Jump to content
Annons

Juli@ kortet strular


Rontan (oregistrerad)

Recommended Posts

Rontan (oregistrerad)

Jag köpte nyligen ett JUIL@ kort eftersom det verkade bra!

Men nu när jag börjat anväda det så får jag vissa problem.

Först måste jag beskriva mitt system:

En 2.2XP cpu med 1Gb ram och tre hårddiskar.

har opimerat Win-XP efter http://www.musicxp.net/ alla konster

samt avinstallerat och installerat den senaste drivern för kortet,

men ändå så får jag detta konstiga fel.

Helt plötsligt så blir det en fördröjning i Cubase SX2.2 så att noterna

landar några hundradels sekunder senare än när jag trycker på tangenten.

ljudet hörs direkt men det verkar som om kortet väntar med att skicka svaret i notform till Cubase. Jag vet inte hur jag skall förklara detta.

Om jag då sparar och stänger Cubase ändrar latencyn till något annat och sen ändrar tillbaka och startar cubase så funkar det igen. men efter ett tag så kommer felet tillbaks. det händer även att ljudet helt försvinner för bråkdelen av en sekund för att komma tillbaka och fungera bra i 10min, dessa fel vet jag inte hur jag skall komma runt. Hjälp mig innan jag tröttnar !!!

Måste tillägga att jag har SP2 samt att jag inaktiverat interna ljudkortet i BIOS!

Redigerat av Rontan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen aning, kan bara ge dig tipset att lämna tillbaka det. Om det nu är möjligt, och byt till ett EMU 0404!

(Saxxar från en annan post)

Säger bara en sak....

EMU 0404!

1295:- ligger det på, går säkert att få billigare någonstands. Nu undrar nu nog vad som gör det så bra? Jo, det är utvecklat av EMU som är ett dotterbolag(?) till rika feta Creative. EMU har fått leka fritt i flera år nu med massor av pengar 😠 och till slut kom de upp med dem här nya ljudkorten.

Om du jämför EMU 0404 med närliggande kort såsom ESI Juli@, Audiophile 2496 så märker du nog att de är ganska lika. Men det finns två viktiga faktorer som spelar stor roll. Den ena är att EMU 0404 är lillebrorsan till de dyrare korten i serien, den har allt gratis från de dyrare korten. Och nu kommer vi till den saken som avgjorde i mitt köp av ett 0404, det var att man får med en DSP (Digital Sound Processor). Varken Audiophilet eller Juli@ kortet har en sådan. Sånna finner du oftast på mycket mycket dyrare kort. Själva grejjen med en DSP är att du avlastar din dator, ett avancerat mjukvaru reverb kanske tar upp 40% CPU på dator med några år på nacken. Om du istället slänger över reverbet på DSP:n så sparar du 40% CPU-kraft och har 100% CPU-kraft kvar att bolla med.

Du kan jämföra DSP:n med tillexempel ett 1000 kr's Hårdvaru reverb (reverben låter riktigt bra på DSP:n). Men såklart är det inte bara Reverb som du kan använda, det finns massor med annat godis..Flanger, Wah-Wah, Högtalarsimulering, EQ's osv, men så klart låter inte allt skitbra, finns en hel del som JAG inte skulle slänga in i en låt. Men som sagt det är ju mjukvara vi talar om här och drivrutinerna och patchmixen kommer säkert bli uppdaterad med ännu mer godis i framtiden.

En annan positiv sak jag vill påpeka är att kortet inte har alla ingångar/utgångar direkt på kortet, utan de är kopplade till två kablar som du sätter in i kortet. (se bild).

2220big.jpg

Det gör att du aldrig kan bryta av kortet om du skulle råka dra i en Telekabel, eller om någon klant snubblar på en sladd. Det gör också att du kan ställa datorn närmare mot väggen utan att sladdarna tar i eftersom du kan dra ut sladdarna mot sidorna av väggen.

Om du inte köper det här kortet är du sinnesjuk! 😄

http://www.emu.com/products/product.asp?pr...aincategory=754

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyligen ett JUIL@ kort eftersom det verkade bra!

Men nu när jag börjat anväda det så får jag vissa problem.

Först måste jag beskriva mitt system:

En 2.2XP cpu med 1Gb ram och tre hårddiskar.

har opimerat Win-XP efter http://www.musicxp.net/ alla konster

samt avinstallerat och installerat den senaste drivern för kortet,

men ändå så får jag detta konstiga fel.

Helt plötsligt så blir det en fördröjning i Cubase SX2.2 så att noterna

landar några hundradels sekunder senare än när jag trycker på tangenten.

ljudet hörs direkt men det verkar som om kortet väntar med att skicka svaret i notform till Cubase. Jag vet inte hur jag skall förklara detta.

Om jag då sparar och stänger Cubase ändrar latencyn till något annat och sen ändrar tillbaka och startar cubase så funkar det igen. men efter ett tag så kommer felet tillbaks. det händer även att ljudet helt försvinner för bråkdelen av en sekund för att komma tillbaka och fungera bra i 10min, dessa fel vet jag inte hur jag skall komma runt. Hjälp mig innan jag tröttnar !!!

