Jump to content
Annons

Zoom R8 Vs Tascam Dp-008


Latpotatis

Recommended Posts

Hej.

Jag har funderingar på att köpa mig en digitalporta.

Nu är min fråga som kanske någon här kan hjälpa mig med.

vilken av dessa ska man välja? Zoom R8 eller Tascam Dp-008.

Det verkar som nån av dessa skulle kunna passa mig,men jag

vet inte. Jag har ingen erfarenhet av digitalportar alls,

senast jag spelade in nått så var det på gamla Cakewalk-tiden.

Nu vill jag ha nått lättarbetat och

nått som är portabelt. Jag är ingen

hitech mästare,men man måste ju börja

någonstans.

Tack på förhand.

Såg att jag tydligen postat tråden på fel ställe.

Kasnske nån moderator kan flytta den dit den ska vara.

Redigerat av Latpotatis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Zoom R8 har tex en trummaskin, behöver du den är valet enkelt. Det finns också programvara för inspelning på dator med liknande funktioner som de båda. främsta skillnaden är att du inte är begränsad i antalet kanaler. å andra sidan är en porta enkel att jobba med. mitt förslag är att du köper tacsam om du inte är intresserad av trummaskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var också inne på porta. Köpte en begagnad Ipod Touch för ngn tusenlapp och skaffade HarmicDog's Multitrack DAW som för 8 stereokanalers inspelning (två mono eller en stereo i taget) kostar 75 kr (du kan enkelt klippa och klistra). För mer pengar kan du få upp till 24 stereokanaler. Jag antar att det kan översättas till 48 monokanaler om man väljer att föra över allt till dator och splitta stereokanalerna.

http://www.harmonicdog.com/

Jag kopplar in en proffsmick och spelar in. Busenkelt!

Den är dock rätt avskalad och har knappt något annat än just inspelning på MÅNGA kanaler. Reverb och dyligt får du lägga till innan, eller efter om du för över till dator. Dubblerar man ett spår och fördröjer det ena så får man delay. Jag har dock funderat på att loopa ett spår med effektbox utanför (ljud ut-reverb-ljud in).

Det finns annars massor med portastudioapps för Ipod (och Iphone/Ipad).

Portabelt!

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kopplar in en proffsmick och spelar in. Busenkelt!

Vad använder du för mic? den enda mick som går att koppla till ipod/phone/pad osv. är väl den där iMic eller vad den heter(ser ut som en sm58 typ). Finns de nått sätt att koppla in sin favorit kondensatormick till iphonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för mic? den enda mick som går att koppla till ipod/phone/pad osv. är väl den där iMic eller vad den heter(ser ut som en sm58 typ). Finns de nått sätt att koppla in sin favorit kondensatormick till iphonen?

Jag kopplar in min batteridrivna kondensatormick i min Ipod-generation 2 i hörlursingången. Jag har också provar SM57 vilket funkar utmärkt. Det finns färdiga sladdar för ca 150kr (enl en kompis som köpte en i stockholm). Jag använde en sladd från en videokamera, men jag behövde ett litet motsånd för att Ipoden skulle förstå att jag kopplat en mick till den. Man kan även köpa "gitarr"-interface. Det står en hel del i länken ovan (i forumet). (Ipod 2G har ingen 150 kohm lowcut på hörlursingången vilka övriga har, så dockan kan vara att föredra för en del.)

Iphone 4 har möjlighet till tex ett USB Apporgee(stavning?)-ljudkort och mick. Tidigare generationer har analog stereoljudingång på dockan, men dessa kontakter till dockan är inte så vanliga.

Man måste alltså vara lite påläst om man ska koppla in mickar. Men det funkar. Hörlursingången kräver gärna en hörlursförstärkare så man kan hålla Ipodens volym låg då det kan bli crosstalk mellan in och ut. Detta spelar roll om man kör metronom från Ipodden som då svagt kan höras pga crosstalk. Irig har ingen hörlursförstärkare så man får köra via mixer/stereo/radio. Peaveys (stavning) variant/konkurrerande produkt har en batteridosa och hörlursförstärkning.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tacksam för de utförliga svaret!

Jag har ju en iphone4 så man kanske skulle ta å köpa sej ett sånt där appogee ljudkort så verkar man ju kunna koppla in va fan som helst, de kostar ju iofs en slant...

Enda nackdelen med det är att det är i mono. Å andra sidan vet jag inte om så många fler än MT DAW stöder stereo, eller 2*mono. Spela och skjunga samtidigt skulle ju vara kul.

Jag har för mig att Samson har en USB-stormembranare med stereolinjeingång. Undrar om den skulle funka? Dock så måste man nog ha en USB-hub emellan för drivningen har jag för mig.

...Det är en djungel med alla anslutningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man sätter en USB-hub mellan iphonen och micken skulle man kunna använda den här:

http://www.thomann.de/se/se_electronics_se_2200a_usb.htm

eller är jag ute och cyklar?

Jag har ju en G2 Itouch så hörlursingången funkar utmärkt (rak frekvenskurva) vilket gjort att jag inte är så hemma på dock-varianterna med USB. Men Apples produkter kan ju funka ena dagen men inte nästa efter iOS uppdatering. Tex så sänkte dom strömstyrkan på USB vilket innebar att USB-mickar som tidigare funkat inte gjorde det utan USB-hub. Sedan kan det vara så att den inte är kompatibel. En hel del diskussioner finns på länken ovan. Annars borde det bara vara att testa i butik. Appogee har annars (snart) en mick som ska vara gjord för Iphone.

Ditt förslag verkar inte så portabelt. Stereoingångar kan ju vara bra om du kan hitta en sån mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt apple att göra så man bara kan använda deras egna grejer 😛

Fatta hur mycke försäljningen skulle öka om dom satta en xlr ingång med fantommatning på iphonen, iaf bland medlemmar på de här forumet hehe

Jag kollade runt lite i det där forumet du tipsade om...

Vore ju grymt om man kunde koppla in den här http://store.apple.com/us/product/MC531ZM/A i iphonen och sen ansluta den här http://www.mxlmics.com/products/USB/MicMate_Pro/MicMate_Pro.html

Då har man ju en "riktig" studio! men de verkar bara funka till ipad plus att som du säger, de behövs en usb-hub för att få ström

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...