Jump to content
Annons

Orkar detta ljudkort EWQL och 5.1 i cubase?

Recommended Posts

PatteBoy (oregistrerad)
Postat

Hejsan =)

Är lite beginner på dethär med ljudkort, men jag tänker införskaffa lite VST-plugins från EWQL (Complete Composers Editon HD)

Tänker börja med filmmusik och håller just nu på med att bygga ihop en dator, en ganska kraftig och kommer att köra Windows 7. Men, jag har iiiingen aning vad för ljudkort jag skall använda?:/

Dessa plugins från EWQL tar ganska mycket kraft. Tänkte på detta ljudkort > http://www.dustin.se/pd_5010197342.aspx Med denna kan jag köra optisk ut från ljudkortet till mitt 5.1 system som jag har. Och Keyboarden kopplar jag in som vanligt via USB i någon moderkortets portar?

Har jag fått till de rätt eller är de helt å skogen? 😛

//Mvh Patrik

Annons
Postat

Det fungerar säkert. Men eventuellt att du istället ska köpa ett kort som är mer anpassat för musik än för spel.

Kanske ett externt ljudkort t.ex. usb eller firewire.

Ska du bara köra interna ljud? eller kommer du behöva spela in något i framtiden? sång? gitarr?

I sådant fall rekommenderar jag att du kollar på ett annat kort.

Postat

Det hänger inte på ljudkortet om datorn orkar med det eller inte, utan det är helt och hållet datorkraften det handlar om. Ok - det beror förstås också på hur bra drivrutinerna för ljudkortet är, men i första hand är det datorkraften det handlar om. Ljudkortet är bara inblandat när du ska ha in eller ut ljud till/från datorn, medan själva ljudmakeriet sker i datorns CPU.

Själv hade jag också valt annat än Soundblaster-ljudkort, men de har förmodligen blivit betydligt bättre än de var tidigare, tack vare att Creative köpte upp EMU för några år sedan...

PatteBoy (oregistrerad)
Postat
  On 2011-05-12 at 22:58 sa Claes:

Det hänger inte på ljudkortet om datorn orkar med det eller inte, utan det är helt och hållet datorkraften det handlar om. Ok - det beror förstås också på hur bra drivrutinerna för ljudkortet är, men i första hand är det datorkraften det handlar om. Ljudkortet är bara inblandat när du ska ha in eller ut ljud till/från datorn, medan själva ljudmakeriet sker i datorns CPU.

Själv hade jag också valt annat än Soundblaster-ljudkort, men de har förmodligen blivit betydligt bättre än de var tidigare, tack vare att Creative köpte upp EMU för några år sedan...

hmm, är de någon som vet något rekomenderat ljudkort i ungefär samma prisklass (helst på dustin)?

PatteBoy (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  On 2011-05-13 at 15:53 sa PatteBoy:

hmm, är de någon som vet något rekomenderat ljudkort i ungefär samma prisklass (helst på dustin)?

Märkte att dustin knappt har några ...men webhallen hade ett för 899?=) (Ljudsystemet jag använder är THX-cerfiserade datorhögtalare 5.1 logitech z-906Min länk)

Redigerat av PatteBoy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.