moax Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 Hej! Har inhandlat en Tapco 6306 minimixer och har just fått tag på ett billigt audiophile 24/96. Min simpla fråga är helt enkelt hur man löser kopplingen mellan dessa. Mixerns main utgång är av teletyp (balanserad antar jag?) och ljudkortets ingångar av rca (obalanserat). Är detta helt oförenligt? Måste jag ha någon adapter av någon slag eftersom jag inte hittar rca-till-tele-kablar? Jag förstår att det inte är optimalt, men kommer jag märka av någon störning pga denna övergång? /David Link to comment Share on other sites More sharing options...
insolitus Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 Ifall mixerns utgångar är balanserade har jag ingen aning om, men det är väl inga problem att koppla mellan balancerat och obalancerat? Expert nån? Övergångar mellan tele och RCA hittar du väl i närmsta musikaffär, och dom försämrar inte ljudet mer än vilken koppling som helst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
moax Posted February 13, 2005 Author Share Posted February 13, 2005 jo, surfade runt lite och insåg min dumhet... forumet förslappar... 🙂 tack iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
insolitus Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 Låt det inte bli en vana...hehe 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
moax Posted February 13, 2005 Author Share Posted February 13, 2005 nu när jag ändå startat med dumma frågor så kan jag fortsätta... ser att det finns att välja mellan guld och nickel bland adaptrarna... har detta avgörande betydelse eller är det bara finlir? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted February 13, 2005 Share Posted February 13, 2005 nu när jag ändå startat med dumma frågor så kan jag fortsätta... ser att det finns att välja mellan guld och nickel bland adaptrarna... har detta avgörande betydelse eller är det bara finlir? Har du guldplätering på chassikontakten, så ska du ha guldplätering på sladdkontakten också. Om du har nickel på chassikontakten och guld på sladdkontakten, så kan det ge upphov till galvaniska strömmar som försämrar ljudet och i förlängingen bidrar till att nickelkontakten oxideras snabbare och därmed ger kontaktproblem. Blanda alltså inte material i kontaktytorna. Ja - det är finlir, men ändå... 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
moax Posted February 14, 2005 Author Share Posted February 14, 2005 tack för mycket tydligt svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts