Jump to content
Annons

Hur kör man 32-bit pluggar på 64-bit system?


busse

Recommended Posts

Håller på att fixa igång ett nytt system till musikdatorn för att kunna uttnyttja datorn jag har bättre, tack och lov så har jag kav det gamla utprovade XP-systemet. Har Windows 7 ultimate som operativsystem och Cubase 5 64-bit.

Då till frågan kan man på något sätt använda äldre 32-bits pluggar på Win 7 64-bit med Cubase 64-bit, har några Waves pluggar bla SSL pluggarna som jag vill använda?

Om det funkar, hur skall man göra vilka progam skall man använda mm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I Cubase 5 så funkar det men kanske inte optimalt, så i så fall får det bli att köpa Jbridge för ca 15 euro. Vet inte exakt hur Waves grejer funkar bryggade.

Har man däremot Cubase 6 så verkar det fungera mycket bättre, iallafall tycker jag att det rullar på bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en inbyggd "brigde" i Cubase som funkar automatiskt. Om den inte funkar ordentligt (den ska enligt uppgift fungera bättre i Cubase6 än den gjorde i Cubase5), så kan jbridge vara lösningen. Om det fortfarande inte fungerar bra då, så måste du uppdatera pluggarna så att du har dem i 64-bitsversion istället - eller välja att köra 32-bitsversionen av Cubase.

Om du använder 32-bitspluggar i 64-bits Cubase, så kommer det att dra mer kraft än de gör i 32-bits Cubase - något som också kan vara viktigt, beroende på hur stora projekt man kör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren. Hur funkar dessa konveteringsprogram tex Jbridge? Måste man starta dom först och sen pluggen eller sköter dom sig helt själv? Vad är smartast om man har mycket 32-bits pluggar, köra 32-bits Cubase på 64-bit system eller 64-bit rakt igeom och Jbridge om man tänker på processor och ramminnes användning? Om man kör Cubase 32-bit Cubase kan då Cubase själv uttnyttja 3.2 GB ram (eller vad som nu är max på 32-bit) eller hur blir det? Jag har nu en 6GB ram i datorn och det är ramminnet som först ger upp för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du använder inte jBridge i din DAW utan du kör det som standalone. Du väljer ett plugin (eller en hel mapp med plugins om du vill) och väljer en output-mapp där du vill att den nya versionen av pluginet ska hamna. Sen trycker du bara på Convert. Då får du en ny DLL-fil i din VST-mapp, eller var du nu valde att lägga den, som är 64-bit. Den döper filen till originalnamnet plus ett ".64" så du vet att det är rätt fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju absolut roligare att köra 64-bit Cubase om man har mycket minne. jBridge är inte dyrt så det är absolut värt att skaffa det och testa på alla plugins i ett 64-bit Cubase. Är det nåt som inte funkar så kanske du kan klara dig utan just den. Men alla plugins jag har kört genom jBridge har funkat finfint och det kommer ibland uppdateringar där utvecklaren fixar stöd för plugins som det funkat dåligt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat Jbridge och det funkar ju fint på Waves pluggarna.

En sak som verkar konstigt är att ca 1/3 av waves pluggarna "försvinner" om man kör på 32-bit Cubase på 64-bit Win 7 men om jag kör på 64-bit med Jbridge så har jag alla pluggar. Nån som har någon förklaring på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...