Jump to content
Annons

Klar för slakt :-)


tanum (oregistrerad)

Betyg  

16 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      4
    • 3
      4
    • 4
      3
    • 5
      0


Recommended Posts

tanum (oregistrerad)

* LÅTNAMN: Då älskar jag dig bara mer

* ARTIST/GRUPP: Tanum

* GENRE: Pop?

* LÅTLÄNGD:

* KOMPOSITÖR: Tanum

* PRODUCENT: Tanum

* EV. MEDVERKANDE: Tanum

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3.3

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK:

Låt om mitt snart 30-åriga förhållande. Är nybörjar och befarar slaktning. Men jag kunde inte låta bli. Frånse gärna min obefintliga sångröst och bristande sinne för låtskapande. Vill lära mig mer om inspelning och mixning. Så kom gärna med konstruktiva synpunkter.Då älskar jag dig bara mer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här var ju ytters trevligt.....Trallvänligt så det räcker 😛 Dansband möter Håkan Hellström, Per Gessle och en gammal synth!

Dock så är ju ingenting perfekt..

Vad jag mest irriterar mig på är sången, och då pratar jag inte om din sångröst utan den bearbetning du har gjort av den. Den känns distant och inte naturlig. Jag skulle vilja höra ett mer rent sångspår på det här. Just nu låter rösten bara data. Vilket är usch och fy.

Jag skickar över bollen till nästa person...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte heller att det håller riktigt.

Texten är riktigt....banal...(ta inte illa upp)

mixen är underlig nivåerna är ojämna syntljudet är för mycket. Plicket woodblocks är t e x extremt framträdande, men resten av trummorna hörs knappast.

Mixa om, gör om sångljudet, arrangera om kompet och skriv en ny text. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med lite om texten. Den känns lite för personlig. En sångtext tycker jag ska vara lite mera allmän för att man ska kunna känna igen sig eller referera till den själv. Å, andra sidan är just texten en av de mest personliga delarna i låten och då kan det vara svårt att ändra på den utan vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

tanum (oregistrerad)

Nej Egghuvud, jag tar inte illa upp. Texten är väldigt personlig. Men era synpunkter är viktiga om jag ska skriva fler texter...

Jag är här för att se och lära. Jag var lite lat och använde ett av de förinställda sångljuden i GarageBand. Låten är nu importerad till Logic Exp. så jag ska ändra på sångljudet. Håller med om det lite konstiga ljudet.

Ska också justera ljudnivåerna efter era synpunkter och göra ett nytt försök. Tack för att ni tog er tid att lyssna och tycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

tanum (oregistrerad)

Kul att nån vill höra mer :-)

Jag ska försöka få upp nåt under söndagen. Jag utgår från att du, Pluffo, menar en justering av just denna låten... För någonting mer finns det ju iofs alltid :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste börja med att säga att jag kanske var lite orättvis vad gäller texten. Tror mer att det handlar om att jag inte kan referera till den.... 😉

I övrigt....nu har jag lyssnat på den nya versionen...Nu har du dock bytt ut chorus mot någon slags kort delay-effekt vilket jag inte kan påstå låter bättre ( eller så har du pannat orginalen och mixen olika ). Våga lyfta fram rösten utan att göra den diffus med diverse effekter. Reverb är schysst men försök att lägga på något som låter mer "rumsklang" och inte så mycket "rökigt skratthus på 60-talet"... 😄 Framförallt tycker jag inte att effekten ska ta överhanden vilket jag abolut tycker att den gör nu. Den här låten tror jag passar bättre med "livekänsla"...

Link to comment
Dela på andra sajter

tanum (oregistrerad)

Kul (faktiskt) och lärorikt att höra analyserna av sångljudet. Jag är ju nybörjare och behöver dessa synpunkter för att själv lära mig analysera och ratta sångljud.

Pluffo, jag har nu använt Logic Exp:s eget reverb. Tror det heter Averb. Och där använt en av förinställningarna, som jag tror hette Clutter (sitter på jobbet nu och kan inte se). Om du kör Logic så har du kanske ett annat förslag. Ska kolla de olika reverben lite nogrannare ikväll. Och lägga upp en ny version. Om du orkar med en till. Det skulle vara kul att lära sig ställa in sångljudet så att det uppfattas som hyfsat ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv inte Logic.

Dock borde det inte vara så svårt att få till en scysst, naturtrogen, rumsklang i det.

Pröva lite fler presents eller ge dig på och skruva på rattarna själv. Försök att eftersträva en rumsklang som absolut inte lägger sig i förgrunden ( bildligt talat ) och tar plats.

