Jump to content
Annons

Focusrite Saffire Pro 24 VS saffire 24 DSP?


taszhenigma

Recommended Posts

Hej.

Ska i dagarna köpa mig ett ljudkort och har spanat in mig på 2 st som jag nu väljer mellan.

De är Focusrite Saffire Pro 24 och TC Electronic Impact Twin.

Någon som har erfarenhet av bägge korten/hört nånting och kan uttala sig om kvalitén dessemellan?

Sen så undrar jag vad skillnaden är mellan Focusrite Saffire Pro 24 och Focusrite Saffire Pro 24 DSP?

DSP är ju den senare versionen som har 2st hörlursuttag, VRM (Virtual Reference Monitoring) och en DSP processor som ger latency fri reverd, kompressor och EQ.

Men utöver de grejerna - är det någon skillnad på pre-amps, faktisk latency in i datorn m.m?

Tacksam för svar

MVH/Simon

Redigerat av taszhenigma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sen så undrar jag vad skillnaden är mellan Focusrite Saffire Pro 24 och Focusrite Saffire Pro 24 DSP?

DSP är ju den senare versionen som har 2st hörlursuttag, VRM (Virtual Reference Monitoring) och en DSP processor som ger latency fri reverd, kompressor och EQ.

Men utöver de grejerna - är det någon skillnad på pre-amps, faktisk latency in i datorn m.m?

Vad jag har förstått är det de enda skillnaderna. Dvs DSP-processorn samt ett extra hörlursutttag.

Preampsen ska vara samma, iaf enligt Focusrite's Comparison chart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kokanin har rätt.

Den där VRM-prylen provade jag för några veckor sedan. Den gjorde absolut jobbet men inte mer. Inget piskar riktiga monitorer i bra miljö 😑 Kul leksak, though.

För övrigt har jag bara bra saker att säga om Focusrite. Stabilt och pålitligt, kalasiga preamps och trevlig rountingmjukvara (Mix Control).

Sedan är så är deras plug-in svit inte helt och hållet dålig den heller. Gillar EQ:n speciellt.

Vänligen,

CHAE

EDIT: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Fint att höra! Gör DSP'n på något sätt att jag får lägre latency när jag spelat in? Eller gäller det endast om man använder de medföljande plugins?

DSP har inte med latency att göra, på det viset. Att ljudkortet har en DSP-processor betyder att de effekter och och processorer som ingår (EQ, kompressor, reverb) drivs av kraften i själva ljudkortet. Alltså inte av datorn. Detta är t.ex. väldigt bra om man inte har en så kraftfull dator. Använder du medföljande pluggar belastar de alltså inte datorn (iaf inte lika mycket).

Du kanske känner till UAD-2? Dessa är effekter och processorer som drivs via DSP-kraft. Folk använder dessa dels för att de är bra pluggar, men också för att de drivs just via DSP. Saffire Pro 24 DSP använder samma princip.

Angående latencyn. När Focusrite skriver "DSP-powered compression and EQ for ultra-low-latency tracking" menar de antagligen att det blir väldigt lite latency i lyssningen, när du spelar in, för att signalen inte behöver gå via en plugg i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom nu på att ett firewire-kort endast hade funkat till en ny Mac och inte till min nuvarande dator...

Så jag kollar på USB-kort istället.

Hur är ljudkvalitén i Focusrite Saffire 6 USB jämfört med de tidigare nämnda? Någon som har använt sig av 6 usB?

Link to comment
Dela på andra sajter

...och ett FW-kort är helt omöjligt att köpa eller hur tänker du där?

Jag har tydligen lyckats köpa den ända datorn som inte har kort-plats... 😏

Funderar ju iof på att köpa mig en Mac och sälja datorn jag har nu - men då har jag ingen PC längre, vilket känns surt.

Blir tokig på detta!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tydligen lyckats köpa den ända datorn som inte har kort-plats... 😏

Bummer, dude! 🙁

Vad det gäller Focusrite's USB-linje så vet jag faktiskt inte, tyvärr. Hårdvaran (preamps etc) bör det väl inte vara någon större skillnad på 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bummer, dude! 🙁

Vad det gäller Focusrite's USB-linje så vet jag faktiskt inte, tyvärr. Hårdvaran (preamps etc) bör det väl inte vara någon större skillnad på 😕

Precis. De sa i affären (4sound) att det var samma preamps. En grej jag har tänkt på bara är att det står "High Quality 24-bit 48 kHz USB Interface".

48kHz - hur står skillnad gör det mot 196khz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. De sa i affären (4sound) att det var samma preamps. En grej jag har tänkt på bara är att det står "High Quality 24-bit 48 kHz USB Interface".

48kHz - hur står skillnad gör det mot 196khz?

48 kHz är tillräckligt! Man gör ju sedan om det till 44.1 kHz, när låten är klar. Det är inte ofta man behöver spela in i 196 kHz. Symfoniorkestrar, som är mycket dynamiska, kan kräva det. Men då krävs också att mikrofoner, preamps osv är av högsta klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...