Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte ställa en fråga om ljudkort, men jag märker att det visslar fackuttryck omkring som det vore en flock kajor. Fattar alltså ingenting.

Men

Om jag säger vilken typ av musik som ska låta, hur den ska framföras, och vilka pryttlar, ljudbank, och inspelare som jag har, kan de hjälpa den som känner sig ha en åsikt?

Jag använder ljudbanken(kontakt 4 och liknande,) Akustiska instrumentljud, orkesterinstrument, spelar in med cubase. Inga analoga inspelningar, eller ljudmassor som välter väggar. Sällan mer än 8 instrument åt gången. Ja. vad mera....?

Någon ide?

Annons
Postat

Många av fackuttrycken kan du hitta förklaringar på i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com . 🙂

Även om det kanske låter konstigt, så är ljudkortet inte inblandat i ljudgenereringen när det gäller virtuella instrument, utan det är datorns CPU som fixar allt. Ljudkortet spelar sedan bara upp det som skickas ut från programmet.

Vad som däremot kan påverka, är om ljudkortets drivrutiner är bra eller dåliga, eftersom det kan påverka både stabilitet och vilken latency man kan använda. Ljudkortet påverkar förstås också indirekt, eftersom du förstås mixar enligt det du hör - så om ett ljudkort är riktigt uselt när det gäller omvandlare och analogdel, finns risken att du kommer att göra sämre mixar än om det är bra - men dagens musiker-ljudkort är den risken mikroskopisk med, så monitorerna och rummet du sitter i har enormt mycket större betydelse.

Det viktigaste är att du skaffar ett ljudkort som har de funktioner du behöver. När man efter många år blir ljudnörd och tycker att man har råd och vill lägga mer pengar på prylarna (som undertecknad), så börjar man kanske skaffa mer extrema prylar istället, för att få de sista få procenten till "perfektion"... 😉

Postat

Även om det kanske låter konstigt, så är ljudkortet inte inblandat i ljudgenereringen när det gäller virtuella instrument, utan det är datorns CPU som fixar allt. Ljudkortet spelar sedan bara upp det som skickas ut från programmet.

Ja, det låter konstigt. Datorns CPU? Den sitter ju där den sitter?

Vilka funktioner behöver jag?? Som jag antydde här ovan. Resutatet på en cd skiva eller internetfil. Där finns antagligen en del led som påverkar, men enligt dig påverkar inte ljudkortet ljudkvaliteten så mycket. Ett ljudkort över 2000 ks är helt onödigt för mig med andra ord??

Postat

Ja, det låter konstigt. Datorns CPU? Den sitter ju där den sitter?

Vilka funktioner behöver jag?? Som jag antydde här ovan. Resutatet på en cd skiva eller internetfil. Där finns antagligen en del led som påverkar, men enligt dig påverkar inte ljudkortet ljudkvaliteten så mycket. Ett ljudkort över 2000 ks är helt onödigt för mig med andra ord??

Om du inte gör något med ljudet, utan bara låter det vara som det är som original - och exporterar det till en ljudfil, så kommer det att låta exakt likadant vare sig du har ett ljudkort för 50:- eller en halv miljon. Egentligen kan du göra nermixningen utan något ljudkort och det blir ändå samma resultat. Ljudkortet är alltså inte inblandat över huvud taget i den processen, utan det sköter som sagt datorns CPU till 100%.

Om du däremot börjar skruva och ställer eq eller ändrar parametrar i ditt VSTi, så är ljudkortet inblandat i hur du hör ljudet - och då kommer du förstås att förändra ljudet utifrån det du hör, något som (åtminstone teoretiskt) kommer att påverka resultatet - och alltså kanske göra den slutgiltiga mixen sämre med ett billigt slit-och-släng-kort.

Sedan kan det ändå vara idé att titta på bättre tillverkare, eftersom de brukar vara snabbare med att skapa bra och stabila drivrutiner.

Vilka funktioner du behäver, kan egentligen bara du själv avgöra. Kommer du att spela in med mikrofon, så behöver du mikrofoningång/ar. Kommer du att använda kondensatormikrofon så behöver det finnas 48V fantommatning ut från mikrofoningångarna. Behöver du kunna koppla in en gitarr direkt till ljudkortet, så behöver du en högohmig instrumentingång. Behöver du kunna spela in 2 eller 8 kanaler samtidigt så behöver du rätt antal ingångar. Behöver du kunna lyssna i hörlurar, så behövs det hörlursutgång. Behöver du 2 utgångar för att koppla till ett par monitorer - eller 8 utgångar för att kunna koppla fler - eller för att koppla till individuell medhörning till de som spelar in. Du behöver kanske midi in/ut för att kunna koppla in en extern midiklaviatur eller synt etc...

Postat

Om du inte gör något med ljudet, utan bara låter det vara som det är som original - och exporterar det till en ljudfil, så kommer det att låta exakt likadant vare sig du har ett ljudkort för 50:- eller en halv miljon. Egentligen kan du göra nermixningen utan något ljudkort och det blir ändå samma resultat. Ljudkortet är alltså inte inblandat över huvud taget i den processen, utan det sköter som sagt datorns CPU till 100%.

Om du däremot börjar skruva och ställer eq eller ändrar parametrar i ditt VSTi, så är ljudkortet inblandat i hur du hör ljudet - och då kommer du förstås att förändra ljudet utifrån det du hör, något som (åtminstone teoretiskt) kommer att påverka resultatet - och alltså kanske göra den slutgiltiga mixen sämre med ett billigt slit-och-släng-kort.

Sedan kan det ändå vara idé att titta på bättre tillverkare, eftersom de brukar vara snabbare med att skapa bra och stabila drivrutiner.

Vilka funktioner du behäver, kan egentligen bara du själv avgöra. Kommer du att spela in med mikrofon, så behöver du mikrofoningång/ar. Kommer du att använda kondensatormikrofon så behöver det finnas 48V fantommatning ut från mikrofoningångarna. Behöver du kunna koppla in en gitarr direkt till ljudkortet, så behöver du en högohmig instrumentingång. Behöver du kunna spela in 2 eller 8 kanaler samtidigt så behöver du rätt antal ingångar. Behöver du kunna lyssna i hörlurar, så behövs det hörlursutgång. Behöver du 2 utgångar för att koppla till ett par monitorer - eller 8 utgångar för att kunna koppla fler - eller för att koppla till individuell medhörning till de som spelar in. Du behöver kanske midi in/ut för att kunna koppla in en extern midiklaviatur eller synt etc...

Oftast gör jag något med ljudet. Rumskaraktär, ökar minskar diskant eller bas och dylikt som finns i små rattar på bildskärmen. Är det vad du menar?

Ingen microfoningång eller andra analoga ingångar. Midi in/ut = Ja. Det är i stort sett allt.

Postat

även om du gör någon med ljudet i programmet så kommer det inte låta olika beroende på ljudkort

däremot gör lyssningen att det du ändrar kan låta olika beroende på omvandlarna

men det går oftast lyssna på billiga inbyggda ljudkort utan problem

midiinterface är alltid något annat än ett ljudinterface även om det inbland är inbyggda på ljudkortet

så du kan köpa ett billigt midiinterface och använda vilket ljudkort som helst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.