Jump to content
Annons

ASIO4ALL blåser mitt ljudkkorts drivers med hästlängder


JohnRick

Recommended Posts

Är det fler som har den erfarenheten? Nu kan jag ha fel, men igår plockade jag hem ASIO4ALL och installerade bara "för att prova". Har ett Edirol FA-101 (f.ö off the market), FW med drivrutiner för mitt windows 7/64. Jag installerade alltå och drog ner till 64 samples i buffersize (typ 1.5ms). Med 15 audiospår körandes samtidigt som jag kaskadspelade på trilian, SD och nån Kontakt-klav rullade det på mer smärtfritt än jag kunnat drömma om. Pratsjöng sedan ovanpå detta med tio instanser av Altiverb utan issues.

Nu kan det ju förstås fortfarande gå åt helvet, men undrar om fler haft den erfarenheten?

Att ASIO4ALL slår era ljudkorts "egna" drivrutiner alltså, vad gäller prestanda och stabilitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

ASIO4ALL har aldrig gett mig bättre prestanda, bara sämre.

Men kanske är Edirols drivisar lite skakiga, då kan man kanske få bättre prestanda med ASIO4ALL.

Jag har varit med om att ASIO4ALL rapporterat låga latency siffror men ett märkbart delay fanns ändå när jag spelade upp, så jag är skeptisk. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja - edirols drivrutiner brukar vara bra generellt har jag hört. Fast i och med att mitt ljudkort är "outdated" och inte säljs mer - även om det är bra, gör att drivrutinsutvecklarna inte lagt nå't vidare krut på det tänker jag. För tidigare låg jag med ovan beskrivna projekt med edirols egna drivers på runt 4-5 ms och då kom det en del glitches. Med asio4all blåste jag på ordentligt utan konstigheter. Lär prova mer under dagen.

http://forum.cakewalk.com/tm.aspx?high=&m=1620078&mpage=2#1621183

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade nyss-

jag får högre latency med ASIO4all än med ljudkortets egna drivrutiner....

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade nyss-

jag får högre latency med ASIO4all än med ljudkortets egna drivrutiner....

mvh

rolleyes.gif

Ja, jag har ögnat igenom en del amerikanska forum och vissa dissar det, medan andra höjer det till skyarna. Det bästa sedan skivat bröd. Uppenbarligen olika för alla, beroende på konfiguration dator-ljudkort-drivers-program blabla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...