Jump to content
Annons

Quested s7r VS Focal Solo 6 be


Polder

Recommended Posts

Ja, så som alla andra trådar så är man ju ute efter nya saker och står i valet och kvalet...

Jag ska undersöka om det finns möjlighet att A/B lyssna men förmodligen blir det väl köpa grisen i säcken.

Jag håller på mycket med elektronisk musik

Min Soundcloud

Och skulle vilja uppdatera min Yamaha HS50m.

Jag har en sub (ESI SW10k)

Rummet som jag håller till i är 3.70 x 3.10 (11,5 kvm) med 2.12 i takhöjd.

Till akustikbehandling har jag ett Auralex DST set med 4 extra hörnbassfällor.

Är det någon som har erfarenhet av dessa monitorer?

Annars går jag på inspiration från Audio Dog i Norrköping som lägger sin röst på Quested.

Dessutom så tycker min älskling att Quested är snyggare än focal.

Jag personligen har dock fått för mig att focal är grymma monitorer.

Någon som har nåt bra att säga??

Tjooohooo!

[edit]

Här är respektive produktsida:

Focal Solo 6 Be

Quested s7r

Slänger med 2 bilder från google =)

post-2600-0-15628600-1306396532_thumb.jpg

post-2600-0-95949600-1306396537_thumb.jpg

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Intressanta alternativ!

Jag har bara hört Solo 6, men har vart intresserad av, och läst mycket om S7R också. De är säkert riktigt bra monitorer, och verkar ju hålla samma kvalitet som Questeds högre serier (som är väldigt rosade i stora studios). Nackdelen skulle i så fall vara att S7R inte går lika djupt i basen som Solo 6, vilket gör det svårare att klara sig utan sub. Solo 6 går att leva med, de spelar faktiskt rätt så djupt för sin storlek. Vilken som presterar bäst i midbasen vet jag inte, men har läst mycket gott om S7R där.

Personligen vet jag inte om jag trivs med Focals framfusighet i lågdiskanten. Ljudet är lite för framåt helt enkelt. S7R anses av de som har dem besitta ett väldigt jämnt mellanregister, "utan färgning".

Tror du skulle bli nöjd med vilka som, men det är verkligen värt att provlyssna. Det skiljer nog mycket på karaktären hos dessa två, så en chansning kan ge tråkigt resultat.

Ifall någon vet var man kan lyssna på Questeds mindre högtalare i södra Sverige får denna någon gärna säga till!

EDIT: Jag föreslår att du läser om de båda på gearslutz:

Gearslutz - Quested S7R

Gearslutz - Focal Solo 6

Sen kan det vara värt att kolla in andra alternativ i den prisklassen. Lyssna gärna på K&H O110 och RCF Mytho 6 också. Neumann (som köpte upp K&H för några år sedan) har också släppt en ny högtalare som verkar vara en ersättare för K&H O110, fast bättre på allt. Den heter Neumann KH 120. En annan högtalare, som är lite av en underdog, är Acoustic Energy AE22-04, som verkar vara snuskigt bra för (de små) pengarna. Tyska burkar. Många som ser dem som en form av "mini-barefoots".

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...