Jump to content
Annons

Monitorbygge


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Jag håller på att bygga på bygga 2 lådor som skall bli 2 st monitorer. För tillfället har jag 2 st 8" bas/mid-element - först lite specifikationer på dem; EDIT: 2-vägs högtalare

Technical Details:

Power max: 500W

Power rms: 250W

Overall depth: 100mm

Maget diameter: 140mm

Mounting centres: 194mm

Diameter: 20cm (8")

Frequency response: 27Hz - 6kHz

Magnet weight: 1.1kg (40oz)

SPL @ 1W/1m: 91dB

Thielle Small Parameters:

Re: 7.0 Ohms

Fs: 38 Hz

Qms: 7.1

Qes: 0.51

Qts: 0.54

Sd: 218Cm2

Vas: 22.6 litres

Cms: 336

Mms: 50.5g

Nu till frågan: Jag använde ett program som heter BassBox Pro för att designa lådorna. Skrev in alla parametrar och fick upp 2 olika varianter på lådor. Båda var på runt 33 l, men den första blev hög(jätte), smal och djup(mycket).. sedan den andra - den blev bred, lika hög och inte så djup. Inget av de tyckte jag egentligen om. Vill tillägga att jag inte är duktig på högtalare och att jag inte heller kan med BassBox-programet så bra. Då ändrade jag lite, så att det fortfarande var samma lådvolym (som först hade genererats), men att den blev lite lägre och inte lika djup och vad jag tycker lagomt bred. - Spelar det någon roll, så länge jag har samma lådvolym? Eller måste jag välja någon av dessa mått som programmet genererat?

Tacksam för svar! och hoppas att någon förstod min fråga.

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så länge du har samma lådvolym så gör det ingen skillnad i ljudet. Det som avgör hur djup bas högtalaren ska spela är basporten, lådans volym och högtalarens resonansfrekvens. Det som eftersträvas är en jämn frekvensgång från bas till diskant utan att något register tillåts att ta överhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Fredrik!

Vill ställa en fråga till, för jag är som ett kolli på det här. - Vad är resonansfrekvens och basport?

Det känns som lite dumt att bygga högtalare och ställa frågor, men jag bygger eftersom jag lär mig och förstår hur saker fungerar för att få bästa resultat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarens resonansfrekvens är samma frekvens och under denna som högtalaren upplever att den inte sitter i någon låda.

Basport använder man oftast för att förstärka basljudet i de lägre frekvenserna. Ska man få en högtalare att spela ljudbas måste man ha en väldigt stor låda eller en mindre låda som man låter basreflexporten framhäva den lägre basen. Under avstämningsfrekvensen på basporten kommer högtalaren bete sig som om den var i fria luften. Därför är det bra om man kan filtrera bort ljud under basportens eller högtalarens resonansfrekvens om man vill kunna spela med hög volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du klarar dig ganska långt utan att filtrera bort djupbasen med ett brant subsonicfilter på lågnivån innan förstärkaren. Om högtalarlådan är av sluten typ kommer basen rundas av lite tidigare men inte lida så mycket av att få låga frekvenser. Det bottnar inte lika lätt som en basreflexlåda gör under portavstämningen. Det är inte så mycket musik som har större mängder information med stor amplitud under 40 hertz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Frågan är vilken resonansfrekvens "subsonicfiltret" ska vara på? Eftersom 'frequency response' är: 27Hz - 6kHz. Vill tillägga att 8"-elementen är mid/bas-element.

Tacksam för svar!

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Vanliga passiva högtalare klarar sig bra utan den typen av filtrering av signalen. När det gäller aktiva monitorer kan de ha separata förstärkare för varje element som drivs. Delningsfiltret är ihopbyggd med förstärkaren. Möjligheten finns att ha subsonicfilter på baselementet eftersom delningsfiltren är elektroniska och är på lågnivåsidan. Man ger då en bandpassad signal till basförstärkaren.

I ditt bygge känns det mycket ambitiöst att ha aktivt subsonicfilter inkopplat innan lågnivåsignalen går in i förstärkaren/slutsteget. Men om man vill envisas med subsonic ,sätt filtet mellan 35 och 45 Hz. Du får prova dig fram till det du tycker låter bäst. Finns inget rätt eller fel. Subsonic filter är bra på bas/midar som inte går djupt, eller en PA högtalare som ska kunna spela så högt det är möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...