pirateKING Postat 7 augusti 2011 Postat 7 augusti 2011 Hej! Jag kom för nĂ„got Ă„r sen över detta mixerbord. Det har stĂ„tt och samlat damm i en hylla men drog fram det nu och undrar vad det Ă€r för nĂ„got? Har googlat modelnamnet men hittar ingenting. SĂ„ jag undrar: Vad vet ni om denna? đ
Guitar Nilsson Postat 11 augusti 2011 Postat 11 augusti 2011 (redigerat) Det Ă€r nog en ganska bra livemixer till mindre galej. Ett minus Ă€r att det saknar svepbar mid i eq-delen, det finns bara bas o diskant med fasta vĂ€rden. Vill man "ljusa upp" en dov mansröst sĂ„ brukar den eq-ratt de hĂ€r bara kallar high gĂ„ en bit ovanför den lilla diskant som finns i rösten, och som man vill spetsa. PĂ„ min likaledes billiga Soundcraft livemixer har jag svepbar mid, pĂ„ sĂ„ngkanalen stĂ€ller jag svepet pĂ„ 3,5 khz sen boostar jag det lite. Inte alla tĂ€nker pĂ„ att man kan anvĂ€nda en midkontroll för att höja diskanten pĂ„ en röst, men sĂ„ Ă€r det. Den lilla Mackie jag hade förut var likt den hĂ€r oxĂ„ i avsaknad av svepbar mid, dĂ„ var det hopplöst med min murriga röst. Men har man en ljusare yngre röst Ă€n min funkar sĂ€kert detta bord bra. Eller kanske i en studio med bara tvĂ„ kanaler in pĂ„ ljudkortet, hĂ€r kan du sĂ€tta upp flera mikroner runt trummorna som du först kopplar inj i denna mixer, blandar lagom i mixern, sen spelar du in de tvĂ„ stereospĂ„r du fĂ„r ur den hĂ€r. Jag Ă€ndrade Googlingen ett par ggr, nĂ€r jag skrev mixer ms82 dök den upp. Den har nog inte byggt i nĂ„n stor upplaga, dĂ„ skulle man hitta mer om den. http://www.musicpoint.it/ms82.htm Hoppas jag inte bara skrev sjĂ€lvklarheter. Jag vet flera sĂ„ngare i min nĂ€rhet som inte fattar det dĂ€r med svepbar mid fast jag försöker förklara för dem. De fortsĂ€tter sjunga med sĂ„ dov röst att det lĂ„ter som om diskanterna i topplĂ„dorna Ă€r sönder, âșïž Edit: Ser att den har en knapp för att slĂ„ pĂ„ fantommatning till kondensatormickar. Det Ă€r ju bra, sitter vĂ€l pĂ„ nĂ€stan alla mixrar iofs. Redigerat 11 augusti 2011 av Guitar Nilsson
pirateKING Postat 12 augusti 2011 TrĂ„dstartare Postat 12 augusti 2011 Tack sĂ„ hemskt mycket för svaret och den infon! Precis vad jag letade efter đ Hur vet man skillanden pĂ„ studiomixer och livemixer? Jag testade att spela in genom den och det lĂ€t bra men med vĂ€ldigt mycket brus!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.