Jump to content
Annons

Kopplingar

BearHugger (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej !

Är rätt novis på det här hur man kan koppla alla saker nu när jag ska spela in.

Det är såhär att jag har ett mixerbord som jag ska få av min fars arbetskamrat och jag undrar om jag kan koppla min utrustning på detta viset.

(Förstärkare) <mikrofon|------<preamp|----<mixxerbord|------<ljudkort|

Nu kör jag bara uppmickat med mikrofonen kopplad till preampen som i sin tur kopplas direkt in i ljudkortet. Jag spelar bara in en kanal åt gången, men jag vill komma åt den fysiska EQ på mixern för att slippa EQ på datorn.

Om det har någon betydelse har mixerbordet inget slutsteg inbyggt. Det är ett Tascam Midistudio 688. Bild: http://www3.ocn.ne.jp/~webduo/music_inst/used_mtr_688.jpg

Jättetacksam för svar! 😆

Annons
Postat

Ja det är klart du kan koppla det så?

Personligen skulle jag ju inte vilja lägga någon EQ vid inspelning utan göra det efteråt. Det är väldigt dumt att filtrera bort frekvenser vid inspelning och sen upptäcka att man behöver dem för att ljudet ska komma fram bättre i mixen. Bättre att ha ett så neutralt och rent ljud som möjligt att jobba med tycker jag. Lämna gärna mycket diskant kvar.

Postat (redigerat)

Du har ju annars preamps i mixern, eller hur...? I så fall kan du skippa den externa preampen om du tvunget vill gå den sämre vägen genom mixern.

Om du blandar in mixern mellan preampen och ljudkortet, så får du en längre signalkedja, mer brus och större färgning av ljudet än om du kör direkt från preampen till ljudkortet.

Jag anser att man inte ska mixtra med eq och liknande redan vid inspelningen - åtminstone om man inte har fullständig koll på alla detaljer i sin anläggning. Risken är stor att man gör irreparabla misstag...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Tack för svaren!

Så mixerbordet har jag inte allt för stor användning av om jag endast ska spela in en kanal åt gången då.

Redigerat av BearHugger
Postat

Tack för svaren.

Men nu har jag ett nytt problem istället. Jag vill gärna slippa hålla på med EQ på datorn, så jag undrar vad behöver jag för utrustning för att sköta den analogt istället ?

Det jag har nu är: (Datorn) , preamp, mikrofonen, mixerbordet (och diverse instrument).

Postat

Varför vill du slippa lägga EQ på datorn? Är det för att du tycker en analog EQ låter bättre eller för att du vill ha fysiska rattar att ratta med? 😄

Eftersom jag förmodar att det gäller det sistnämnda så är ett bra alternativ att skaffa sig en midi-controller. Behringer släppte relativt nyligen tre controllers som ligger i en human prisklass. Vill du komma ännu billigare undan kan du bygga en själv. Men det rekommenderar jag inte om du inte pysslat med elektronik tidigare.

BCR2000 är väl den som skulle vara aktuell för dig.

http://www.behringer.com/BCF2000/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm?lang=ENG

Du kan ju även vänta på deras minikontroller som släpps om några månader. Den kommer bara att kosta några hundralappar

http://www.behringer.com/BCN44/index.cfm?lang=ENG

Du kan ju givetvis köra allt igenom mixern när du spelar upp det. Men då behöver du ett ljudkort med flera utgångar. Och du får förmodligen en ljudförsämring på köpet.

Postat

Tack för svaret!!

Precis det jag var ute efter, att kunna ratta med händerna. Jag ska läsa lite mer om Behringerkontrollerna, lät väldigt intressanta. 🙂

jättetack!!

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  rainydays sa:
Det är väldigt dumt att filtrera bort frekvenser vid inspelning

det beror ju precis på vilka frekvenserna är, o om de är önskvärda.

Vet man vad man gör finns inga hinder att EQ:a vid inspelning, tvärtom.

