Jump to content
Annons

Utrustning för musikrum?


cstrombl

Recommended Posts

Hej!

Jag har skummat ett flertal trådar på jakt efter svar på mina frågor. En hel del tankar har jag fått, men jag tar ändå risken och startar ytterligare en tråd där jag utmanar de mer erfarnas tålamod med frågan: Vad ska jag ha för grejor? Mycket har hänt sedan jag höll på sist (typ från -88 till -91...) och nu känner jag mig lite förvirrad när jag försöker förstå vad jag behöver för att kunna packa upp kartongerna och spela lite igen.

Jag vet ju att det nuförtiden finns möjlighet att göra det mesta internt i datorn men jag envisas med hårdvara. Primärt är inte heller att spela in utan att "jamma" för mitt eget höga nöjes skull. Därför ska allt kunna låta samtidigt och synka.

Visionen är att göra en "set-up" så enkel att barnen ska kunna slå igång allt och spela det de vill. Ett musikrum för lek med musin helt enkelt. Budgeten är begränsad så jag hade varit tacksam även för idéer om vad jag behöver först för att sedan kunna komplettera.

En udda blandning ingår idag i maskinparken; Tenori-On, SH101, TR707, Korg 707, Alesis HR16, Amiga, C64 (tänker mig MSSIAH till den...), distpedal. Som synes har jag samlat helt utan linje och idé :-)

Jag har blivit rekommenderad exv. Focusrite Pro40 istället för mixer som jag ju var inne på först (länge sedan som sagt....). Är det en vettig början? Sen då? Tacksam för idéer, svar och även frågor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Vill du bara kunna jamma med dom grejer du har är ju en mixer en bra start + ett midi interface till din Amiga.

Och ett CV interface till SH101 för att styra den via midi.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid intressant att behöva tänka till lite. Jag tror att jag främst kommer jamma. Men jag vill ju kunna spela in också. Antagligen även en mik och kanske en gitarr som andra familjemedlemmar får spela.

Dessutom funderar jag på om en HW-mixer är kostnadseffektivt jämfört med en kopplad till dator där jag även kan lägga effekter mm utan att köpa separata burkar till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har liknande upplägg hemma hos mig där pojken är med och spelar ibland riktigt kul fast han bara är 5 år!Har inga märkvärdiga grejer alls men det låter helt ok!

Har tagit en 10 år gammal stereoförstärkare som duger hur bra som helst hemma inge brus alls och helt ok tryck. Sen har jag 2 högtalare från Conrad a`500kr låter kanon trots pris och storlek! Funkar bra när man ska spela in på datorn oxå då ljudet är neutralt på dem. Köpte en beg mixer på blocket för 300kr med 4 mick och 4 stereo ingångar suverän mixer faktiskt.

Sen en mick med xlr kontakt för några hundringar som oxå funkar helt ok!

Fixa nåt gratis inspelningsprogram finns många på nätet och nåt billigt beg ljudkort så kan du spela in på datorn oxå!

Jag har hur kul som helst med detta budgetalternativ hoppas fler upptäcker att man kan ha kul med musik fast det inte kostar skjortan! Ha det kul med barnen nu!

Mvh

Redigerat av Omb
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker jag missar med en billig HW mixer är möjligheten att använda effekter utan att köpa en massa separata burkar för det. Efter lite surfande så funderar jag på en sak; varför ska jag inte försöka hitta exv. en Alesis MultiMix 16? Andra liknande alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alltid intressant att behöva tänka till lite. Jag tror att jag främst kommer jamma. Men jag vill ju kunna spela in också. Antagligen även en mik och kanske en gitarr som andra familjemedlemmar får spela.

Dessutom funderar jag på om en HW-mixer är kostnadseffektivt jämfört med en kopplad till dator där jag även kan lägga effekter mm utan att köpa separata burkar till det?

Vill du kunna spela in får du nog använda nåt annat än Amigan 😉

Multimixen funkar säkert bra för ditt ändamål, men den har inte midi så du får köpa en liten USB till midi mojäng i så fall.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå, Amigan som recorder e ju kanon! 2xStereo i 8bit 14kHz! ;-) Kanon jue!

Men med LED fixen, så låter den faktiskt riktigt bra, med ett distinkt o säreget dirty ljud, och är riktigt användbar som sampler, om du nu har ett MIDI interface till den.

TR-707'an är ett utav få instrument som outputar både Midiklocka och DinSync samtidigt och kan dessutom trigga 101'an. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill jag ha midi till mixern? Finns det annat än Alesisen som är jämförbart som jag borde kolla in?

När det begav sig så var Amigan sequenser. Med KCS. Midi-interfacet finns förhoppningsvis i någon låda. Tips på SW för att få den att fungera som ljudlåda istället?

DiMoose; största anledningen till inköp av 707 var just det med synken! Bra och lagom "okontrollerbar" funktion som är roligare att jobba med än att styra allt exakt med midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns ljudkort med inbyggt midi, därför gjorde jag dig uppmärksam på att Alesis inte har någon midi anslutning och du får ha ett extra midi till tex usb kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Tack alla som hjälpt mig att fundera lite på vad jag egentligen behöver. Nu har det blivit en enlare 16-kanalers mixer jag hittade på Blocket. Så nu låter allt. Och dessutom synkar allt via MIDI och sync-sladd mellan TR707 och SH101! Jag har börjat en installation av allt med hjälp av IKEA:s Stolmen. Blir ganska snyggt faktiskt.

En bra början men det låter lite torrt. Så nu börjar jakten på lämpligt reverb och delay. Eller ett ljudkort så att jag kan använda en tillgänglig PC (Laptop) som effektprocessor? Tips?

Barnen har redan kastat sig över grejorna för att experimentera. Precis som avsett. Hårdvarugrejor har onekligen en fördel när det gäller att förstå hur det hänger ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...