Jump to content
Annons

Procentfördelning för STIM/SACEM


snilleblixten

Recommended Posts

Jag är en glad amatör, men har skrivit en låt som en sångare vill använda på sin nästa skiva samt i en ny fransk "revy". Nu fick jag frågan om ett förslag på hur procentdelningen ska se ut när den anmäls till SACEM, dvs franska motsvarigheten till STIM.

Jag hade först skrivit och producerat en version av låten på engelska (med inslag av franska), dock inte 100% slutförd men nästan. Sångaren har skrivit ny text till den på franska, baserad på min text men ganska mycket nytt eller omskrivet. Dock är själva "poängen" i låten/refrängen kvar som jag skrev det. Musiken är klart omarrangerad i helt annan musikstil och melodin har också korrigerats en del.

Så jag tänkte bara fråga om någon av er har någon idé om hur man delar upp detta procentmässigt. Det är alltså min första sång, så jag är inte alls insatt. Jag sympatiserar mycket med musikern och vill ha en så rättvis uppdelning som möjligt.

Jag har väl funderat i stil med att vi gör 75/25 till mig på musiken och 75/25 till musikern på franska texten. Dock vet jag inte hur det då går om jag i framtiden vill göra något av min originalversion av låten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta kanske är vad du letar efter?

Skrmavbild2011-07-09kl181953.png

edit: Detta är alltså från STIMs hemsida när du anmäler ett verk.

Okej, jag är dock inte ännu medlem i varken STIM eller SACEM, men bor i Frankrike och det är i SACEM den kommer att registreras. Men jag antog att det fungerar på samma sätt där som i Sverige. Det jag var mest intresserad av var att höra förslag på en sund delning av procent. Bör jag alltså först registrera låten helt på mig och sedan göra en till regisrering med "version av tidigare verk" då man delar med arrangör/artist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag är dock inte ännu medlem i varken STIM eller SACEM, men bor i Frankrike och det är i SACEM den kommer att registreras. Men jag antog att det fungerar på samma sätt där som i Sverige. Det jag var mest intresserad av var att höra förslag på en sund delning av procent. Bör jag alltså först registrera låten helt på mig och sedan göra en till regisrering med "version av tidigare verk" då man delar med arrangör/artist?

Jag svarade nog mest med tanke på din sista mening i ditt inlägg (hur du ska göra om du vill göra något av din originalversion).

75/25 tycker jag är en rättvis fördelning. Kanske 50/50 på textförfattandet om det är du som har kommit med hela idén, vad man säger är väl mer relevant än hur man säger det och då det är du som har kommit med idén tycker jag du ska ha credit för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade nog mest med tanke på din sista mening i ditt inlägg (hur du ska göra om du vill göra något av din originalversion).

75/25 tycker jag är en rättvis fördelning. Kanske 50/50 på textförfattandet om det är du som har kommit med hela idén, vad man säger är väl mer relevant än hur man säger det och då det är du som har kommit med idén tycker jag du ska ha credit för det.

Tack så mycket för dina synpunkter. Det låter rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...