Jump to content
Annons

Syntetiskt tal


Staffan (oregistrerad)

Recommended Posts

Staffan (oregistrerad)

Jag undrar ifall någon vet vad dom har använt för att generera det syntetiska tal som hörs i början av följande låt:

Är det verkligen en vocoder (Korg DVP-1) eller är det genererat med en dator ?

Denna låt spelades in 1992 och ifall musikern använde en dator för att generera talet så antar jag att det var en Atari. Talsyntesen som Atarin hade lät dock på ett helt annat sätt:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Staffan (oregistrerad)

Jag har läst att kompositören till denna låt hade en Korg DVP-1 i sin studio under tiden som detta album spelades in och det är väl inte helt omöjligt att han använde en vocoder för att få till detta resultat.

Synd att inte alla gamla kompositörer finns tillgängliga på facebook så att man lätt kan komma i kontakt med dom. Jag får väl försöka gå via skivbolaget istället ...

Personligen så tycker jag att det låter lite som talsyntesen i C64, fast lite nerpitchat. Jag skall testa att ladda ner en C64-emulator och testa lite.

http://www.youtube.com/watch?v=Jx2FDZIvg_0

Låten finns inte på spotify fast det finns liknande låtar om du söker efter "proxyon" på spotify.

Redigerat av Staffan
Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)

Tack för tipset om programmet SayIt. Dock låter det inte exakt likadant som i låten som jag refererar till. I detta fall är jag dock lite petig och vill få fram ett resultat som låter exakt som originalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...