Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

På lördag ska jag och några polare trubadura i vanlig ordning.

Jag funtade på om man ska låta datorn agera mixerbord.

Fördelar:

Bättre preamps än i mitt pissiga Behringerbord.

Tillgång till bra pluggar.

Möjlighet att spela in hela gigget.

Nackdelar:

Ostabilt?

Risk att nån spiller öl på datorn.

Det blir tre sångmickar och två ackegitarrer som linas.

Jag har en iMac 27" i5, ett Digirack 003 och ett PA.

Så frågan är om ni tror att det funkar, nån kanske rentav har testat?

Mvh // Chris

Annons
Postat

Det går men det blir svårt att göra snabba grejer om det skulle bara runda eller så. Eller inte svårt men vanliga live tekniker kanske inte blir så glada.

Latency är ju en grej också, ska ni spela in länge vill man kanske ha en lite högre buffer och då kan det blir struligt med monitor och liknande.

Men om du känner dig bekväm med det är det bara tuffa och köra, som du säger, lägger du in de pluggar du vill ha och får ett bra jämt ljud behövs det kanske inte rattas så mycket och då funkar det ju galant.

Postat

Precis, vi kommer inte ha nån tekniker. Vi ställer in ett ljud och sen kör vi på det!

Jag har tidigare spelat in flertimmarsjam men samma prylar och då har det funkat(haha) utan problem!

Postat

Det borde inte vara några större problem med så få kanaler om datorn e hyffsat ok. Själv kör jag helst på insert eller send via ett riktigt mixerbord om jag vill använda datorn till något live. Då kan man snabbt koppla om ifall datorn strular och fortfarande få ut ljud... Jag bara kollar noga så att volymen med eller utan dator inkopplat är lika stark och rundgångssäker.

Det är konstigt men det känns som att datorer har en förmåga att bara krångla när dom absolut inte får 😉

Postat

Då var gigget avklarat och det funkade utan problem!!

Jag spelade in ca: 4 timmar, rec-ade när vi kom dit och stoppade när sista set var klart.

Mvh / Chris

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.