Jump to content
Annons

XLR multikabel?


Cmin

Recommended Posts

Hej!

Slå mig på käften om det redan finns en sån här tråd. Jag saknar hur som helst ingångar till mitt ljudkort, har endast en ingång. Använder sju mikrofoner när jag spelar in trummor. Jag undrar då om det finns en kabel eller annan plugg som ger fler ingångar? Tänkte en sån här ungefär http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.martelelectronics.com/graphics/00000001/Yxl1195.jpg&imgrefurl=http://www.martelelectronics.com/223.html&usg=__LDm4iUVFLl2gWxqDrcT6ODjA8i8=&h=200&w=225&sz=5&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=nMa6fCaT61XqfM:&tbnh=125&tbnw=141&ei=o0ACTrj8AobIsgaEsYH-DA&prev=/search%3Fq%3Dxlr%2By%2Bkabel%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26biw%3D1350%26bih%3D425%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=327&vpy=99&dur=11483&hovh=160&hovw=180&tx=116&ty=111&page=1&ndsp=14&ved=1t:429,r:1,s:0&biw=1350&bih=425 fast med fler honor. Spelar ingen roll om det spelas in på samma ljudspår bara alla mikrofoner kommer in.

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst kan du löda en piska med 7st XLR-honor till 1 hanne men jag vette fan hur det skulle funka eller låta, om ditt ljudkort bara har 1 in och du vill ha 7 mickar föreslår jag att du köper ett ljudkort med 8 ingångar och 8 micpres istället för att försöka göra en

sådan piska för jag är ganska säker på att det inte görs 🙂

Sen måste du driva 7 mickar med 1 ingång och det kan bli lite krånligt och även om du skulle lyckas får du en nog väldigt brusig signal och bara 1 spår ändå

Däremot kan du skaffa en crappy mixer med minst 7 ingångar och summera till antingen ett stereospår om du har det eller ett mono men var beredd på att det kommer låta dåligt sålänge du inte har en riktigt grym mikteknik och ett riktigt bra rum 😛

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot kan du skaffa en crappy mixer med minst 7 ingångar och summera till antingen ett stereospår om du har det eller ett mono men var beredd på att det kommer låta dåligt sålänge du inte har en riktigt grym mikteknik och ett riktigt bra rum

OT 1: Skiljetecken, för bövelen. Skiljetecken! 😛

OT 2: Jag tänker inte slå dig på käften Cmin, promise

OnT: Håller med TimB om att du kanske bör införskaffa ett ljudkort med åtminstone 8 I/O. M a o skippa mixerdelen helt och hållet. Men å andra sidan om det inte är något problem att allting spelas in på samma kanal så är det väl ingenting som hindrar dig från att löda ihop något jox själv 😑

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Skiljetecken är för barn, gravida och pensionärer 😛

har inte tid för sånt! 😄

Nej, du måste ju ha tid till att skriva monstruöst långa meningar utan skiljetecken på Forumet också 😛

Hoppas att du mår bra och att du får en bra midsommar med allt vad det kan innebära i fråga om mat och dryck och i jättegod vänners sällskap 😛😉

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det måste jag i och för sig men det har jag redan portinerat ut i mitt daliga schema så det är lugnt men jodå visst fan ska man ha en skön midsommar med jobb hela midsommarhelgen så så mycket sällskap blir det inte till förutom packade midsommar-svenskar som skrålar och har sig men det är ju underhållande det med så jag får önska dig en trevligare midsommarhelg med ledighet och fint väder 😆

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det måste jag i och för sig men det har jag redan portinerat ut i mitt daliga schema så det är lugnt men jodå visst fan ska man ha en skön midsommar med jobb hela midsommarhelgen så så mycket sällskap blir det inte till förutom packade midsommar-svenskar som skrålar och har sig men det är ju underhållande det med så jag får önska dig en trevligare midsommarhelg med ledighet och fint väder 😆

😆

I rest my case, m'kay?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Victory!

Hahah!

OT:

i-have-no-idea-what-youre-talking-about-demotivational-poster-1214461396.jpg

TimB, det var kul så länge det varade men nu skärper vi till oss, ok 😄

😑

(High five på dig, though 😛)

OnT: Cmin, hade du bara tänkt att lägga trummor? En annan grej som motiverar ett 8 I/O + micpreamps-interface är ju också att du kan välja både att ha fantommatning på vissa mikar och inte ha det på andra.

