindre kompletteringar.

Något jag däremot funderar på, som någon kanske vet, är om alla dessa strömadaptrar drar ström även om det inte sitter något i svagströmsänden? Det har ju hunnit bli några stycken sådana som ständigt sitter i elkontakterna. Helst skulle jag nog vilja slå på och av dem i starkströmsänden vid behov, men det blir ju lite struligt med eluttagen under bord och skåp ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst drar de alltid ström när de är inkopplade, men mycket mindre än när apparaterna är igång. Kostar säkert ett par tior om året för den tid prylarna inte är igång, så det är inte så mycket att bry sig om. De bidrar ju till uppvärmningen också, så i slutänden blir skillnaden nog väldigt marginell...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja om det är en WD-disk så borde det vara att det sitter en WD-disk i den. 😛

Ingenting som garanterar det dock, då det suttit Seagate diskar i både Hitachi och Samsung chassin.

Har dessutom fått mängder med IBM servrar med ommärkta diskar med påklistrade IBM badges där det syntes igenom att det var Seagate diskar med(på den tiden IBM ägde disk tillverkningen innan denna såldes till Hitachi)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde en själv, börjar få en massa externa hårdiskar nu. Tips på om man kan förvara alla i en speciell låda eller nått? så slipper man dom dräller överallt.

Håll bara koll så du inte råkar ut för värmeproblem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tänkte bara tipsa om att Elgiganten säljer WD 2TB USB2 diskar nu för 599:- inkl. moms & frakt!

Länk till WD 2TB

Utmärkta som backuper! 😄

P.S. ...och nej, jag jobbar inte för Elgiganten på något sätt! Bara en bra deal helt enkelt! 😛

Notera att disken är 70 spänn billigare hos Pixmania samt några kronor billigare hos CDON.

Dock, det är ex frakt och kräver fraktkod eller andra köp för att "löna sig".

Själv köpte jag 2 från Elgiganten och har redan hämtat ut dom. Funkar bra och är verkligen tysta!

Btw, passa på att köp diskar nu. Det kommer ny "kassett/kopieringsavgift" på hårddiskar under hösten (tack Copyswede).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med fläkt som blåser runt hårddiskarna förblir de svala. Jag har själv 4 stycken hårddiskar i raid 6 som sitter i en kassett med en 12 cm fläkt som sitter 5 cm ifrån kassetten. Tempen ligger mellan 27 och 30 grader mellan hårddiskarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Köpte en disk och ett E-sata kabinet...., men som nämnts ovan finns det inga skruvar som håller ihop Wd kabinettet...., fan.

Jaja, men med en sökning på Youtube så löste det sej....

Sådär då har man en till HDD med E-sata.

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...