Postat
  pmstudio sa:
  rainydays sa:
Det är väldigt dumt att filtrera bort frekvenser vid inspelning

det beror ju precis på vilka frekvenserna är, o om de är önskvärda.

Vet man vad man gör finns inga hinder att EQ:a vid inspelning, tvärtom.

...om man kommer med frågor om hur det ska kopplas, så har man dock troligen inte den erfarenhet som behövs för att kunna behärska sådana destruktiva justeringar... 😎

Det är i så fall säkrare att spela in rent och göra alla justeringar med eq vid mixningen.

Har man mer vana och vet vad som behövs för att kompensera för eventuella brister som man känner till senare i signalkedjan i sin studio, så är det dock inte fel att justera destruktivt redan vid inspelningen - men om någon annan ska ta över och mixa någon annanstans, så är det inte heller någon hit att göra så...

Postat
  Claes sa:
Jag anser att man inte ska mixtra med eq och liknande redan vid inspelningen - åtminstone om man inte har fullständig koll på alla detaljer i sin anläggning.

Aaahh...nu höll jag på att brusa upp mig igen på dig Claes men för en gång skull så läste jag hela inlägget och...Puuhhh då lugnade jag ner mig! 😎

Postat
  Fredster sa:
  Claes sa:

Jag anser att man inte ska mixtra med eq och liknande redan vid inspelningen - åtminstone om man inte har fullständig koll på alla detaljer i sin anläggning.

Aaahh...nu höll jag på att brusa upp mig igen på dig Claes men för en gång skull så läste jag hela inlägget och...Puuhhh då lugnade jag ner mig! 🙂

😎

Jag tycker att det är för många som är uppenbara noobs när det gäller inspelning, som frågar om eq o dyl direkt vid inspelning. Därför känns det säkrare att rekommendera så ren inspelning som möjligt - åtminstone tills de har lärt sig det mest grundläggande och har skaffat sig den erfarenhet som krävs för att göra sådant. 😎

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
...om man kommer med frågor om hur det ska kopplas, så har man dock troligen inte den erfarenhet som behövs för att kunna behärska sådana destruktiva justeringar... 😎

Det är i så fall säkrare att spela in rent och göra alla justeringar med eq vid mixningen.

Har man mer vana och vet vad som behövs för att kompensera för eventuella brister som man känner till senare i signalkedjan i sin studio, så är det dock inte fel att justera destruktivt redan vid inspelningen - men om någon annan ska ta över och mixa någon annanstans, så är det inte heller någon hit att göra så...

det är väl lite granna två olika sätt att jobba oxå.

antingen börjar man redan vid isnpelning att forma mixningen(som en del i arrangering o produktion), eller så väntar man till mixningen o gör allt jobbet då.

visst, frågar man ursprungsfrågan så kan du nog ha rätt.

Men denna sanning missbrukas ibland till den milda grad att nästa steg skulle vara att inte experimentera med mickningen heller. det påverkar ju också klanger o frekvensomfång.

Postat
  pmstudio sa:
  Claes sa:

det är väl lite granna två olika sätt att jobba oxå.

antingen börjar man redan vid isnpelning att forma mixningen(som en del i arrangering o produktion), eller så väntar man till mixningen o gör allt jobbet då.

visst, frågar man ursprungsfrågan så kan du nog ha rätt.

Men denna sanning missbrukas ibland till den milda grad att nästa steg skulle vara att inte experimentera med mickningen heller. det påverkar ju också klanger o frekvensomfång.

Självklart - men jag tycker att man bör bli duktig på det som är mest basic innan man ger sig på mer avancerade saker - alltså lära sig krypa innan man börjar gå eller springa... 🙁

MrPhil (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Självklart - men jag tycker att man bör bli duktig på det som är mest basic innan man ger sig på mer avancerade saker - alltså lära sig krypa innan man börjar gå eller springa... :rolleyes:

Helt rätt. Det är så lätt att ta genvägar - tror man. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.