Jump to content
Annons

snilleblixten

Medlem
  • Antal inlägg

    5
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  1. Tack så mycket för dina synpunkter. Det låter rimligt.
  2. Okej, jag är dock inte ännu medlem i varken STIM eller SACEM, men bor i Frankrike och det är i SACEM den kommer att registreras. Men jag antog att det fungerar på samma sätt där som i Sverige. Det jag var mest intresserad av var att höra förslag på en sund delning av procent. Bör jag alltså först registrera låten helt på mig och sedan göra en till regisrering med "version av tidigare verk" då man delar med arrangör/artist?
  3. Jag är en glad amatör, men har skrivit en låt som en sångare vill använda på sin nästa skiva samt i en ny fransk "revy". Nu fick jag frågan om ett förslag på hur procentdelningen ska se ut när den anmäls till SACEM, dvs franska motsvarigheten till STIM. Jag hade först skrivit och producerat en version av låten på engelska (med inslag av franska), dock inte 100% slutförd men nästan. Sångaren har skrivit ny text till den på franska, baserad på min text men ganska mycket nytt eller omskrivet. Dock är själva "poängen" i låten/refrängen kvar som jag skrev det. Musiken är klart omarrangerad i helt annan musikstil och melodin har också korrigerats en del. Så jag tänkte bara fråga om någon av er har någon idé om hur man delar upp detta procentmässigt. Det är alltså min första sång, så jag är inte alls insatt. Jag sympatiserar mycket med musikern och vill ha en så rättvis uppdelning som möjligt. Jag har väl funderat i stil med att vi gör 75/25 till mig på musiken och 75/25 till musikern på franska texten. Dock vet jag inte hur det då går om jag i framtiden vill göra något av min originalversion av låten..
  4. Saker att fundera över är "konkurrens i hemmet", "inte vilja leva med någon som gör samma sak", "om sambon har flyt och får värsta hit:en, kan ge komplex för den som varit aktiv länge", "jämvikt i förhållandet", "inte ha förtroende för att den andre (som är erfaren) är nog bra, så man vill göra eget istället", "man vill bli sångare" (även om det bara gäller att testa göra någon enstaka sång).
  5. Tänk er att ni är en sångare/sångerska sedan många år. Du är inte så jättekänd, men har gjort några skivor och har drömmen om ett genombrott snart. Du träffar en person som inte kan något om musik, men är kreativ inom många andra områden. Ni blir sambos efter några månader. Frid och fröjd. Du vill att bygga vidare på din karriär tillsammans med denna personen. Starta bolag och dra nytta av dennes kreativa komplement. Sambon blir intresserad av musiken, lär sig instrument och producerande. Roar sig med att göra små låtar på hobbynivå. Kommer på sig själv med att vilja prova göra en hel låt, där han/hon spelar alla instrument, arrangemang osv, inklusive både sång (kan dock ej sjunga) och en liten video (en annan hobby). Bara för ro skull utan något direkt syfte. Hur skulle ni som musiker ställa er till detta? Är det ett relativt normalt beteende eller bör sambon respektera att "det där är den andres område"?
  6. snilleblixten

    Från Paris

    Jag heter Andreas och bor sedan ett år tillbaka mitt i Paris. ..
×
×
  • Skapa ny...