Jump to content
Annons

märkligt problem....


cornado

Recommended Posts

tja.

har gjort en låt i cubase. nu när jag sparar den some wave och vill test lysnna på den.

så sänks det några db mitten av låten och kommer inte ens tillbaka till samma nivå.

det konstiga med detta är att när jag lyssnar på låten i cubase. så märker jag ingen skillnad.

det är först när jag spelar upp låten i tex. media player.

vet någon vad detta kan bero på ???

MvH

Redigerat av cornado
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte ifall det klipper när du exporterar men inte i programmet, var dock bara en tanke. I så fall hade det kunnat vara att något instrument med mycket bas eller som krockar med något kommer in och håller nere volymen?

bad jag kan se så ser vågorna normala ut . och även peaken ser ok ut

Link to comment
Dela på andra sajter

I windows media player (eller om det är i windows) så finns en automatik nivåjustering som reglerar volymen. Ofta hörs inte detta så tydligt på "kommersiella plattor" p.g.a bra mix och mastering, enkelt uttryckt. Så leta efter denna knapp och knäpp av den. Prova givetvis också att referenslyssna på andra ställen än i datorn.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

I windows media player (eller om det är i windows) så finns en automatik nivåjustering som reglerar volymen. Ofta hörs inte detta så tydligt på "kommersiella plattor" p.g.a bra mix och mastering, enkelt uttryckt. Så leta efter denna knapp och knäpp av den. Prova givetvis också att referenslyssna på andra ställen än i datorn.

//F

faktiskt så slängde jag in den i mobilen sen och där funkade den som den skulle.

man vad är det jag har gjort för fel annars ? vad kan man göra för att slippa sådana problem ?

för man försöker ju göra det bästa av allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

faktiskt så slängde jag in den i mobilen sen och där funkade den som den skulle.

man vad är det jag har gjort för fel annars ? vad kan man göra för att slippa sådana problem ?

för man försöker ju göra det bästa av allt.

ladda hem vlc och använd den som media och musikspelare. snabbare och bättre än windows inbygda XD

Link to comment
Dela på andra sajter

tja.

har gjort en låt i cubase. nu när jag sparar den some wave och vill test lysnna på den.

så sänks det några db mitten av låten och kommer inte ens tillbaka till samma nivå.

det konstiga med detta är att när jag lyssnar på låten i cubase. så märker jag ingen skillnad.

det är först när jag spelar upp låten i tex. media player.

vet någon vad detta kan bero på ???

MvH

Kommer det in mycket lågfrekventa ljud i mixen där nivån sänks? Det jag spontant kommer att tänka på är att de lågfrekventa ljuden slukar mycket headroom, men det märker man inte alltid i sin DAW eftersom den interna upplösningen är ganska hög (64-bitar?) När man exporterar till wave blir upplösningen lägre (16 eller 24-bitar), och då märks det mycket tydligare att det blir mindre headroom kvar. (Det kan vara det som är problemet, men jag säger inte att det inte är något annat som orsakar det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack jetblack..

Det jag gjorde nu var att

jag kollade vilken sekund detta problem börjar.

det började vid 1:09

det jag gjorde nu var att jag markerade alla tracksen

från 1:00 till 1:15 för att sedan spara alla dessa track i .wave för att se

vilken track det e som skapar problemet.

Det sjuka är att nu syns inte problemet längre.

Jag blir gaaaaaaalen 😠 :angry: 😠 :angry:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...