Rekommenderar Focusrite Saffire Pro 40 alt. Presonus FireStudio

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är bara att ljudkortet jag har nu är nytt och är av bra kvalité, jag är riktigt nöjd med det helt enkelt. Som student har jag inte största budgeten heller, så något nytt ljudkort/mixer är tyvärr inget alternativ. Känns ju nästan ologiskt att de inte har en sån kabel när det finns en sån här http://www.thomann.de/se/rme_bo25mxlr8f3.htm

Får klura vidare antar jag, men tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är bara att ljudkortet jag har nu är nytt och är av bra kvalité, jag är riktigt nöjd med det helt enkelt. Som student har jag inte största budgeten heller, så något nytt ljudkort/mixer är tyvärr inget alternativ. Känns ju nästan ologiskt att de inte har en sån kabel när det finns en sån här http://www.thomann.de/se/rme_bo25mxlr8f3.htm

Får klura vidare antar jag, men tack för hjälpen.

Den där kabeln är till för att koppla in flera XLR in/ut till/från ett flerkanaligt ljudkort som har 25-pin D-sub kontakt. alla pinnarna i de 8 XLR-kontakterna är alltså kopplade till varsin pinne i den 25-poliga D-suben.

Kabeln du länkade till i första inlägget, kan funka hyggligt, men båda mickarna kommer att påverka varandra så att impedansen förändras - något som brukar ge sämre ljud (åtminstone med transformatorbalanserade mickar). Med ännu fler ihopkopplade på det sättet, så påverkas det ännu mer. Om du använder dynamiska mickar så är det ganska riskfritt att testa, även om resultatet inte blir något vidare - men om du använder kondensatormickar som behöver fantommatning, så är risken att de kommer att dra mer ström än vad ljudkortets fantommatning är gjord för att leverera.

Det du vill göra; att koppla in många mickar till en ingång samtidigt, går dessvärre inte att lösa om du inte skaffar en extern mixer eller ett ljudkort med tillräckligt många mick-ingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den kabeln du länkade till är den d-sub vilket har alla kannaler i en kontakt på små pins istället för XLR i andra ändan så alla går in på varsit spår.

Problemet du har är att din preamp måste orka driva alla mikar och det blir en del om du kör 7st, men ett annat alternativ som troligen inte heller är så ekonomiskt är att köpa 7st DI-boxar t.ex Art Tube MP och sätta efter varje mik innan piskan.

Men tyvärr funkar inte signalkabel som elkabel så du kommer få alla sorters problem om du inte har separata kanaler eller någon mixer/pre innan piskan så jag rekommenderar stark att du kollar begmarknaden i alla fall och kanske kan tänka dig gå ned lite i miknummer t.ex

4st Kick, Virvel, OH (stereo) eller kanske Glyn John-tekniken 🙂Min länk

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är bara att ljudkortet jag har nu är nytt och är av bra kvalité, jag är riktigt nöjd med det helt enkelt. Som student har jag inte största budgeten heller, så något nytt ljudkort/mixer är tyvärr inget alternativ. Känns ju nästan ologiskt att de inte har en sån kabel när det finns en sån här http://www.thomann.de/se/rme_bo25mxlr8f3.htm

Får klura vidare antar jag, men tack för hjälpen.

Vad är det för ljudkort du har i nuläget?

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt ljudkort, har endast en ingång. Använder sju mikrofoner när jag spelar in trummor.

är du riktigt säker på det?

det bör finnas åtminstone två - L/R

en mindre mixer för typ 500 spänn löser ditt problem utan att fördärva ljudet vilket som claes säger en hoplödd kabel kommer göra

men precis som sagts här också är det alltid bättre att ha lika många ingångar på ljudkortet som källor man vill spela in samtidigt

sju nermixade kanaler är ett paket som du inte kan ändra sen

men vafan - för ställde man en mick mitt ett rum och spelade in allt live genom en tagning

kräver bara mer av dig

Link to comment
Dela på andra sajter

är du riktigt säker på det?

det bör finnas åtminstone två - L/R

en mindre mixer för typ 500 spänn löser ditt problem utan att fördärva ljudet vilket som claes säger en hoplödd kabel kommer göra

men precis som sagts här också är det alltid bättre att ha lika många ingångar på ljudkortet som källor man vill spela in samtidigt

sju nermixade kanaler är ett paket som du inte kan ändra sen

men vafan - för ställde man en mick mitt ett rum och spelade in allt live genom en tagning

kräver bara mer av dig

Ok någon som vill vara schysst och länka till en sån där mixer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gör ett sista försök då. Om jag köper flera y-kablar (en sådan som jag länkade till i början av tråden) skulle det funka?

Om du har läst svaren som har kommit i tråden, så vet du redan svaret på frågan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vet svaret, så kan du svara på frågan...

Ok - en länk till mitt eget svar några inlägg upp, eftersom du tydligen inte orkar scrolla själv... :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php/topic/86733-xlr-multikabel/page__view__findpost__p__1245790

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - en länk till mitt eget svar några inlägg upp, eftersom du tydligen inte orkar scrolla själv... :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php/topic/86733-xlr-multikabel/page__view__findpost__p__1245790

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...