Måste tillägga att jag har SP2 samt att jag inaktiverat interna ljudkortet i BIOS!

Har också ett juli kort, har du provat att byta pci plats på kortet så det inte irq krockar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade samma problem med mitt gamla kort (M-Audio MobilePre). Blev jävligt irriterad eftersom jag trodde det hade med usb-portarna att göra. Usb-porten i vilken jag (som brukligt är med detta kort) hade anslutit mitt ljudkort, hade den fula ovanan att gå i energisparläge i tid och otid. Följden blev att jag fick rycka ut kortet, sätta in det igen, och sedan starta om alla ljudkrävande program jag kört. Mycket trist. Men nu hade kortet dessutom börjat lagga osjäligt mycket. Köpte en ny dator, och då visade det sig att det helt enkelt hade varit för mycket skit på den gamla datorn. Ram minnet var på max hela tiden, hårddiskens cash var körd och antalet processer i bakgrunden var alldeles för många. Detta är naturligtvis logiskt. Men det fick som sagt samma lustiga effekt som du just beskrivit. Det hade ju vart mer väntat att datorn bara skulle gå segare, eller att ljudet skulle bugga, men istället sackade inspelningen efter. Den enda som hjälpte vara att låta datorn vila varannan timme så den kunde kyla ned sig.

Gamla datorn var förresten en Pentium IV 2,53Ghz 512 RAM

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hade vetat den här super infon för 6 månader sen....

Funderar på att elda på mitt juli kort med tändare och hävda att det bara small till när jag sjöng in en hårdrockslåt så får man kanske byta på garantin

😠

eh!

Esch, om du inte håller på och spelar in i realtid mycket och har en snabb dator så gör det inte speciellt mycket.

ESI JULI@ är inget dåligt ljudkort direkt....tror till och med det slog 0404 kortet på fingrana i någon test, tror det var 96 khz eller något. Kommer inte ihåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hade vetat den här super infon för 6 månader sen....

Funderar på att elda på mitt juli kort med tändare och hävda att det bara small till när jag sjöng in en hårdrockslåt så får man kanske byta på garantin

😠

eh!

Esch, om du inte håller på och spelar in i realtid mycket och har en snabb dator så gör det inte speciellt mycket.

ESI JULI@ är inget dåligt ljudkort direkt....tror till och med det slog 0404 kortet på fingrana i någon test, tror det var 96 khz eller något. Kommer inte ihåg.

Menar du att det var bättre ljud under bruk i 96kHz eller att 0404 inte klarar den sample raten? 0404 klarar 192kHz (med nya drivrutiner)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hade vetat den här super infon för 6 månader sen....

Funderar på att elda på mitt juli kort med tändare och hävda att det bara small till när jag sjöng in en hårdrockslåt så får man kanske byta på garantin

:rolleyes:

eh!

Esch, om du inte håller på och spelar in i realtid mycket och har en snabb dator så gör det inte speciellt mycket.

ESI JULI@ är inget dåligt ljudkort direkt....tror till och med det slog 0404 kortet på fingrana i någon test, tror det var 96 khz eller något. Kommer inte ihåg.

Menar du att det var bättre ljud under bruk i 96kHz eller att 0404 inte klarar den sample raten? 0404 klarar 192kHz (med nya drivrutiner)

Jag vet inte, nu har jag glömt helt 🙂 Sovdags för länge sen! Jag vet att 0404 stödjer 192 kHz med nya 1.71 drivarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att det är nån större skillnad varken när det gäller ljudkvalitet eller stabilitet mellan 0404 och Juli@. Det strular för vissa och för andra funkar det klockrent...

0404 har fördelen av att ha sina DSP-effekter medans Juli@ istället har satsat på balanserade utgångar... Tycker att de verkar va mkt bra köp bäge två beroende på vad man är ute efter...!

Har du kollat med ESI vad de tycker om SP2? Det verkar kunna ställa till med problem ibland för viss mjuk/hårdvara... Och se till att kolla IRQ-inställningarna också. Man ska helst se till att ljudkortet är ensamt på en IRQ under 7. Leta lite här på forumet, så hittar du en massa info om det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Till en av stereokanalerna, lämpligtvis. Fast Eurorack-mixrarna har väl inte balanserade ingångar såvitt jag vet, så det har du ingen glädje av.

Edit: eller vänta nu... Är det utgångarna från Juli@ du vill koppla? Själv kör jag direkt från Juli@ in i stereon. Vill du ha mixern emellan där, beror det ju på hur du har lagt kedjan, s.a.s.

Redigerat av Brynolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Till en av stereokanalerna, lämpligtvis. Fast Eurorack-mixrarna har väl inte balanserade ingångar såvitt jag vet, så det har du ingen glädje av.

Edit: eller vänta nu... Är det utgångarna från Juli@ du vill koppla? Själv kör jag direkt från Juli@ in i stereon. Vill du ha mixern emellan där, beror det ju på hur du har lagt kedjan, s.a.s.

Jorå eurorack har balanserade stereo ingångar.

Det är ju iaf bra men problemet nu är att jag inte har nåra balanserade utgångar på min mixer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...