Jump to content
Annons

RAM i bärbar


Vallhagen

Recommended Posts

Tjena. Är lite konfunderad:

Glad i hågen var jag nyss nere på stan för att köpa på mig 512 MB DDRAM (heter det väl?) att addera till de 512 MB som redan sitter i burken (som är en laptop HP compaq NX 7010). Nu hade butiken slut på minne, så det bidde inget. Däremot blev jag förvånad:

Det finns bara EN minnesplats åtkomlig, och den är upptagen med en 256MB-RAMkapsel. Var sitter resterande 256 MB? Integrerat på minneskortet? Och, allvarligast av allt, går det över huvud taget att uppgradera till 1Gb? Måste jag köpa ett 1Gb-minneskort och slänga 256 Mb i sjön? Fan, 1 Gb-minnen kostar ju skjortan...

När man kollar modellen på HP-s hemsida så gäller "min 256 MB, max 2048 MB", så jag trodde jag var home-safe.

Nån med erfarenhet?

mvh

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej,

nu är jag kanske inte till sån stot hjälp men skall försöka lite här. år påväg själv att köpa bärbar.

de verkar ha två typer av minnen "vanliga" DDR sdRAM och so-RAM

"Short for Small Outline DIMM, a small version of a DIMM used commonly in notebook computers. Whereas a full-size DIMM has 168 pins and supports 64-bit transfers, a SO DIMM has only 72 pins, which supports only 32-bit transfers, or 144 pins, which supports a full 64-bit transfer."

vet inte hur mycket det här hjälper, men et finns tydligen två olika platser för minnes korten. Rätta mig nån om jag har fel?!

tjaba

Link to comment
Dela på andra sajter

På min bärbara Acer sitter minnena under varandra, dvs skruvar du upp luckan ser du bara det ena men tar du ur det kommer du åt nummer två. Det kanske är samma med din?

Värt att kolla! Lite fånigt dock, att det i så fall sitter 2*256 i st f 1*512 i burken.. Då får man ju slänga två minnen och köpa två nya för att uppgradera. Hade faktiskt ingen tanke på att det fanns såna här begränsningar när jag köpte maskinen.

***

Bloke: Det du säger är nytt för mig, även om det inte är så konstigt att vissa maskiner passar en typ av minnen och vissa passar andra?

mvh

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är snarast en regel att märkesdatorerna levereras med båda minnesplatserna upptagna av två småminnen. Kolla specen noga, ibland skriver de ut 2x256 MB t.ex. men ofta inte utan det står endast 512 MB, då får man kolla om det står "free memory slots: 1" eller "free memory slots: 0"

Link to comment
Dela på andra sajter

"free memory slots: 0"

...precis så är det... Arghh...

Ska kolla med HP Sverige i morrn om det finns nåt "utbytesprogram" till större minnen. Enligt HPs chattservice (var nyss där) måste man inte oväntat vara xpert för att byta den "dolda" minnesmuppen.

Fan... Fan, det här blir nog dubbelt så dyrt som det var tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att deala med HP precis nu om byte av minne/kostnad etc... Jag återkommer med resultat. Men visst finns risk att man blir blåst; HP tar väl dubbelt så mycket för minne som det kostar "på stan".

OM jag byter själv (vilket är fullt möjligt, jag HAR skruvat förr, men inte laptopdatorer...), finns det en begagnad-marknad för 256MB-minnen? Det är ju inte helt inaktuella grejjer ändå kan man tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

WOW... många telefonsamtal med HP-s servicecenter (ganska rörigt, omständligt och många telefonnissar med begränsad behörighet att säga ja eller nej...) har det blivit. Jag kan nu meddela att ett "utbytesminne", dvs 1*512 som ersättning för 2*256, är på väg till mig kostnadsfritt från HP.

BRA service hos HP tycker jag, om än (som sagt) något rörigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ungefär så, men jag har inte behövt ta fram några affärsmässiga hårdhandskar (du förstår vad jag menar). Jag berättade som det var, att när jag öppnade burken så blev jag förvånad när det inte fanns en ledig plats. HP menar att de flesta maskiner de säljer har en ledig minnesplats, så min modell är/var i någon mening ett undantag.

Hur som helst så förstod de att jag kände mig "lite blåst"", och visar - tycker jag som sagt - en alldeles utmärkt servicenivå.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ungefär så, men jag har inte behövt ta fram några affärsmässiga hårdhandskar (du förstår vad jag menar). Jag berättade som det var, att när jag öppnade burken så blev jag förvånad när det inte fanns en ledig plats. HP menar att de flesta maskiner de säljer har en ledig minnesplats, så min modell är/var i någon mening ett undantag.

Hur som helst så förstod de att jag kände mig "lite blåst"", och visar - tycker jag som sagt - en alldeles utmärkt servicenivå.

/Bengan

min hp började ryka och lukta bränd el blev ganska stirrig men när jag startade om så funkar allt normalt konstigt men bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...