Den ska mer ligga i bakrunden som ett komplement för att blöta upp sångspåret lite grann bara. Dra ner rattarna på låga värden, speciellt "mix" eftersom det hela brukar kunna få en tendens att gröta ihop sig annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta anvænde jag i logic till sång. Tycker att det læt riktigt bra.

1. Platinum reverb. ca 10-15% mix

2. Tapedelay, Oldtape ca 8-10% mix

3.Eq. Vokals K eller Airvocal

4.Kompressor. Preset før vocal

5.Ev deesser

6. Detta e høgst personliga favoriter, du kan ju prova om du vill

En låt som betyder mycket før en sjælv kanske inte ses på andra sætt i andras øgon.

Bra jobbat lycka till

EDIT: Det finns nåt som sætter sig faktiskt...Mkt bra børjan underskatta inte dig sjælv

Jimmy

Redigerat av jim
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer alla känslorna på en och samma gång!! I dubbel bemärkelse.

Nä men det kan nog bli bra, men jag skulle ta bort den outhärdliga Anders Lundin-synten i refrängen och lägga in en elgitarr istället samt fixa till ett råare rockkomp, och ta bort effekten på sången och köra mer torr sång - då kan det bli nästan lite Tom Petty-gung på svenska!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer alla känslorna på en och samma gång!! I dubbel bemärkelse.

Nä men det kan nog bli bra, men jag skulle ta bort den outhärdliga Anders Lundin-synten i refrängen och lägga in en elgitarr istället samt fixa till ett råare rockkomp, och ta bort effekten på sången och köra mer torr sång - då kan det bli nästan lite Tom Petty-gung på svenska!

Bra sammanfattat. Nu behöver jag inte skriva mer. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

schmetfad (oregistrerad)

trevlig och trallvänlig!

Några synpunkter. de "ensamma" cymbalslagen skulle må bra av inte vara så ensamma, kanske en baskagge samtidigt och dessutom kanske mer än ett cymbal-ljud blir lite enformigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
tanum (oregistrerad)

Då har jag skalat av effekterna på sången. Nu ligger det bara lite reverb + kompressor. Det är fortfarande 2 sångspår.

Har bytt ut "Anders Lundin-synten" :rolleyes: mot en orgel. Fixat lite med trummorna. Bytt ut solo synten mot en sax. Har tyvärr lånat ut elgitarren. Det hade kanske passat in lite bättre.

Har som sagt koncentrerat mig på sångmixen.

Tacksam för fler synpunkter.

Då älskar jag dig bara mer (v.3.0)

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt, tanum.

Nu ska vi se.

Vad är det mitt öga skådar och mitt öra hör? "Det är fortfarande 2 sångspår"...Inget som jag sett tidigare 😄 Det är detta som har varit den stora boven till att jag tyckt att det låtit så skumt tidigare.

Har du dubbat, eller rör det sig om en stereoinspelning? Jag tycker i alla fall att detta osynk mellan den högra och vänstra kanalen låter rätt illa. Annars så är ju sångmixen kalas nu.

Saxofonen, måste jag säga, går fetbord. Det var bättre med synthen innan. Den var charmig. Saxofonen låter bara syntetisk och hemsk 😛 En elgitarr skulle nog inte vara helt fel att använda som du själv antyder.

Orgeln sitter däremot där den ska och passar bra in.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

tanum (oregistrerad)

Kul att ni orkar lyssna och komma med synpunkter. Jag lär mig hela tiden.

Nu har jag bara ett sångspår som huvudspår. Innan hade jag två separat insjungna spår. Men jag får nog erkänna att detta låter bättre. Försökte väl mixa bort min brist på sångröst 😄 Nu ligger det två sångspår väldigt lågt i bakgrunden. Tror knappt de hörs...

Har kvar orgeln, men har lagt tillbaks solosynthen.

Tack för uppmuntran Jim, och tack Pluffo för att du orkar att jobba vidare 😄

Då älskar jag dig bara mer (ver.4.0)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har verkligen fått till sångljudet nu! Kanske ligger orgeln nååååågot för starkt i mixen när den ligger i lead. Men....egentligen gör det väl ingenting. Om Du är nybörjare så tycker jag Du är riktigt duktig!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra, Tanum! 😄 Så ska sångspåret låta!!

Det är många som gör misstaget att vanställa sången eftersom de anser att de inte har någon vidare sångröst. Detta är dock som att installera sprinklers i ett brinnande hus. Helt verkningslöst. Det låter bara ännu sämre. Vid en torrare och ärligare mix blir det personligare och mer nära...

"Anders Lundin"-synthen är så mycket bättre än midisaxofonen from hell du hade i förra versionen 😄

Tycker nog att du kan slå dig på bröstet och i princip kalla den här låten "färdig" nu.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...